MacBook Pro genstarter uden varsel

  • Min MacBook Pro, ca årgang 2006, er begyndt at genstarte uden varsel. Det er ubehageligt og irriterende, da alt der ikke er gemt når computeren bestemmer sig for at gå ned går tabt.


    Er der nogen der ved, hvad det skyldes samt hvad jeg evt kan gøre ved det? Ville det hjælpe at sætte en ny hard-disk i maskinen eller et nyt batteri (batteriet er allerede skiftet én gang før for ca 1 til 2 år siden)
    Jeg har bemærket, at det ofte sker, hvis jeg flytter computeren - f.eks. vil flytte den fra et bord til et andet, selv om det hverken sker hurtigt eller voldsomt, samt når computeren har stået på stand-by et stykke tid. Desværre sker det dog også nogle gange medens jeg sidder og arbejder på computeren. Nogle gange vil den først starte ved 4 forsøg, så noget er i gære.


    Jeg har ca 14 ledige GB på min harddisk.



    På forhånd tak for hjælpen!

  • Hvis det typisk sker under flytning, kunne det tyde på noget med din HD. Har du en ekstern eller en NAS? Hvis du har, så tag en backup af hele din Mac med TimeMachine og installer OSX forfra. Hvis det virker der er det ikke HD, men noget program eller noget der går ind og gør det. Skre det stadigvæk er det nok HD. Så køber du en ny, og gendanner backup fra TimeMachine, og alt er som det burde være - bare med ny HD


    Har dog aldrig oplevet noget ligende før!

  • Kører du Windows eller OS X?
    Efter genstart, får du ingen fejlmeddelelser eller lignende?
    Hvordan genstarter den? Kører derudaf, slukker et sekund for at starte op igen, eller lukker den normalt ned uden at du kan styre det?


    Jeg er ekstremt skeptisk overfor harddisk-ideen. Det giver ikke mening i min verden.
    Et par ideer kastet i grams:
    Defekt RAM (test med installationscden (Apple hardware test))
    Dårlig forbindelse til batteriet (trigget når du løfter den)
    Defekt elektronik på bundkortet << Denne hælder jeg mest til. Det lyder som en dårlig forbindelse et sted, der trigger ved bevægelse eller opvarmning/nedkøling.

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

    Rettet en gang, sidst af Yonzie ().