Bærbar til ingeniørstudie!

  • Min kusine skal have ny bærbar til studiet. Hun har fundet denne:


    Acer Aspire 5810TG-944G50MN
    (teksten fra annoncen)
    Intel Core 2 SU3500 strømbesparende processor
    4 gb ram og 500 gb harddisk
    15,6" LED HD skærm
    ATI Radeon HD 4330 grafikkort med 512 mb ram
    DVD brænder og bluetooth
    Trådløst .N netværk
    Batterilevetid på op til 8 timer
    Windows Vista Home Premium (med Windows 7 opgraderingsmulighed)


    Den koster 4.500 kr. (sat ned fra 5.000 kr.)
    Det er hos expert og kan ses i deres annonce på sidste side. Link.


    Det er vigtigt for hende at den har lang batterilevetid, og hun sætter også pris på stor hd (hun har mange billeder). Hun mener ikke der er nogle programmer, der er specielt tunge.


    Er det et godt køb og er det muligt at gøre det bedre i nogenlunde samme pris lag, eller evt. lidt mere (vel omkring maks 6000 kr) hvis man får en del mere.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Jeg ville aldrig købe en acer til sådan noget, har meget dårlige oplevelser med dem.


    Hvis hun har en extern HD hun kan tage backup af sin data tit så er den sikkert fin nok, syntes bare de har det med at gå i stykker.

  • Jeg ved godt Acer ikke er det bedste, men pris betyder en del og det er ikke lige lykkedes for mig at finde noget bedre.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Har hun overvejet at en 15.4" skærm er ret stor? Med mindre hun er bredskulderet tror jeg hun bliver træt af at slæbe den frem og tilbage. Jeg ville gå efter en med 13-14" skærm hvis den skal slæbes med frem og tilbage. De har typisk også have længere batteritid pga den mindre skærm.

  • Til gengæld er det mere behageligt at arbejde med en lidt større computer end de små og den kommer til at blive brugt meget. Selv om den er stor vejer den kun 2,4 kg. Desuden bruger hun rygsæk så det burde ikke være noget problem, men jeg har ladet det gå videre.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Jeg er helt med på at en 15" eller derover er god at arbejde på, men tastature på en 14" er samme størrelse og finder man dem med god opløsning kan man næsten have det samme på skærmen! Jeg er i hvert fald glad for min 14" som har erstattet min gamle 15" WS pc:) Når man i forvejen har mange bøger i tasken betyder en lille smule vægt pludselig en del...


    Bortset fra det tror jeg at jeg ville holde mig fra Acer når det netop er en der skal flyttes meget rundt. I hvert fald de modeller jeg har set har været noget ærgeligt plastik som umiddelbart ikke egner sig til at ligge i en taske og "bumle rundt".


    Jeg har selv gode erfaringer med dell selvom det også kan ligne noget plastik-skrammel har de en overraskende god holdbarhed og de kan fås ret billigt.

  • http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=700940


    En ven har den og den er røv-nice. Den får gode anmeldelser rundt omkring på nettet (han er ret kritisk,) og den får 10+ timers batterilevetid ved _normal_ brug.
    Skærmen er kun 13", men har en acceptabel opløsning på 1366x768. Til gengæld vejer maskinen kun 1,5kg.
    Godtnok er processoren ikke særlig hurtig, men det er alt rigeligt (både mig og vennen går på DTU.)


    Nåja, din søster vil RIGTIG gerne have en ekstern disk til backup og software til at gøre det automatisk.

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

    Rettet en gang, sidst af Yonzie ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Yonzie
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=700940


    En ven har den og den er røv-nice. Den får gode anmeldelser rundt omkring på nettet (han er ret kritisk,) og den får 10+ timers batterilevetid ved _normal_ brug.
    Skærmen er kun 13", men har en acceptabel opløsning på 1366x768. Til gengæld vejer maskinen kun 1,5kg.
    Godtnok er processoren ikke særlig hurtig, men det er alt rigeligt (både mig og vennen går på DTU.)


    Nåja, din søster vil RIGTIG gerne have en ekstern disk til backup og software til at gøre det automatisk.


    Det kunne være en mulighed.


    Hvordan er tasturet på en 13" i forhold til 15,6"?


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

    Rettet en gang, sidst af dna ().

  • Vil lige byde ind med lidt erfaring, da jeg selv bruger bærbaren konstant på mit studie (også ingeniør)


    Min er vist 15,4" eller ihvertfald i den helt normale størrelse, deromkring.. Synes squ ikke vægten er noget problem, taget i betragtning hvor dejligt det er at have en ordentlig størrelse skærm.. Jeg sidder ofte med op til flere programmer, som gerne må være sidestillede (ligesom Windows 7 kan gøre det med 2 programmer), så hvis jeg har f.eks. Texniccenter, Matlab og måske lige en pdf eller et andet matematikprogram åbent, så bliver det squ snævert allerede ved min størrelse skærm.. Kan helt klart anbefale at købe noget i en ordentlig størrelse! Når det så er sagt er 17" helt klart for meget :) de er bare for klodsede.. de 2-3 stykker der har/har haft sådan nogle på min årgang, de har vist ikke ligefrem jublet over dem..


    Hvad angår batterilevetid, så kan jeg selvfølgelig godt forstå der skal være noget tid på den.. men kompakt og batterilevetid hænger bare ikke sammen.. Desuden så tror jeg at jeg kører på batteri måske en gang om måneden - maks.. og når jeg gør det, så er det ikke fordi jeg sidder ude i felten og ikke lige kan finde en stikkontakt.. Ved selvfølgelig ikke hvad din kusine skal studere, men de fleste på mit studie, de sidder på deres pind dagen lang og hvis de en enkelt gang skal i laboratorie, så er der ikke langt til en stikkontakt.. Det skulle da lige være hvis det var Vand og Miljø? Men så kunne en af hendes medstuderende nok være den der tog slæbet med en batteri maskine :)


    Processorkraft tror jeg ikke er så vigtig.. jeg har brugt nogle lidt krævende programmer, men det er på ingen måde noget jeg tror ville kunne skyde maskinen i sænk.. jeg har en 2,4 dual, og det er mere end rigeligt til de programmer jeg bruger..


    Håber det kunne hjælpe lidt :)

  • Tak for svarene.


    Hun var henne og se på den hun først havde i fokus, men opgav den fordi den ikke var god nok. Hun har besluttet sig for at vente lidt til den rigtige dukker op. Hun har en anden som hun kan bruge i mellemtiden.
    Men skulle der dukke noget godt op så sig endelig til. Jeg skal også lige have snakket med hende om batterilevetiden er så vigtig som hun giver udtryk for. Jeg tror hun har en ide om at hvis der står 8 timer så kan den også holde 8 timer ved brug, men det er vel som regel ikke tilfældet.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Tak for svarene.


    Hun var henne og se på den hun først havde i fokus, men opgav den fordi den ikke var god nok. Hun har besluttet sig for at vente lidt til den rigtige dukker op. Hun har en anden som hun kan bruge i mellemtiden.
    Men skulle der dukke noget godt op så sig endelig til. Jeg skal også lige have snakket med hende om batterilevetiden er så vigtig som hun giver udtryk for. Jeg tror hun har en ide om at hvis der står 8 timer så kan den også holde 8 timer ved brug, men det er vel som regel ikke tilfældet.


    Anders


    Man skal være kritisk men hvis man forstår at indstille den rigtigt så kan man ofte godt opnå de tider som bliver nævnt i annoncerne. Men tit kræver det at man slukker WIFI og skruer skærmen helt ned:) så hvis man trækker 20-30% fra er det nok den reelle tid hvis man surfer lidt og skriver...


    Det er i hvert fald tilfældet på de laptops jeg har haft fingrene i....

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Hvordan er tasturet på en 13" i forhold til 15,6"?


    Det er (bør være) samme størrelse som på de større maskiner. Det er først når man kommer ned under 12" at der ikke længere er plads til et tastatur i normal størrelse.
    Med en 12" (4:3) skærm skal man typisk skære lidt af tasterne i siden, tab, caps lock, etc. Tasterne med bogstaver på er stadig i fuld størrelse.


    EDIT: Googlede lige modelnummeret på den hun kiggede på, og det er en i samme serie min ven startede med at overveje. Dog har den angiveligt fået rimeligt negative anmeldelser rundt omkring, så det er da godt hun ikke har valgt den.

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

    Rettet 2 gange, sidst af Yonzie ().

  • Jeg hiver lige denne frem igen da hun snart skal have ny da laderen er gået i stykker ved den gamle. Hun er gået på kompromis med hensyn til batteriet. Det behøver ikke have så lang levetid. Det skal dog ikke være ekstremt kort. Jeg har fundet flg. til hende og vil lige høre om I mener det er et godt bud og om I evt har et bedre bud i samme prislag:


    Sony


    Skærmen skal for øvrigt være omkring 15,6".


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Hun har fundet ud af at batterilevetiden ikke er så vigtig, bare det ikke er ekstremt lidt batterilevetid. Hun har også indset at kvaliteten har en betydning. Hun kommer til at bruge den dagligt de næste 3-4 år. Desuden tager hun den med til Australien, hvor hun tager et semester af studiet.


    Så alt i alt må det føre til en blanding af god ydelse og kvalitet op til det prislag som Sony'en ligger i (ca. 6000 kr). Derudover omkring 15" skærm og godt med HD


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Hun har fundet ud af at batterilevetiden ikke er så vigtig, bare det ikke er ekstremt lidt batterilevetid. Hun har også indset at kvaliteten har en betydning. Hun kommer til at bruge den dagligt de næste 3-4 år. Desuden tager hun den med til Australien, hvor hun tager et semester af studiet.


    Så alt i alt må det føre til en blanding af god ydelse og kvalitet op til det prislag som Sony'en ligger i (ca. 6000 kr). Derudover omkring 15" skærm og godt med HD


    Anders


    Til de ændrede krav tror jeg Sony'en er et fint valg :)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dare_Devil


    Til de ændrede krav tror jeg Sony'en er et fint valg :)


    Så bliver det formentlig den, medmindre der sker noget uventet inden mandag (hvor hun regner med at købe den).


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------