Fan hastighed?

  • Jeg har lige installeret en ny CPU (Phenom II X4 955) i et nyt system, så jeg skal lige lære det hele at kende, så jeg kan optimere de enkelte dele.


    Et problem er at omdrejningshastigheden på CPU fan'en er pænt høj. Det er en standard AMD fan.


    Lige da jeg havde fået systemet op at køre lå hastigheden på ca 5500rpm. Så jeg prøvede at lege lidt med den såkaldte "Cool'n'Quiet" teknologi og Q-Fan i BIOS.


    Fan hastigheden kom ned på omkring 3500rpm ved idle.


    Jeg måtte opgive at bruge "Cool'n'Quiet" da den ikke kan regulere CPU hastigheden korrekt (men fan hastigheden blev dog nedsat).


    Jeg bruger nu kun Q-Fan og hastigheden ligger stadig omkring 3500rpm ved idle og en del mere ved belastning.


    Jeg vil jo mene at den ikke behøver at køre så hurtigt. Jeg OC'er ikke og temperaturen stiger ikke ummidelbart over 50'erne.


    Kan nogen anbefale et program der kan nedsætte min fan hastighed til en konstant hastighed (måske ca. 3000rpm)?


    For øvrigt, hvor varm må sådan en CPU normalt blive før det er et problem?


  • Hvilket bundkort har du? Mange gange kan man selv sætte antal rpm alt efter temperatur..


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Jeg havde lige prøvet SpeedFan før jeg oprettede denne tråd; men jeg kunne ikke umiddelbart få det til at virke. Det havde ingen effekt når jeg ændrede procenterne får CPU fan'en. Måske gjorde jeg det forkert.


    Mit bundkort er for øvrigt Asus M4A785TD-V EVO.