Hjælp til ny Harddisk - please !

  • Hej
    Håber i kan hjælpe mig med et PC problem.


    Pga. "pladsmangel" har jeg netop købt mig en ny (intern) Harddisk til min PC.


    I forvejen har jeg 1 x Samsung 320 GB som er den "primære" Harddisk hvor bl.a. styresystemet ligger på. (C-drev)


    Dernæst har jeg en Seagate 320 GB til billeder osv. som efterhånden var ved at være fyldt.
    (D-drev)


    Jeg har derfor netop købt mig en ny Samsung harddisk på 1 TB som jeg har monteret i mit kabinet.


    Alle 3 harddiske er S-ATA harddiske.


    Der er på mit bundkort (ASUS P5Q PRO) i alt 6 almindelige porte til S-ATA og 2 til S-ATA Raid.


    Den nye 1 TB harddisk har jeg bare sat i port nr. 3 hvor de 2 andre HD sidder i de almindelige SATA port 1 + 2.


    Mit problem er nu, at jeg i Windows Vista efter at have monteret den nye HD ikke kan "se" den nye Samsung HD i "Denne computer"


    Jeg har også været inde i BIOS men da kan jeg heller ikke se den nye HD og jeg synes ikke jeg kan se nogle steder i BIOS hvor jeg kan "tilvælge" den nye HD.


    Yderligere er problemet nu, at systemet heller ikke længere kan se "D"-drevet - dvs. Seagate Harddisken hvor mine billeder + diverse ligger på.


    Mærkværdigvis er der nu dukket et A-drev op i "Denne computer" - selv om jeg ingen diskettedrev har i computeren. Det virker mest af alt, som om at der er gået rod i drev-betegnelserne (A, C, D, osv. osv.)


    Jeg har yderligere hhv. en DVD brænder og en CD-brænder i computeren - som kører via gammeldags IDE-kabel men af disse 2 kan PC´en kun finde CD-brænderen. DVD brænderen er ikke vist i "Denne computer".


    Så vidt jeg ved, er der på nyere SATA harddiske ikke nogen jumper der skal sættes mht. "Master" og "Slave" som ved gamle IDE-harddiske ?? Er problemet måske opstået, fordi der er en begrænsning i antallet af harddiske man kan installere i computeren ??


    Spørgsmålet er, om det er bedst/nemmest at formatere hele computeren, og om det evt. kan løse problemet ?


    Håber der er nogen, der har nogle forslag - på forhånd tak!

    Mainboard: Asus P5N-E SLI S775 SATA Raid
    CPU Intel Core 2 Duo E6400 - 2,13 GhZ 2 Mb
    CPU Cooler: Thermaltake Golden Orb II
    2 x 1024 MB DDR-2-800 Ram G-Skill
    HD: Samsung HD321KJ SATA II
    Grafikkort: EVGA GF8800 GTS Superclocked!
    3 kabinetkølere af ukendt mærke.

  • Har du været inde i diskhånteringen i windows og oprette partitioner på den nye disk. Disken vil ikke fremstræde i "Denne Computer" før den er partitioneret.


    Højreklik på "Denne Computer", vælg "Administrer" og vælg så "Diskhåntering", her skulle din disk gerne fremgå af listen.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Har du været inde i diskhånteringen i windows og oprette partitioner på den nye disk. Disken vil ikke fremstræde i "Denne Computer" før den er partitioneret.


    Højreklik på "Denne Computer", vælg "Administrer" og vælg så "Diskhåntering", her skulle din disk gerne fremgå af listen.


    /ask


    Men dette forklarer ikke, hvorfor harddisken ikke dukker op i biossen, hvor den først skal kunne ses, før du overhovedet kan se noget i windows...


    DET centrale problem i første omgang er at dine harddiske ikke alle dukker op i bios. Det skal de simpelthen før du overhovedet har adgang til dem. Det første du kan prøve er at resette biossen. Dette gøres ved at flytte en jumper på bundkortet eller at afmontere batteriet i 10-15 sekunder ( anbefaler sidstnævnte løsning ). Herefter skal du igen ind i biossen og se om harddiskene ikke dukker op. Hvis din "billedharddisk" ikke er der inde er på røven. Hvis din nyindkøbte 1TB harddisk ikke er derinde. sender du den retur som defekt ved modtagelse også kaldet DOA.

  • Ville bare lige melde tilbage at problemet er løst.


    Det hjalp at resette bundkortet ved at fjerne batteriet.


    Mht. DVD-brænderen viste det sig, at strømstikket var røget ud, derfor var enheden ikke at se i Denne computer.


    Nu kan jeg igen se alle drev i både BIOS og Denne computer - og det lykkedes mig også at få disabled A-drevet i BIOS.


    Eneste ændring er nu, at den nye harddisk har fået drevbetegnelsen "D", som tidligere var navnet på den sekundære harddisk. Men det kan jeg vel ændre i diskhåndteringen.


    Endnu en gang tak for hjælpen

    Mainboard: Asus P5N-E SLI S775 SATA Raid
    CPU Intel Core 2 Duo E6400 - 2,13 GhZ 2 Mb
    CPU Cooler: Thermaltake Golden Orb II
    2 x 1024 MB DDR-2-800 Ram G-Skill
    HD: Samsung HD321KJ SATA II
    Grafikkort: EVGA GF8800 GTS Superclocked!
    3 kabinetkølere af ukendt mærke.