PSU spørgsmål

  • Jeg skal snart have nyt system og er så småt gået igang med at sætte mig ind i tingene. Så jeg er vist ham den irriterende, som bare spørger og spørger i en evighed :)


    Men turen er kommet til strømforsyningers opbygning og jeg har forstået det således, at valg af PSU selvfølgelig har noget at gøre med antallet af watts den skal kunne trække udfra summen af hardware-opsætningen...men især hvilken hardware-opsætning man vil køre med, har også afgørende indflydelse - ikke?


    Jeg mener jo, at antallet af rails/linjer ud - og ikke mindst hvordan de linjer er delt ud, og igen hvordan stik til pci-e, molex, atx osv er fordelt på disse linjer, alt sammen har indflydelse på valget af størrelse på PSU.


    Altså, så man vælger PSU udfra sit behov. Eksempelvis skal mit system inkludere 1 stk GFX, stor CPU og ca. 3 HDDs og det mener jeg resulterer i en PSU med tre-fire linjer ud. 1 til gfx (og evt 1 til senere SLi/CF) 1 til molex til hdds og kabinetblæsere samt 1 til atx12v incl. cpu, køling og bling - MEN de stik skal være pænt fordelt ud på de tre og ikke 1 linje til pci-e, 1 linje til atx, 1 linje til molex (giver ujævn strømfordeling). Ikke sandt?


    For eksempel kunne jeg sagtens gå ud og hive en CM 1000 Silent Pro ned fra hylden og være på den sikre side (med dens 1000w og 6 rails/linjer ud skal der et megasystem+idioti til at køre sådan en fætter i sænk) men hvis man sørger for at købe en PSU afstemt ift oventstående hardware-opsætning, kan man derfor nøjes med en meget mindre model.


    Er dette korrekt forstået??


    Og lige til sidst: er det rigtigt, at hver enkelt SLi-mærket PSU er gennemtestet/-tæsket i et fungerende hardware-setup....og ikke bare målt ved belastning?

  • Ja, Corsair vil gerne have mig til at købe en 1000w PSU og det kan jeg da godt forstå de vil :)


    Jeg har nok mere brug for en 700w og har tænkt lidt på Cougar CM 700 - et tysk mærke, som modsat danske Chill laver deres PSU`er selv, men forstår ikke en hat af tysk. Nogle erfaringer med Cougar derude??

  • En 700w PSU med en rimelig ampere på 12v rail(s) skulle kunne trække de mest normale pc'er, hvis det ikke er high end multigpu og ekstremt oced.


    Hvad vil systemet bestå af sådan mere nøjagtigt?


    cpu, ram, bundkort, gfx, etc?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af donaldrap
    Ja, Corsair vil gerne have mig til at købe en 1000w PSU og det kan jeg da godt forstå de vil :)


    Jeg har nok mere brug for en 700w og har tænkt lidt på Cougar CM 700 - et tysk mærke, som modsat danske Chill laver deres PSU`er selv, men forstår ikke en hat af tysk. Nogle erfaringer med Cougar derude??


    Næsten aunset hvilket high end system man har med mere end 1 stk gfx vil corsair´r anbefaling være HX1000.
    Her er lidt om den cougar du har kig på: http://tweak.dk/review/Cougar_…_stroemforsyning/1010/1/1

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • men mon ikke en kvalitets psu på ca 5-600W egentligt ville være rigeligt......som du selv er inde på er hvor mange watt de kan levere stabilt på især 12v linien det vigtigste for psuerne, og de billigste af de gode er enten antec eller corsair.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Renegger:
    i920, ASRock X58 Extreme, OCZ Platinum 6GB, 1xATI 5850 (senere to), Prolimatech Megahalems, en X25 SSD og 2x1Tb HDs og 1 eksterne usb-enhed.


    Baloo:
    Tak for linket DOH! : :oops:


    Fragman: Jo men vil gerne være på den sikre side ;)


    Jeg kan godt lide stemplet "safe buy" på Cougar CM700. CM1000 ser godt nok ud til at have bedre strømstyring med sine flere rails og 700 er kun delvis modulær. Men de fleste af de fastmonterede kabler skal man jo bruge alligevel og fordelingen af stik ser fornuftig ud. Det eneste, som er skummelt ved CM700 er den billige pris...svær beslutning.


  • Der er nu mere der er lidt skummelt, Kan ikke rigtig lide den ikke er hos en dansk forhandler det kan så være fordi de er nye på markedet.
    og så kan jeg personlingt ikke lide at når man laver en såkaldt modolær psu at man så kun laver det der kaldes en semi modulær.
    Altså der er ret mange kabler der stadig ikke kan afmonteres.
    I mine øjne skal der max være 20/24 pin atx og 4/8 pin 12 volt også kaldet P4 stik der sider fast.
    Resten skal kunne monteres efter behov.
    Men det er vel et spørgsmål om smag. :) Min smag. :))

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

    Rettet en gang, sidst af Baloo ().

  • Nej det er jo rigtigt nok, det du siger ang. modulære kabler.


    Jeg har kigget på en HX850 til 1250 Corsair-hypede kroner, som godt nok lige har fået 80plus gold-mærkatet, men der er jo også CM 700M Silent Pro og 1000M Silent Pro. Så er vi nede på omkring en tusse hvor CM-modellerneer godt nok er kendt for ringere sleeving-kvalitet i div. tests, men er stille og yder lige så godt.


    Det bliver sq en CM M700 Silent Pro til 800 dask - med køleribber fra en M1000 og nærmest lydløs må det være best bang for the bucks :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af donaldrap
    Nej det er jo rigtigt nok, det du siger ang. modulære kabler.


    Jeg har kigget på en HX850 til 1250 Corsair-hypede kroner, som godt nok lige har fået 80plus gold-mærkatet, men der er jo også CM 700M Silent Pro og 1000M Silent Pro. Så er vi nede på omkring en tusse hvor CM-modellerneer godt nok er kendt for ringere sleeving-kvalitet i div. tests, men er stille og yder lige så godt.


    Det bliver sq en CM M700 Silent Pro til 800 dask - med køleribber fra en M1000 og nærmest lydløs må det være best bang for the bucks :)


    Fornuftigt valg, ellers er 1000w også en fin en men den koster så også 300 kr knapt mere. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate