Problem: Bundkort/Mainboard

  • Hej.
    Jeg har købt en computer af en af mine venner for 1500kr.


    Den har en AMD Athlon 64 X2 Dual Core 3800+ processor, og jeg har snart 4 gb ram. (2 gb lige nu.)
    Men det, jeg vil koncentrere mig om, er mit bundkort.
    Jeg ved ikke, om jeg kan få et ordentligt grafikkort i.


    Jeg kørte CPU-Z, og den siger:


    MOTHERBOARD


    Manufacturer: MICRO-STAR INTERNATIONAL
    Model: MS-7253
    Chipset: VIA K8M890CE
    Rev: 00
    Southbridge: VIA VT8237A
    LPCIO: Winbond W83627EHF


    GRAPHIC INTERFACE


    Version: AGP version 3.0
    Transfer rate: x8 (max supported: x8 )
    Side band: enabled


    Det er alt, jeg kan sige om det. Er der nogen, der ved, hvad for nogle grafikkort jeg kan få? Hvis jeg overhovedet kan få nogle?


    Et andet problem. Som sagt har jeg en AMD Athlon 64 X2 Dual Core 3800+ processor, og jeg har snart 4 GB RAM.
    Når jeg få de 4 GB, skal jeg så installere et 64-bit OS?


    På forhånd tak. :)

  • Du skal have 64bit for at kunne få alle 4gb til rådighed ja, men alt efter hvilket system du har kan du måske patche systemet til at se resten.


    Mht. til grafikkort så kan du sagtens få nye kort der passer - jeg ved bare ikke lige hvor hurtig den gamle AGP8x standard er i forhold til den moderne PCI-Express x16 (og under). Den må du lige få en 2nd opinion på der ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Kolyzer: Wow. Jeg håber, du har ret. Jeg lader bare nogle flere svare.
    Jeg er ikke gamer, men det sker da, at jeg får lyst til at spille et spil en gang i mellem. Derfor er et grafikkort som det, du linkede til, et fint et.

  • Nej den sidder desværre fast på bundkortet. Du kan måske skifte bundkortet ud med en nyere model som både understøtter den nyere PCI-E standard OG din nuværende processor men det bliver jo en ekstra udgift (og arbejde da næsten alt skal ud og i igen).

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Pvt.P.Nutz: Det er jeg ganske klar over, jeg er også blevet lurendrejet. Det er en ret svag processor, hvis du spørger mig, bundkortet stinker, der er intet grafikkort (hvilket jeg blev lovet), der er ikke 4 gb RAM (som jeg blev lovet) osv... Men jeg skal heller ikke bruge en syg computer.