Freeze ved (krævende) 3d games?

  • Hej,


    Jeg søger hjælp til hvad jeg kan prøve, nu da min computer konsekvent fryser efter 5 - 15 minuters gaming af diverse (krævende) spil f.eks. CoD4, Farcry, Batman Arkham Asylum etc, men ikke ved f.eks. Counter Strike 1.6 - det kan den køre 8 timer i streg om nødvendigt.


    Når den fryser kan man stadig se noget af billedet, men der er en masse blandede farver som fylder store dele af skærmen. Lyden går også i hak og ctrl + alt + del virker ikke, man bliver nødt til at dræbe den på power knappen.


    Det er ikke et varme problem, min CPU og Motherboard ligger på omkring de 50 grader, mens grafikkortet ligger under 60 konstant.


    Jeg har opdateret nvidia driver, lyd og endda flashet BIOS'en, men uden held.


    Mine specs er som følger:
    Windows XP Prof. 32bit
    CPU: Intel Quad. Core 2.4 GHz
    RAM: 3 x 1GB DDR2 800 (A-Data)
    GPU: Nvidia Inno3d GeForce 9800 GT
    Motherboard: Asus P5Q SE
    HD: Maxtor 500GB (kan ikke huske RPM)
    PSU: Antec 650 Watt



    Jeg ville sætte stor pris på, hvis i ville foreslå hvad jeg kunne prøve, for at få løst problemet. Jeg har vedhæftet mine dxdiag data samt mine nuværende GPU indstillinger.


    På forhånd tak drenge.


    /P.



    http://peecee.dk/upload/view/201708
    http://peecee.dk/upload/view/201709
    http://peecee.dk/upload/view/201710
    http://peecee.dk/upload/view/201711

  • Hmmm...kunne det være PSU'en måske? Maskinen fryser bare? Ingen BSOD'er at kigge på overhovedet? :(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Er dit grafikkort et overclocket model?
    Jeg havde lidt af samme problem engang med et 8800GT kort, det var overclocket fra fabrikken, men det var defekt.
    Det virkede hvis jeg satte det på standard, af hvad et 8800GT køre.


    Du har ikke et andet du kan prøve med?

    Asus P6X58D Premium--i7 920@3.8Ghz--24GB Kingston HyperX--2xGTX 570 Twin Frozr III SLI--Corsair HX1000W--Creative X-Fi Titanium Fatality Pro--Logitech Z-5400--Logitech G930--G13--G19--G700--Samsung P2770HD

  • Illaniar: Jeg har overvejet om det måske kunne være PSU'en der ikke leverer nok strøm på 12volt linien, men jeg aner ikke hvordan jeg skal teste dette. Kan man se noget om hvor mange volt den sender ud i BIOS'en eller skal det gøres med voltmeter? Jeg har aldrig prøvet at skifte en PSU før. Der er heller ingen BSOD, bare komplet freeze uden nogen reaktion overhovedet.


    Mit grafikkort har tidligere været brændt af, netop da maskinen frøs da jeg spillede FarCry. Tænkte at det kunne skyldes for lidt strøm, men jeg fik sat et nyt grafikkort i og så virkede maskinen igen. Dog har den haft samme fryse fejl efterfølgende.


    Susperia: Hvordan kan jeg finde ud af det? Jeg har ikke meget forstand på overclocking, men jeg ville tro at den kørte standard specs. men måske det ville hjælpe at "underclocke" kortet? Jeg ved bare ikke hvordan man gør mht. volt osv, jeg vil heller ikke risikere at ødelægge noget :O men som sagt har jeg fået skiftet kortet da det andet brændte af, men jeg har desværre ikke noget at skifte med, nej.

  • u middelbart kunne det jo lyde som et temperatur problem, men det har du jo udelukket. og medmindre din psu er defekt burde den være mere en rigeligt til dit system.


    kunne også være dit grafikkort der er ustabilt, du ka jo evt prøve at skrue det lidt ned i clocks (er det et OC kort der sidder i?), du kan bruge Riva tuner til at justere clocks på dit grafikkort(og til at overvåge din gpu temp, styre Fan hastighed osv.).
    Gør den det samme hvis du kører en 3dmark06?
    hvis den gør, så ville jeg skrue lidt ned på clocks og se om det hjælper, og hvis ikk så ellers bare blive ved indtil du kan køre en 3dmark uden problemer....

  • hfriis: Jeg tror ikke at kortet er overclocket. Når jeg går ind i RivaTuner kan jeg se følgende specs:


    Core clock: 600
    Shader clock: 1500
    Memory clock: 900


    Alle de tre ting er helt i bund på den bar man kan ændre på. Ved dog ikke om der er andre steder i RivaTuner jeg kan kigge? Jeg kender ikke programmet så jeg er en anelse på bar bund :crazyeyes:


    Jeg kunne godt køre en 3dmark06 test uden at computeren frøs, jeg fik følgende resultat:
    http://peecee.dk/upload/view/202146


    dondaldrap: Jeg har netop fået skiftet til et helt nyt kort, men symptomerne er de samme. Det er derfor, at det virker mærkeligt.

  • Kør speedfan, og kør i mellemtiden 3dmark06 eller lignende og prime95.
    Tjek derefter i speedfan hvad den siger ved højeste temperatur.
    Kan være du ikke kan nå at se hvor varmt det reelt er fordi de hurtigt bliver kolde igen.


    Eller endnu bedre, spil cod4 i et vindue mens du tjekker speedfan.
    Og så kan du også tjekke om andre tal bliver mærkelige, fx 12v osv.


    Er der ingen problemer der, har du måske sat opløsning for meget ned i spillet (da du jo vil spille i vindue i desktop) kan du jo sætte AA op til max.

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • Azjo: Tak for dine råd. Jeg har prøvet at køre fan speed sammen med 3dmark06 og der når mit grafikkort ikke op på mere end 60 eller et par og 60 grader, hvilket jo ikke er kritisk skulle jeg mene?


    Ved at køre Prime95 derimod har jeg fundet ud af at min CPU måske har heat problemer.
    Der er dog noget jeg er i tvivl om, da der både er et punkt som hedder CPU (hvor der står ca 70 - 75C)
    og 3 punkter hvor der står Core, henholdvis Core 0: 89C , Core 1: 85C, Core 2: 81C.



    Kan det være at heat sinken ikke er lavet ordentligt på CPU'en, når den når disse temperaturer?
    Ydermere fortæller speedfan mig at min 12V linie producerer 11,3V.. Hvad har det at sige?

  • det med volten ka du ikk stole så præcist på når det er software aflæst, men tilgengæld er jeg næsten 100% sikker på at det er din cpu der bliver ALT for varm. men for at tjekke det op kan du bruge coretemp eller realtemp, realtemp viser hele tiden hvad den max temp har været, problemet er vidt så vidt jeg ved at realtemp viser lidt lavere temperaturer end coretemp, og til core2duo og core2quad mener jeg det er coretemp man skal rettre sig mest efter, men du kan kalibere realtemp, så det viser ca det samme temp som coretemp, dette skal vist bare gøres i idle tilstand. de er de programmer jeg bruger(og så rivatuner til heletiden at vise min gpu tempe inde i spillende)... så skal ikk kune sige om speedfan fungerer bedre eller dårlige, nu jeg tænker over mener jeg godt man kan få speedfan til at vise temps inde i spil osv. så prøv at rode lidt med de temperatur programmer og start noget spil op.
    de temps du nævner tidligere er ihvertfald ikke anbefalesværdige at køre med. NOTE: når du kører prime95 (el. andre cpu stress programmer) vil du dog næsten altid får højere temps end under spil, de disse programmer netop presser din cpu helt ud!...


    ellers tjek lige din cpu køler om den sidder ordentligt, evt pil den af og kontroller kølepastaen.


    er det en stanard box køler, eller har du sat noget bedre på siden hen???

  • hfriis: Jeg er også meget overbevist om at det må være CPU'en der bliver for varm og derfor crasher. Jeg har leget lidt rundt med det og både Speedfan og RivaTuner fortæller mig at den bliver alt for varm ved f.eks. 3dmark06 test og ved CoD.. Dog har jeg ikke helt kunnet få det til at virke mht. at få vist temperaturen på CPU core inde i spillet..


    Men jeg tror helt sikkert at der er noget galt mht. kølepastaen, ellers er standard box køleren bare ekstremt dårlig (hvilket de jo plejere at være?).. Jeg må investere i en Arctic cooling køler og få en eller anden med forstand på det til at sætte den på/tjekke kølepastaen..

  • Jeg tog fejl mht. køler, det er en Zalman CNPS9500 køler der sidder på, så det burde være helt okay. Jeg skiftede kølepastaen i dag, men det lader ikke til at have hjulpet desværre..


    Måske er det mine RAM der fejler, eller PSU'en der er noget i vejen med. Jeg er efterhånden ved at give op :(