Harddisk til bærbar

  • Hej Tweakere


    Jeg har været så heldig at på forunderlig vis at ødelægge min harddisk på min studiebærbar.
    HP Pavillion dv6599eo.
    Jeg sad og spillede noget manager tidligere da der begyndte at komme nogle mærkværdige lyde fra harddisken, så gik der en lille halv time også slukkede computeren og vil nu ikke starte, jeg har fået lavet en backup af nogle vigtige dokumenter via et backup system som hp godt kunne køre via bios selvom computeren ikke vil starte i windows.


    Jeg har så siddet og kigget lidt på en ny harddisk til den, her har jeg en Seagate Harddisk 320 GB intern harddisk 2.5" SATA-300 7200 rpm buffer: 16 MB i tankerne.
    http://www.getmore.dk/detalje-…x?ProductGuid=ST9320423AS


    Men er der nogle andre der har et andet bud eller erfaring med at skifte en harddisk i en bærbar af min type, om det er lige til og om jeg har valgt den rigtige indgang SATA-300?


    Dernæst så havde jeg et pre installed OC windows Vista premium edition, Key'n stå på bagsiden af den bærbare er der på nogen måde jeg kan installere en ny vista install uden at skulle købe et nyt OS`?


    Jeg regner måske med at installere windows 7 32 bit på hvis jeg ikke kan få min preinstallerede OS på igen


    Mit budget er en 500 kr. Den gamle harddisk var vidst på en 250 gb men er sku ikke sikker, men synes det er en rimelig mængde GB

  • # 0
    Grunden til at jeg antager at det er min harddisk den er gal med er fordi jeg via bios kunne køre en test af memory og harddisk.


    Memory var helt fine, men ved harddisken kunne testen slet ikke gå igang den kom frem til efter 0 % at jeg skulle replace my harddrive

  • Du installerer vel bare Vista med den key du har bagpå.
    Hvis du ikke har en Vista-dvd, så skal du bare have fat i sådan en. Bare husk at det skal være samme version som din key gælder til.
    Der er forskellige steder, at få fat i en på, men start med at lave en google på det. :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • #4 Okay jeg tror godt jeg kan finde en dansk version af vista premium også bare installere med den key bagpå...


    #3 Jeg har ikke helt styr på hvordan jeg tjekker harddisken på en anden computer skal jeg hive den ud af den bærbare også sætte et sata cabel i også over til min stationære? Også køre et hdtune program på den?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Exido
    #4 Okay jeg tror godt jeg kan finde en dansk version af vista premium også bare installere med den key bagpå...


    #3 Jeg har ikke helt styr på hvordan jeg tjekker harddisken på en anden computer skal jeg hive den ud af den bærbare også sætte et sata cabel i også over til min stationære? Også køre et hdtune program på den?


    Fuldkommen korrekt. Sataconnectorne er identiske på 3.5 og 2.5 tommer sataharddiske :)

  • En lille sideting til mit harddisk problem.


    Jeg har formået at køre HP's recovery program fra BIOS og geninstalleret fabriks indstillingerne, så nu kan jeg faktisk køre en HDtune test direkte på den bærbare, men er der et andet program der kan anbefales for at teste hele computeren? Foruden det gik jeg igang med en error Scan af harddisken med HDtune da der var gået 18 min og 11 sek gik scan istå. Dernæst måtte jeg tvinge den bærbare til at genstarte, da jeg gjorde det kørte jeg lige en ny bios test af harddisken hvor den stadig siger at jeg skal replace harddrive.
    Men computeren starter fint op nu.


    For god ordens skyld prøver jeg lige at køre en HD tune error scan igen, til det vil jeg sige at det er en trial version også har jeg sat computeren til at køre høj ydeevne så jeg ikke risikere at harddisken slukker når jeg forlader computeren for et stykke tid. Gør jeg tingene rigtigt? Vil ikke finde det fedt at bestille en ny harddisk for at finde ud af det er noget andet der er galt.


    Jeg mangler stadig at teste harddisken på den stationære.

  • Opfølgning på harddisk til bærbar.


    Jeg har så fået harddisken hjem i dag fra Getmore, det viser sig nu når jeg lige kigger på de to harddiske's stik at de ikke er de samme. DAMN

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Exido
    Er der ingen hjælp at hente herinde?


    Det lyder besynderligt, det jeg kan læse mig frem til er at ATA-7 er et andet ord for sata.
    Kan du ikke tage et billede af connectorne på både din nye og gamle disc så vi kan se hvad det er for noget? 8o
    http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

    Rettet en gang, sidst af Baloo ().

  • Den nye er sendt retur til Getmore men den kan i da vide hvordan ser ud det er den jeg har linket til i starten, jeg har ikke noget digital kamera, tror du man kan scanne en harddisk og det så vil give et fint billede?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Exido
    Den nye er sendt retur til Getmore men den kan i da vide hvordan ser ud det er den jeg har linket til i starten, jeg har ikke noget digital kamera, tror du man kan scanne en harddisk og det så vil give et fint billede?


    Du kan jo prøve, det er stikkene jeg gerne vil se. :idea:
    EDITH: Jeg fandt lige ud af den disc er lave både som sata og som ide også kaldet parallel ata.
    Det er nokm det din disc er vil jeg gætte på. Hvis det er et stik med mange ben så er det sikkert det. Så skal du finde en ide harddisk i stedet for. :)
    Er det sådan så er en 250gb nok den største du sådan lige kan få f eks: http://old.edbpriser.dk/Produc…709&searchArea=&Soegeord=
    Du kan se her på en anden harddisk hvordan det ser ud hvis det er ide eller parallel ata.:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

    Rettet 5 gange, sidst af Baloo ().

  • Hvis du har fået genetableret din harddisk var det nok en god idé lige at få lavet nogle recovery skiver...
    Regn med der går lidt tid inden du får pengene retur fra Getmore, så køb en Western Digital Scorpio 250GB ATA disk i mellemtiden. Har en siddende i min iBook, og den fungerer godt. Ingen larm, og den bliver ikke nævneværdig varm.

  • Det ligner altså en sata haddisk hos mig. :O

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate