Problem med valg af hardware til ”diy” medie server

  • Hej


    Jeg har brug for hjælp til valg af hardware til en server, der kan erstatte mine NAS – harddiske. Jeg har nu efterhånden lagt alle mine DVD film ind på store NAS harddiske, problemet er nu bare det, at filmsamlingen pt. fylder ca. 8TB, og jeg har ikke backup :( .
    Jeg har derfor besluttet at bygge en server med indbygget back-up funktion, der også kan udvides til at rumme mine fremtidige DVD film.


    Jeg er helt ny i server-verdenen, og ville derfor sætte pris på hvis der er nogen der vil hjælpe mig med at vælge hardware.
    Jeg har allerede bestilt kabinettet der skal udgøre min server, der i skrivende stund er på vej fra England. Mit valg faldt på et Norco RPC-4220 til 3.000kr.
    Link til producent: http://www.norcotek.com/item_d…goryid=1&modelno=RPC-4220


    Jeg har nu efter adskillige uger foran pc-skærmen sammensat følgende hardware til serveren, jeg agter at købe:
    INTEL S3210SHLC Server Board - 1.500kr.
    INTEL Core2Quad Q9400 2660MHz 775 6M - 1.200kr.
    INTEL SASUC81 RAID SAS Controller PCIe (2 stk.) - 2.000kr.
    OZZ RAM 4GB KIT DDR2 PC2-6400 800MHz - 500kr.
    Samsung SN-S083C/BEBE Slim SATA - 350kr.
    2,5” harddisk (ca.320GB) - 500kr.
    Windows Home Server - 750kr.


    Hvis der er nogen der har nogle gode råd eller bekærkninger herom, vil jeg sætte enormt stor pris på at høre herom.

  • Du bliver nødt til at skrive lidt mere om hvad den server skal bruges til. Hvad skal den kunne trække?


    Hvis du leder efter en "avanceret" erstatning for dine tidligere NAS, så ser det umidelbart ud til at du er ved at skyde en del over målet! Men igen, du skriver ikke meget om hvad den skal kunne og hvor meget den skal trække samtidigt.


    /ask

  • Tak for din kommentar


    Jeg bruger (og skal kunne bruge) systemet til at streame DVD film til mit mediecenter i stuen samt netværksafspiller (PopcornHour A110) i soveværelset.
    Jeg ved godt at kravet til hastigheden ikke er det store, men det må nu gerne kunne køre hurtigt – og det er ”ok” at skyde over målet, bare det er til at betale.
    Den primære funktion af serveren er, at den skal have MASSER af harddisk plads (med backup), og det må gerne være muligt at kunne udbygge systemet på et senere tidspunkt, hvis jeg nu skulle få den idé at lægge Blue-ray film ind.
    Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt det er smart at bruge Windows Home Server, da man ”vist” ikke kan tilslutte flere rack-servere til systemet.

  • Hey, har du fået dit KAB ? Jeg sidder og overvejer at gøre det samme nemlig.


    Har shoppet en del rundt efter løsninger på et massive storage system, da jeg selv sidder med 9 tb lige pt. Og jeg er endt på det samme Norco 4220 eller hvis man skal gå helt amok så DIY et BackBlaze kab : http://blog.backblaze.com/2009…tips-and-tricks/#more-199


    Så hvis du er frisk på det kan vi jo evt. lave et side-by-side projekt og dele informationer osv.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af mortenik
    Tak for din kommentar


    Jeg bruger (og skal kunne bruge) systemet til at streame DVD film til mit mediecenter i stuen samt netværksafspiller (PopcornHour A110) i soveværelset.
    Jeg ved godt at kravet til hastigheden ikke er det store, men det må nu gerne kunne køre hurtigt – og det er ”ok” at skyde over målet, bare det er til at betale.
    Den primære funktion af serveren er, at den skal have MASSER af harddisk plads (med backup), og det må gerne være muligt at kunne udbygge systemet på et senere tidspunkt, hvis jeg nu skulle få den idé at lægge Blue-ray film ind.
    Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt det er smart at bruge Windows Home Server, da man ”vist” ikke kan tilslutte flere rack-servere til systemet.


    Tror stadig lidt du skyder gråspurve med kanoner..


    .. jeg har en 8 TB server kørende på en 1.6 GHz Intel Atom (MB + CPU = 600 kr.), 2 GB RAM (150 kr.) samt en 4-port SATA-controller (200 kr.).. Den kan streame 1080p BluRay images samt alm. 576p DVD images til to forskellige PCer samtidigt..

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

    Rettet en gang, sidst af Dare_Devil ().