1

tirsdag, 29. december 2009, 15:50

Hey all. Håber virkelig meget på at kunne få noget hjælp med det her.

Jeg har opgraderet næsten hele min computer, og står derfor og skal til at installere Windows 7 på nu.

Jeg har forbundet alt, men jeg er ikke sikker på om det er gjort rigtigt. Der er en enkelt ting som jeg er i tvivl om, og der er mine harddiske. Jeg har 2. En WD Raptor og en anden WD på 500GB. Kan ikke huske navnet på den lige pt.

Mit problem er, at da jeg prøvede at boote op for første gang, kom denne besked:

The boot selection failed because a required device is inaccessible.

Den bad mig så om at trykke Enter for Continue eller ESC for Exit. Intet af det virkede, da mit keyboard ikke virkede generelt under denne fejl meddelse.

Jeg satte så min Win 7 DvD i, men mit keyboard virkede stadig ikke, så jeg kunne ikke trykke på en tast for at komme igang med installationen. Nå, men jeg prøvede så de gængse ting. Tjekkede BIOS for at se om USB Legacy var Enabled, det var det. Prøvede at køre BIOS i Fail-Proof option. Virkede heller ikke.

Til sidst koblede jeg den harddisk fra, hvor Windows 7 allerede var installeret. Vupti, den går direkte ind i installationen og er klar til mig. Jeg slukker så computeren ned og prøver at sætte mit SATA kabel fra min Raptor i en anden port. Samme problem igen.

Kan I hitte ud af noget som helst, udfra det her?

Jeg har en mistanke om at jeg har connected den harddisk med Windows 7 forkert.

Jeg har et SATA kabel i dem begge som selvfølgelig går op til mit motherboard. Så har jeg et IDE kabel ( Hedder det standard strøm kabel fra PSU ikke det? ) Som går fra PSU og ned til den harddisk med Windows 7 på. Og jeg har sådan et fladt kabel i dem begge, som kommer fra min PSU af. Aner ikke hvad navnet på det er.

Kan I udlede noget?

Håber virkelig meget på hjælp. På forhånd tak.

2

tirsdag, 29. december 2009, 16:15

Nej, ikke rigtigt. De der sata stik kan være ret løse. Jeg ville angribe problemet ved roden: forbind den craptor harddisk, der giver problem med de bedste kabler, og kun den. Kører den rundt ? Der bør ikke være problemer med tastatur med mindre det er et trådløst microsoft mediacenter tastatur. I så fald: find et andet tastatur til de indledende manøvrer. Det kan være usb eller PS2 men helst kablet.
Kan bios se den ? Hvis den kan, så så langt så godt. Sæt iøvrigt bios op til at boote på den harddisk. Men det er ikke helt nødvendigt, du kan jo også bruge bios bootmenu med F12/F11 eller hvad dit bundkort har for det. Så skal partitioner på den slettes og også 'master boot record' MBR. Hertil skal bruges noget hjælpe-software. Enten en bootbar CD/DVD eller diskette.
Hvis din computer har et diskette drev, så er en gammel 'windows 98 startup' diskette god nok. Har du ikke det kan den downloades. Så renser du MBR med 'fdisk /MBR' og sætter partitioner op med Fdisk.
En bootbar CD med 'Partition Magic' kan bruges, eller 'Paragon diskmanager' eller Hirens CD.
En XP CD har også partitions værktøjer, og du kan droppe ud af installationen.
Har den raptor været anvendt til raid ? det har jeg lidt mistanke om.

3

tirsdag, 29. december 2009, 16:58

Citeret

Oprindeligt indlæg af Danemagic
Nej, ikke rigtigt. De der sata stik kan være ret løse. Jeg ville angribe problemet ved roden: forbind den craptor harddisk, der giver problem med de bedste kabler, og kun den. Kører den rundt ? Der bør ikke være problemer med tastatur med mindre det er et trådløst microsoft mediacenter tastatur. I så fald: find et andet tastatur til de indledende manøvrer. Det kan være usb eller PS2 men helst kablet.
Kan bios se den ? Hvis den kan, så så langt så godt. Sæt iøvrigt bios op til at boote på den harddisk. Men det er ikke helt nødvendigt, du kan jo også bruge bios bootmenu med F12/F11 eller hvad dit bundkort har for det. Så skal partitioner på den slettes og også 'master boot record' MBR. Hertil skal bruges noget hjælpe-software. Enten en bootbar CD/DVD eller diskette.
Hvis din computer har et diskette drev, så er en gammel 'windows 98 startup' diskette god nok. Har du ikke det kan den downloades. Så renser du MBR med 'fdisk /MBR' og sætter partitioner op med Fdisk.
En bootbar CD med 'Partition Magic' kan bruges, eller 'Paragon diskmanager' eller Hirens CD.
En XP CD har også partitions værktøjer, og du kan droppe ud af installationen.
Har den raptor været anvendt til raid ? det har jeg lidt mistanke om.

Tak for dit reply. Jeg prøver lige at besvare dine spørgsmål fra starten af :)

1)Den kører rundt og BIOS kan sagtens finde begge HDs

2)Det er et Logitech G15 keyboard jeg har. Det er med kabel. Jeg har forsøgt at bruge USB porten på min computer til den og jeg har forsøgt med en USB>PS2 converter. Intet hjalp. Mit keyboard virker i BIOS og under Win 7 installationen, når jeg har koblet min Raptor disk fra.

3) Skal jeg ikke bare bruge Windows 7 installationen til at slette mine partitioner? Det har jeg alle dage gjort faktisk, med både XP og Vista.

4) Intet diskettedrev

5) Har aldrig haft harddiske i RAID, da jeg ikke kan finde ud af at sætte det op.

Håber det hjælper en smule :)

4

tirsdag, 29. december 2009, 18:15

1. ind i bios, sæt 1st.boot device som cd/dvd, 2nd Hd(raptor)

2. isæt win7 dvd og boot op, slet paratition, mener det ligger under advanceret- opret paration og installer.

3. sæt ikke den anden HD til før windows kører som det skal, så burde windåse selv finde ud af at 2'en HD skal være slave.

Mvh
Sam

Intel I7-5820K, MSI X99S gaming7 Polimatech Megahelem 2 Bitfenix Spectre 120mm ,Crucial 4x4GB Sport 24ooMhz DDR4 ram,Sapphire R9 290 Tri-x OC ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Seagate Momentus XT 500GB,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-P50R, Iiyama 26" skærm. JBL Creature III black, Win 10 64 bit.

5

tirsdag, 29. december 2009, 18:16

1. ind i bios, sæt 1st.boot device som cd/dvd, 2nd Hd(raptor)

2. isæt win7 dvd og boot op, slet paratition, mener det ligger under advanceret- opret paration og installer.

3. sæt ikke den anden HD til før windows kører som det skal, så burde windåse selv finde ud af at 2'en HD ikke skal være 1ste prioritet.

Mvh
Sam

Intel I7-5820K, MSI X99S gaming7 Polimatech Megahelem 2 Bitfenix Spectre 120mm ,Crucial 4x4GB Sport 24ooMhz DDR4 ram,Sapphire R9 290 Tri-x OC ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Seagate Momentus XT 500GB,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-P50R, Iiyama 26" skærm. JBL Creature III black, Win 10 64 bit.

6

tirsdag, 29. december 2009, 18:29

Hej Ebo. Tak for din hjælp.

Nu skete der godt nok noget mærkeligt. Jeg har 2 harddiske. Den ene som har virket fint hele tiden, er forbundet således:

PSU > Harddisk vha. SATA strømstik
Harddisk > MB vha. SATA kabel

Og den anden harddisk, som er den som er problemer med, min Raptor:

Før:
PSU > Harddisk vha. Molex og SATA strømstik
Harddisk > MB vha. SATA kabel

Nu:

PSU > Harddisk vha. Molex
Harddisk > MB vha. SATA kabel.

Så satte jeg harddisk priotet til at være Raptor til sidst.

Boot priotet til KUN at være CD/DVD.

Nu står min Raptor som Slave, men den plejer jeg at installere Windows på. Kommer det til at være et problem?

7

tirsdag, 29. december 2009, 19:22

Med SATA findes Master/Slave forholdet ikke længere. En disk pr. kanal.

Sæt din Raptor i SATA1 og Disk#2 i SATA2, så burde Raptor komme først

pLife->nerd++;
Prøv da Motocross: link

8

tirsdag, 29. december 2009, 19:43

Citeret

Oprindeligt indlæg af KasperB

Alt efter hvordan din 1st/2nd boot er sat i op bios :)

E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
Asus P5E
XFX HD5850 BE
4GB Corsair DHX PC6400
Samsung 1TB F3
Corsair TX650
Antec Solo

9

tirsdag, 29. december 2009, 19:48

Citeret

Oprindeligt indlæg af Exxon

Citeret

Oprindeligt indlæg af KasperB

Alt efter hvordan din 1st/2nd boot er sat i op bios :)

Selvfølgelig :goodpost:

pLife->nerd++;
Prøv da Motocross: link

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.