SSD. Kan det svare sig?

  • Hej


    Har en ældre maskine Amd X2 4400+ med 3GB DDR2 800.
    DFI Infinity nf550-M2/G
    Nvidia 7900GS 256mb.
    250GB Maxtor 16mb Cache.
    120GB Maxtor 8mb Cache.


    Jeg er lidt træt af performance på min disk.
    En Maxtor 250GB 16mb cache.


    Vil jeg på ovenstående maskine kunne mærke et spark
    i røven ved at monterer en Intel X25-M SSD disk?
    Regner med en 80Gb udgave, da jeg sjældent har mere end 30gb på mit C drev
    at backup/restore hensyn.


    Bruger hovedsageligt min maskine til internet og
    Battlefield 2 som faktisk er det eneste jeg spiller.
    Men kunne godt tænke mig den var noget hurtigerer til at starte op,
    og generelt hurtigere ved harddisk aktivitet.

    Amd Athlon64 X2 4400+, 3Gb DDR2 800, DFI Lanparty, Maxtor 500GB Sata2, GF7900GS 256mb, Pinnacle PcTv Stereo
    Chieftech Miditower Dragon Silver.
    19" Widescreen og 32" Widescreen
    20Mbit/2Mbit Cybercity.
    Styresystem Ubuntu 7.10 (linux)
    Windows XP Pro

  • En SSD er helt sikkert hurtigere end din nuværende maxtor, så du vil opleve hurtigere starttider på programmer/OS og lignende.


    Personligt venter jeg stadig med SSD diske, da jeg synes de har for mange fejl. Der har flere gange været nyheder som Intels SSD diske hvor firmware problemer giver ... udfordringer; det er pænt sagt.


    Jeg ville smide en nyere Ubuntu på før at udnytte SSDen ordentligt. Ligesom XP ikke understøtter TRIM funktionen, så har man på Linux nok noget tilsvarende.


    Ubuntu er frigivet i version 9.10

  • Hey


    Min profil med ubuntu er ikke helt op to date.
    Har installeret den nyeste 9.10. 8)


    Hvad gør TRIM funktionen?
    Hvorledes kan man mærke den?
    Er det på performance eller stabilitet.

    Amd Athlon64 X2 4400+, 3Gb DDR2 800, DFI Lanparty, Maxtor 500GB Sata2, GF7900GS 256mb, Pinnacle PcTv Stereo
    Chieftech Miditower Dragon Silver.
    19" Widescreen og 32" Widescreen
    20Mbit/2Mbit Cybercity.
    Styresystem Ubuntu 7.10 (linux)
    Windows XP Pro

    Rettet en gang, sidst af Helskov ().

  • TRIM gør det data faktisk slettes når man "sletter" i sit OS. På den måde skal harddisken ikke slette før den genbruger blokken ved en ny skrivning. Det giver længere levetid på disken og gør at data kan skrives hurtigere, da man ikke først skal slettes


    http://windowsitpro.com/articl…-why-is-it-important.html


    Jeg er stadig lidt usikker på hvordan Windows XP håndterer SSD diske. Min aldrende G.Skill 64GB SSD disk dur slet ikke til XP - men den er også nogle generationer gammel

  • Det er helt sikkert at TRIM funktionen er vigtig. Den understøttes f.eks. af windows 7. Men kun få ssd drev har TRIM.
    http://www.tomshardware.co.uk/…irmware,review-31715.html
    Jeg ville nok vente til 1. kvartal 2010 og se, om ikke der kommer billigere fabrikater, der kan det Intel vist er ene om nu.
    Men læse hastigheder på over 200 Mb/sek og det halve for skrivning ER forrygende, og så er der en tiendedel i access tid.
    Der kan muligvis komme noget med raid0 kobling af 2 billige ssd drev. Jeg lavede da i sin tid forsøg med 2 stk. 20 Gb harddiske, som performede moderne med raid0.
    Anandtech er eksperten:
    http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3667
    Han forventer, at sata3 er nødvendigt, før den store udskilning sker. Har du det ?
    Desuden nævner han Kingstons 40 Gb drev til under 100 $, som kan læse med 170 Mb/s.
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=518169

  • Hvis du ønsker hurtigere load-tider på det du har liggende på den og villig til at betale den ret høje pris, efter min mening, så kan det måske være noget for dig. Men mig bekendt vil du ikke få bedre ydelse i spil, kun hurtigere load-tider.


    Som Kasper skriver så er der også stadig en del fejl og begrænset levetid på dem.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------