Blue screen - Radeon HD 4870

  • Hey drenge.
    Jeg har fået et super nærigt problem med min computer, efter at have skiftet den originale køler på mit grafikkort (Radeon HD 4870 1Gb, til en Arctic Cooling Accelero Twin Turbo.


    Fejlen består i:
    Efter at have spillet/stress testet GPU et stykke tid, får jeg en stop error (får ingen blå skærm med fejlkode), hvor grafikken på skærmen fucker helt op, ligesom om skærmen bliver til én stor artiffact. Lyden looper imens, hvorefter computeren genstarter.



    Jeg tror fejlen skyldes temperaturen på kortet, men her kommer så mysteriet:
    Efter at have installeret køleren på kortet, er GPU gået fra 70 grader load til 45 grader load.
    Jeg kender ikke RAM temperaturer med den gamle køler på, men der var ingen RAM heatsinks, så jeg formoder den må have været godt deroppe af.
    Nu har jeg så heatsinks på både RAM og voltage regulators, og mine grafik RAM bliver 82 grader i load, mens min shadercore bliver 64 grader i load.


    Altså er mine nuværende temperaturer i load:
    GPU: 45 grader
    GFX Memory: 82 grader
    Shader Core: 64 grader


    Umiddelbart virker de temperaturer helt fine, men jeg tror måske computeren har en slags sikkerhed når blæseren på køleren ikke kører. Min grafikkortkøler får nemlig strøm fra molex gennem 12 volt, så fans kører på max speed, men computeren ser blæserhastigheden til at være 0 RPM, da stikket jo ikke sidder til kortet...
    Jeg kan desværre ikke sætte strøm til blæserne gennem stikket i grafikkortet, da mit kort, af en eller anden årsag, har et helt anderledes pinsystem, der er MEGET mindre end alle andre :(
    Og min originale køler er i stykker, så den er ikke en mulighed.


    Jeg har nu prøvet at gå ind i Catalyst Control Center og ændre fan speed fra automatic til manual på 100% selvom det ikke gør nogen forskel i praksis, da blæserne jo kører 100% hele tiden.
    Måske kan det hjælpe, jeg ved det ikke. Jeg vil holde tråden opdateret.


    Jeg glæder mig til at høre nogle forslag til, hvad problemet kunne være.

    Nexus RX-1K
    MSI FXA-890-GD70
    Phenom II X4 965 BE @ 3.4 GHz
    6 Gb OCZ 1333 MHz @ 7-7-7-20
    MSI GTX 460 Hawk

    Rettet en gang, sidst af mads_spazz ().

  • Så brug den strømtyv der er med til molex. Sæt den til at køre konstant på 5 volt. Se hvad der sker. ;)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Hvis du vil have sluttet køleren til standard pins, så bytter du bare de to plast-stik (pins) fra de to blæsere ud med hinanden :)


    Jeg havde samme problem med mit 8800GT, der blev løst af et kabinet med bedre airlflow. Det viste sig at være et mix af ram og volt-regulators, som ikke fik "luft" nok.


    Har svært ved at tro at du har lige det problem, men du kan ellers sætte en blæser til at blæse direkte på ram og volt-regulators og se om du stadig får fejlen.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Jeg undskylder lige hurtigt, at jeg ikke fik skrevet løsningen til problemet, men vælger lige at skrive den og låse tråden, selvom den er meget gammel. Der kunne jo være nogen derude der havde samme problem.


    Jeg fandt ud af, at det var mine RAM den var gal med. De skulle helt ned til 1066 MHz 9-9-9-27 for at være sikker på at være stabil.
    Jeg forstår det overhovedet ikke, da de er rated til 1600 MHz 8-8-8-24 @ 1.9V...
    Men nu kører det i det mindste stabilt, og til mit brug (gaming; HoN, AoE3, L4D osv.) kan jeg ikke mærke nogen kæmpe forskel i hastighed.
    Men der var løsningen ihvertfald :9xo

    Nexus RX-1K
    MSI FXA-890-GD70
    Phenom II X4 965 BE @ 3.4 GHz
    6 Gb OCZ 1333 MHz @ 7-7-7-20
    MSI GTX 460 Hawk