Lydkort til stereo setup.

  • Jeg går og leger lidt med tanken om en størrer opgradering af lyden til min computer, der indebærer en stereo forstærker, forforstærker og nogle gode højttaler, da jeg udelukkende hørrer musik fra min pc.


    Men alt dette vil være spild hvis PC'en er flaskehalsen og ikke kan levere "god" lyd, Så jeg søger et godt lydkort til min PC, der virkelig er "bang for the buck".


    Pris: Helst omkring 500kr, men hvis det er et umuligt prisleje, vil jeg gerne gå op til 1000kr.
    Længde: Min kabinet er ikke det største, så længden må ikke overstige 18cm.
    Andet: Det skal være single slot, da der ikke er plads til andet, grundet 2 GFX's.



    Jeg håber at i tweakere kan være mig behjælpelig, da jeg faktisk aldrig har prøvet at købe et decideret lydkort, men altid brugt det onboard der nu var.

  • Hvis det virkeligt skal være godt skal du have en DACmagic fra Cambridge.
    Der er USB og den kan bruges som lydkort. Vedgodt den er for dyr, men du vil blive glad for den.


    http://www.hifiklubben.dk/prod…gic_da-konverter_sort.htm




    Ellers vil jeg nok kigge efter et X-fi kort. De er dog (alle dem jeg fandt) 5.1 eller 7.1. Altså meget mere end du har brug for. Hvis du skal have en seriøs forstærker, kan du jo bare køre signalet digitalt ind i den. Så bliver computeren ikke flaskehals.

  • Overgaard : Ja jeg har også hørt godt om den DACmagic, men det er jo lige lidt mere end mit budget var :D


    Men har jeg forstået det ret, at den simpelhen bare tilsluttes via USB til PC'en og derefter til ens forstærker og derved emilinere man lydkortet i selve computeren?


    Jeg havde tænk mig en stereo forstærker i 2000kr klassen (cambridge/Denon), nogle Scandyna pod speakers, et par hørerbøffer fra DENON AH-D-serien, en hovedtelefon-forforstærker, også noget Pro-ject pladespiller..... så det er jo ikke super high end, men stadigvæk meget bedre end standart PC-lyd.


    Men vil en DACmagic være overkill i sådan et setup?


    Et X-fi kort med 5.1 eller 7.1 kan jeg vel godt bruges til stereo, selvom kortet kan mere end nødvendigt ikke?

  • Slet ikke. Hvis du fx køber NAD C315 (NAD er stærkere i de små klasser.) eller måske en Cambridge 340 vil du opleve bedre lyd! Jeg vil ikke anbefale en denon til de penge. Der lyder NAD og Cambridge bedre - især sammen med podspeakers.


    Men ellers så tag ind i din lokale HiFi klub og få dem til at demonstrer det for dig. Og ja, det kører bare med usb. Der er to digitale indput (coax eller optisk i begge) og en usb. Så vælger man bare på fronten hvad man vil bruge - og så kører det. Helt uden om computerens dårlige lyd. Har selv leget med det (arbejder i HiFi klubben).

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Overgaard (arbejder i HiFi klubben).


    Nu er det ikke en salgs tale du er igang med vel? :D


    Ej, men tak for rådne! - Det bliver jo så nok en Cambridge 340 stedet, da jeg generelt ikke er så vild med NAD.


    Jeg tror at jeg må se lidt nærmere på sådan en DACmagic, for det lyder jo godt hvis man kan kører helt uden om computerens dårlige lyd. :) (så er spørgsmålet bare om der er råd til sådan en sag, eller om jeg må nøjes med et X-fi kort midlertidigt.)


  • Nej da. Det her er bare fritid. Jeg får jo ingenting ud af det. Det er bare en stor interesse (som for de fleste der arbejder i HiFi klubben). En Cambridge 340 er skam også dejlig. Jeg mener der er tilbud på den lige nu, hvis du køber den sammen med en 340 cdafspiller. Men det har du måske ikke brug for?


    Men tag da derned og hør på det ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    Men alt dette vil være spild hvis PC'en er flaskehalsen og ikke kan levere "god" lyd, Så jeg søger et godt lydkort til min PC, der virkelig er "bang for the buck".


    ESi Juli@. Det er klasser bedre end alt det gøgl fra Creative Labs:
    http://www.musik-huset.dk/kata…tcDtwcmlzX21heD0xMDAwMDAw
    Kan fremhæve muligheden for balanceret drift. Giver et markant bedre signal/støj-forhold.


    Audiotrak Prodigy 7.1 Hifi.:
    http://www.edbpriser.dk/Produc…x?pid=213899&q=esi&sp=all
    Det er et fornemt stykke elektronik. Lækkert design, set med en fagmands øjne. Støjskærmen omkring analogdelen holder digitalstøj ude. Særdeles vigtigt hvis det skal sidde op af et par grafikkort.


    Lidt dyrere er Asus Xonar Essence ST (PCI) og STX (PCI Express x1). De har den samme formiddable afskærmning af de støjfølsomme analoge kredsløb.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    Jeg har ikke rigtig brug for en340 cdafspiller, da jeg ikke ejer en eneste cd. (Køber alt min music online)
    Men jov, jeg må nok en tur ned i HFK :D
    Tak for hjælpen Overgaard.


    Så har du ikke brug for hverken godt lydkort eller godt anlæg. Al musikken er ødelagt i samme øjeblik det bliver komprimæret til online-salg.


    På den anden side. Hvis du køber noget godt lydgrej, så burde du købe nogle CD'er med god musik på. Det fortjener det nye udstyr. :-)


    Her er en lille beskrivelse af komprimeringens indvirkning på musikken. Der ryger rigtigt meget lytteglæde ift, en købt CD.
    http://groups.google.dk/group/…ad17b91c/343851c955d81337


  • Det er helt rigtigt, men så længe det er i 320 kbit kval er det fint til hans setup. Der skal man højere op i anlæg for virkelig at kunne høre forskel. Han vil nok kunne på høretelefoner, men ikke på højtaler!


    Jeg har hørt meget forskelligt musik, i forekellige kval på forskellige anlæg...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Overgaard
    Det er helt rigtigt, men så længe det er i 320 kbit kval er det fint til hans setup. Der skal man højere op i anlæg for virkelig at kunne høre


    Det skal ikke særligt meget til for at kunne høre forskel på 320kbps MP3 og den ægte ukomprimerede vare. Og heller ikke et specielt trænet øre.


    Et par gode højttalere (ikke noget plastskrammel fra Fona) og en god forstærker er alt rigeligt. Dertil et fornuftigt lydkort (ikke X-Fi) eller en CD-afspiller af fornuftig kvalitet (Denon, Cambridge, Marantz, etc).


    På Denon DCD-735, NAD 3020i og JBL 4406 Studio Monitors er forskellen selvsagt enorm, hvilket til dels skal tilskrives højttalerne.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Overgaard
    Han vil have en Cam 340 og podspeakers derpå. Det er ikke super og i det tilfælde vil der ikke være enorm forskel. Jeg har som sagt selv


    På den PC jeg har stående med SB Live! og Creative 2.1 højttalere i den billige ende er der hørbar forskel. Det giver ingen mening at anvende MP3, uanset bitraten, hvis det skal anvendes andre steder end på bilturen/løbeturen.

  • Mine planer er lavet lidt om, jeg synes ikke at den cambridge 340 var tilstrækkelig efter jeg havde lyttet til den, så jeg er over i den lidt dyre 550A, men stadigvæk med podspeakers.


    Er hele ideen med en DacMagic ikke at man skal vidrefører det "dårlige" mp3 music til en lydkvalitet der er mindst lige så god som en almindelig cd?


    Jeg vidste faktisk ikke der var så stor forskel på en fysisk cd og købt online musik, og jeg synes da heller ikke selv at jeg kan hører nogen forskel (det kan godt være det bare er mig eller det valgte anlæg), da der blev afspillet en cd og en mp3 fil nede i den lokale HFK. :rolleyes:


    Lige meget hvad kommer jeg ikke til at købe cd'er fremover, da jeg ganske enkelt ikke bryder mig om at betale for en hel cd, hvor jeg kun hører 2-3 nummer på... så er det bedre ud fra mit synspunkt at købe de nummer jeg nu synes om online. :)


    Men McCleod du skal have tak for dine links. Nu må jeg lige se om det bliver nødvendigt med et lydkort, hvis jeg køber en DACMagic.


    Edit: Kan man købe musik-numre nogen steder online, som ikke er komprimeret?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af S.STAACK
    Er hele ideen med en DacMagic ikke at man skal vidrefører det "dårlige" mp3 music til en lydkvalitet der er mindst lige så god som en almindelig cd?


    Det kan du ikke få. Det kræver som minimum FLAC at få CD-kvalitet. CD er 1411,2kbps. MP3 er max 320kbps. Du når aldrig op på CD-kvalitet med MP3, uanset hvor mange penge du kaster efter lydhardware.


    Quote


    Lige meget hvad kommer jeg ikke til at købe cd'er fremover, da jeg ganske enkelt ikke bryder mig om at betale for en hel cd, hvor jeg kun hører 2-3 nummer på... så er det bedre ud fra mit synspunkt at købe de nummer jeg nu synes om online. :)


    Jeg køber mine CD'er online hos cdon.com og cdwow.com. Jeg vil ikke betale danske ågerpriser for noget der er markant billigere for andre.


    Quote


    Men McCleod du skal have tak for dine links. Nu må jeg lige se om det bliver nødvendigt med et lydkort, hvis jeg køber en DACMagic.


    Tak. Du skal først og fremmest sikre dig at dit lydkort ikke resampler til digitaludgangen. Der findes lydkort der kan sende 44.1khz (lyd med CD som kilde) direkte ud på digital out. De fleste (alle?) Creative kort resampler til 48khz og det bliver lyden altså ikke bedre af.


    Quote


    Edit: Kan man købe musik-numre nogen steder online, som ikke er komprimeret?


    Det findes, men det er ret sjældent. Du skal søge efter FLAC (Free Lossless Audio Codec). FLAC er DRM-fri og rummer musik i CD-kvalitet eller bedre, hvis originalen som minimum har været CD (DVD-A er 48kbps LPCM).

  • Tak McCleod, det blev jeg meget klogere af :rules:


    Jeg anede ikke at der var så stor forskel på mp3 og en cd. Men altså hvis man køber en cd og ripper musikken til ens computer, bibeholder man så cd-kvaliteten eller komprimere den automatisk til et dårligere format?


    De lydkort du har linket til, de resampler ikke vel? (eller er det noget man selv skal konfigurer i lydkortes indstillinger?)


    Sidst men ikke mindst, så er jeg lidt hooked på sådan en DacMagic - det elimenere vel helt mit behov for et godt lydkort ikke sandt?


    Det kunne godt være jeg skulle til at købe cd'er igen, hvis jeg altså kan få dem til en fornuftig pris på nettet, eller hvis jeg ikke kan finde de sange jeg nu engang gerne vil have i FLAC.....
    Jeg kan efterhåden godt se at der måske ikke er den stor grund til at brænde over 4-5000kr. af på noget lydsystem, hvis selve afspillings filen halter efter.


  • X-fi resampler ikke i Audio Creation mode. Dog resamplede de gamle audigy kort.