Xp på vista på xp?

  • Ja overskriften forvirrer også mig.


    Jeg leder i øjeblikket efter en recovery til mit Windows XP Home Edition da jeg er kommet ud for en "Ugyldig Boot.ini fil".


    Da jeg først fik min bærbar, var den født med Vista Bussiness 64bit, men jeg satte en Windows Xp Home Edition ind, og ja nu når jeg får den til at virke igen, vil jeg gerne have vista tilbage.


    Er der noget jeg skal være OPS! på inden jeg gør det.


    Nu er jeg ikke sikker men tror ikke min windows kode virker mere, kan jeg så bare finde en online, også smide mit vista ind? eller vil det skabe problemer.

  • Umiddelbart, så vil jeg mene at din maskine var født med vista, så må koden til den osse virke endnu, forudsat at du stadigvæk har den, er det ikke tilfældet, tror jeg du skal ud og købe en ny licens, og så kan du da liså godt købe win7.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • Du kan sætte din xp-cd i og gå ind i recovery mode (jeg mener man trykker r ved den første skærm), derefter finde c:\boot.ini og ændre (du åbner den ved at skrive: edit boot.ini )den til feks:


    [boot loader]
    timeout=30
    default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows
    [Operating Systems]
    multi(0)disk(0)partition(1)\Windows="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect.


    Det er muligvis ikke [helt] rigtigt, men der sker ikke noget ved at prøve om du kan gætte den rigtige.
    Evt. kan du bare geninstallere windows (på en anden partition eller disk) den vil normalt finde alle andre windows installationer. (hvis du installerer vista oven på dit xp, vil xp blive slettet, men hvis du ikke sletter partition, vil alle dine data så vidt jeg ved, stadig ligge der.)


    ellers kan du med feks ubuntu og en ekstern HDD kopiere alle dine data af, og så bare slette slle partitionerne og lave en helt fresh install. (du kan også ændre din boot.ini ved at boote ubuntu)
    fresh install er næsten altid det bedste, men husk nu backups !