Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

lørdag, 7. november 2009, 10:30

Jeg modtog igår min nye computer fra topdata, http://www.topdata.dk/product.asp?product=6328 , og den larmer helt hjernedødt når den har været tændt i en times tid. Tror det er CPU blæseren og grafikkortets blæser som laver størstedelen af larmen, (grundet garanti, vil jeg helst ikke åbne den og tjekke)

Min kæreste betegner dens larm som: "en støvsuger der heletiden køre" hvilket jeg tænkte kunne give et indblik i hvor slem larmen er.

Nogen der kan hjælpe mig med en måde hvorpå larmen kan nedsættes?

2

lørdag, 7. november 2009, 10:42

Ikke så meget andet at gøre end at åbne og finde ud hvilken køler der larmer, tjekke at der ikke er en ledning eller lignende der går ind i blæseren. Hvis det ikke er tilfældet så er det om at købe en mere stille køler til enten CPU eller GPU! Ville hjælpe med nogle specs.

3

lørdag, 7. november 2009, 10:52

problemet er jo at den er helt ny, og mener ikk selv jeg har forstand nok på det, til at jeg vil løbe risikoen og bryde garantien :(

4

lørdag, 7. november 2009, 12:44

Citeret

Oprindeligt indlæg af Fupson
problemet er jo at den er helt ny, og mener ikk selv jeg har forstand nok på det, til at jeg vil løbe risikoen og bryde garantien :(

Du kan jo prøve at ringe til Topdata og spørge dem hvad du skal gøre?

5

lørdag, 7. november 2009, 13:03

Grafikkort:
Hvis det er med HD4890, tror jeg ikke det er det. De plejer at være ganske rimelige i støjniveau, hvis ikke jeg er helt gal på den.

Processor/CPU
Kan se at du har en Phenom 955 i pcen. Hvis denne er med standard køler, så er jeg rimelig sikker på, at denne i hvert fald bidrager til larmen. Måtte selv skifte min ud, da den ikke var til at holde ud at høre på. (købte en Arctic Cooling Freezer XTREME)

Kabinet:
Jeg ved ikke hvilke af kabinetterne du har, så den er lidt svær at komme med en dom på, da det er nødvendigt at vide hvilke blæsere der sidder på det.

Håber det hjalp lidt :)

Fractal Node 305 hvid - Silverstone SFX-L 700W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - Samsung 850 EVO 512GB - Predator X34A

6

lørdag, 7. november 2009, 16:44

Har standard kabinettet som er øverst på siden (det sorte), har aldrig været til alt det neon i en computer :P

Lyder meget fornuftigt, men pt. er støj niveauet så højt at det er uudholdeligt at sidde og game i længere tid.

7

lørdag, 7. november 2009, 16:47

Ok. Er det kun når du spiller eller belaster den på anden vis. Altså fremkommer lyden kun, ved grafisk tung belastning?

Er det blæserstøj eller en mekanisk/metallisk klang/hylen?

Fractal Node 305 hvid - Silverstone SFX-L 700W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - Samsung 850 EVO 512GB - Predator X34A

8

lørdag, 7. november 2009, 16:53

Hvis larmen minder om en støvsuger, så må den da været helt gal?
Er enig med X3N4T3 i at du skal begynde en dialog med forretningen om problemet.

9

lørdag, 7. november 2009, 17:00

altså det er blæser støj, og den forekommer når jeg spiller spil, når jeg er på skrivebordet eller lignende er den slet ikke så slem.. der er den normal nok.

Det med støvsugeren er for at give et indblik i hvor HØJ blæserlarmen er :)

10

lørdag, 7. november 2009, 17:49

Citeret

altså det er blæser støj, og den forekommer når jeg spiller spil, når jeg er på skrivebordet eller lignende er den slet ikke så slem.. der er den normal nok.

Det med støvsugeren er for at give et indblik i hvor HØJ blæserlarmen er :)

Spørgsmålet er så om hvorvidt det bare er stock kølerne der bare larmer så meget...
Hvilket der jo så ikke er så meget at gøre ved.

Måske du kunne få topdata til at skifte Cpu køleren? så du måske stadig kunne beholde din reklamationsret.
Flere blæsere i for bedre airflow? kunne måske tage noget af presset af resten af dit system som larmer meget.

Det naturligvis kun teoretiske forslag, da jeg ikke kender til hvad der sidder i dit system i forvejen.

11

lørdag, 7. november 2009, 17:51

ja det store problem er jo at jeg ikke kan åbne og kigge uden at miste garantien :s

12

lørdag, 7. november 2009, 17:52

Citeret

ja det store problem er jo at jeg ikke kan åbne og kigge uden at miste garantien :s

Ergo, skal du have fat i topdata ;)

13

lørdag, 7. november 2009, 18:05

yep :P har tænkt mig og høre dem ad om de kan sige mig hvorfor det larmer så meget, eventuelt og der skal sættes en anden køler i eller lignende..

Må bare vente til det bliver mandag så.. Det bare frustrerende at købe en ny computer og så sidde med sådan nogle problemer. for den her larm er da forfærdelig.

14

lørdag, 7. november 2009, 22:26

Citeret

yep :P har tænkt mig og høre dem ad om de kan sige mig hvorfor det larmer så meget, eventuelt og der skal sættes en anden køler i eller lignende..

Må bare vente til det bliver mandag så.. Det bare frustrerende at købe en ny computer og så sidde med sådan nogle problemer. for den her larm er da forfærdelig.

Hent du damen et sæt høreværn og kom frisk ;)

Engang begyndte min gamle pc at lukke ned under gaming, pga. den overophedede.
Løsning = sæt den ud i skuret, da det var vinter. super køling :hb:

15

lørdag, 7. november 2009, 22:43

Citeret

Oprindeligt indlæg af shanahan

Citeret

Jeg kan se en "off topic" smiley. Hvor er smileyen for "He missed the point"?

16

søndag, 8. november 2009, 10:53

Citeret

Oprindeligt indlæg af Renegger

Citeret

Oprindeligt indlæg af shanahan

Citeret

Jeg kan se en "off topic" smiley. Hvor er smileyen for "He missed the point"?

Og jeg kan så ikke lige se hvor det der passer ind :roller:

17

mandag, 9. november 2009, 10:23

Citeret

Oprindeligt indlæg af Renegger
Grafikkort:
Hvis det er med HD4890, tror jeg ikke det er det. De plejer at være ganske rimelige i støjniveau, hvis ikke jeg er helt gal på den.

Processor/CPU
Kan se at du har en Phenom 955 i pcen. Hvis denne er med standard køler, så er jeg rimelig sikker på, at denne i hvert fald bidrager til larmen. Måtte selv skifte min ud, da den ikke var til at holde ud at høre på. (købte en Arctic Cooling Freezer XTREME)

Kabinet:
Jeg ved ikke hvilke af kabinetterne du har, så den er lidt svær at komme med en dom på, da det er nødvendigt at vide hvilke blæsere der sidder på det.

Håber det hjalp lidt :)

Jeg har købt et 4890 og jeg syns selv det larmer for meget i forhold til mit gamle nvidia kort, så har derfor købt en anden køler som jeg håber larmer mindre, men finder jeg snart ud af. :).

18

mandag, 9. november 2009, 11:46

Måske skulle du prøve og downloade RivaTuner og så tvinge blæseren på dit grafikkort til at køre 100%
På den måde kan du sammenligne om det er sådan en larm. For når min PC starter op kører mit 4870 op på 100% i et spilt sekund, og det er ca. ligeså højt som en støvsuger :crazyeyes:

Så måske var det en ide.

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

19

mandag, 9. november 2009, 12:51

Citeret

Oprindeligt indlæg af gaming-king
Måske skulle du prøve og downloade RivaTuner og så tvinge blæseren på dit grafikkort til at køre 100%
På den måde kan du sammenligne om det er sådan en larm. For når min PC starter op kører mit 4870 op på 100% i et spilt sekund, og det er ca. ligeså højt som en støvsuger :crazyeyes:

Så måske var det en ide.

Normalt kan ATI's eget Catalyst Control Center også gøre dette.

Hvis du højre klikker på skrivebordet, og går ind Catalyst Control Center også trykker ind på menuen "ATI Overdrive" hvad står din nuværende Ventilator hastighed så på?

For umiddelbart kunne det tyde på en fejl ved grafikkortet, kan måske udrettes ved at hente nyere driver :)

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx

*EDIT* Glemte at filføje. Når grafik blæseren kører 100% så larmer den et væk.

Har tilføjet et screenshot af det du skal lede efter:
http://peecee.dk/upload/view/202319
http://peecee.dk/upload/view/202318

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "nitan" (09.11.2009, 12:59)

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.