PC fryser efter opstart første gang?

  • Hey Tweakere, jeg er stødt ind i et ret underligt problem som jeg håber nogle af jer kan hjælpe med at finde en løsning på :)


    Min pc (se sig.) har det med at fryse på skrivebordet første gang man tænder den. Første gang jeg tænder den hver dag og lader den boote ind i windows og stå lidt så ender det med at skrivebordet bare låser og musen står frosset fast midt på skærmen. Jeg kan så slukke bagpå PSU'en, tænde og boote og så virker det hele som om intet var galt :crazyeyes:


    Jeg troede at det var en mystisk fejl i Vista, men jeg skiftede til Win7 for et par dage siden og til min store irritation lavede den samme nummer her for 10min siden da jeg tændte maskinen. Det virker lidt som om at får den lov til at starte op uden at man åbner en masse og går i gang med at bruge maskinen mens den starter op, så fryser den, men går man i gang med det samme sker det ikke altid.


    Min egen mistanke kunne være en RAM fejl? Men er lidt blank, så hvis nogen lige har et guldkorn vil jeg super gerne høre det :)

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jst
    Jeg har set det før, og de fleste gange var det resultatet af RAM fejl. En enkelt gang var det et varmeproblem med CPU, men det kan du hurtigt selv vurdere.
    Jeg ville starte med at brænde en skive med memtest86+ og boot din PC med en enkelt ram stang ad gangen. Testes alle stænger ok, og test en sidste gang med alle ram sat i.


    CPU'en bliver i hvertfald ikke for varm :) Så ja jeg hælder også selv mest til RAM. Må have fixet sådan en memtest når jeg har nået alle de andre ting på planen denne søndag :crazyeyes:

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jst
    Jeg har set det før, og de fleste gange var det resultatet af RAM fejl. En enkelt gang var det et varmeproblem med CPU, men det kan du hurtigt selv vurdere.
    Jeg ville starte med at brænde en skive med memtest86+ og boot din PC med en enkelt ram stang ad gangen. Testes alle stænger ok, og test en sidste gang med alle ram sat i.


    Er klart også på RAM.


    Meen du kan nu godt nøjes uden memtest i første omgang.


    Du kan forsøge som jst nævner, at prøve at starte op 1 RAM klods ad gangen.. Men du behøver ikke køre en 6-timers test bare for at finde ud af hvor problemet ligger..


    Så tænd din computer med kun med 1 ad gangen og flyt evt. rundt i forskellige slots på bundkortet, da det også kan være en fejl på det.