Crash. Hjælp!

  • Nu er jeg ved at blive godt træt af min nye computer. Det føles som om alting bare går galt.

    Jeg spillede COD 4 og lige pludselig crashede det bare. Jeg har prøvet det mange gange før men denne gang fuckede et hele. Først kom der nogle mærkelige"skrabe" lyde fra mit headset. Så lukkede spillet og mit skrivebord var helt rodet med forskellige farver, mest bemærkelsesværdigt lilla. Jeg åbnede min browser (Chrome) og alt der havde ned flash at gøre virkede ikke. Heller ikke starts skærmen i Chrome. Så puppede en fejlmeddelse op og sagde at CCC var crashed.


    Jeg regner med at der er et eller andet galt med graffikkortet.



    Jeg har også oplevet at den fryser når jeg har flere programmer åbne på samme tid. Mest når jeg installere et nyt program. Jeg kan heller ikke åbne GIMP. Der fryser deb bare helt. Det gør min bærbar ikke engang når jeg har dobbelt så mange programmer åbne.



    Jeg vil gerne have svar på følgene spørgsmål.


    1. Hvad forårsager problemet?


    2. Hvad kan jeg gøre?


    3. Skal jeg sende hardwaren der er problemer med ind til Komplett.dk hvorfra jeg købte det?


    4. Hvis ja hvordan. Hele computeren eller del for del?



    Andre spørgsmål kommer måske senere hvis jeg kommer i tanke om noget.


    Tak på forhånd


    -Frederik

  • 1. Mange mulige fejlårsager - PSU, grafikkort, RAM og CPU. Nok ikke den sidste.
    2. Blokfejlsøgning er den eneste mulighed for at isolere problemet. Ud af kabinettet med hele pivtøjet. Saml den igen med kun de mest nødvendige komponenter og kun en stang RAM. Så er det ellers bare derudaf med test af hver enkelt komponent (kræver selvfølgelig at du har ekstra dele liggende som grafikkort, PSU osv.)
    3 - 4. Hele PC'en hvis den er købt samlet ellers selvfølgelig kun den defekte komponent. Hvis du selv har bygget den med alle komponenter købt hos Komplett, så kan du ikke sende hele PC'en ind, men er nødt til selv at isolere problemet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Woqini
    1. Mange mulige fejlårsager - PSU, grafikkort, RAM og CPU.
    2. Blokfejlsøgning er den eneste mulighed for at isolere problemet. Ud af kabinettet med hele pivtøjet. Saml den igen med kun de mest nødvendige komponenter og kun en stang RAM. Så er det ellers bare derudaf med test af hver enkelt komponent (kræver selvfølgelig at du har ekstra dele liggende som grafikkort, PSU osv.
    3. Hele PC'en hvis den er købt samlet ellers selvfølgelig kun den defekte komponent. Hvis du selv har bygget den med alle komponenter købt hos Komplett, så kan du ikke sende hele PC'en ind, men er nødt til selv at isolere problemet.


    Ok. Jeg har købt dele hver for sig hos Komplett. Nu håber jeg bare at jeg kan finde ud af at samle den igen.


    Hvad for nogle dele er nødvendige for at computeren kan starte?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fredek


    Ok. Jeg har købt dele hver for sig hos Komplett. Nu håber jeg bare at jeg kan finde ud af at samle den igen.


    Hvad for nogle dele er nødvendige for at computeren kan starte?


    Strømforsyning, Processor, Ram, Bundkort og hvis du ikke har onboard grafikkort skal du også bruge grafikkortet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer


    Strømforsyning, Processor, Ram, Bundkort og hvis du ikke har onboard grafikkort skal du også bruge grafikkortet.


    Ok tak. Hvordan kan jeg finde ud af om der er et onboard graffikkort på mit bundkort?
    Og hvordan kan computeren starte op uden harddisk?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fredek


    Ok tak. Hvordan kan jeg finde ud af om der er et onboard graffikkort på mit bundkort?
    Og hvordan kan computeren starte op uden harddisk?


    Er der en VGA, DVI eller S-videoport på dit bundkort er der et onboard grafikkort :)


    Du kan heller ikke få decideret brugt computeren uden harddisk, men du kan se om computeren tænder. Eventuelt kan du lade den stå i bios i en halv times tid, og se om den stadig virker :) men normalt ville jeg anbefale at man fik lavet en Memtest på computeren først ved hjælp af et DVd-drev.


    uden harddisk og DVD-drev kan du kun teste om maskinen kan tænde eller ej :)

  • Det du skal tage fra er evt. ekstra harddiske, DVD drev, Blu-Ray osv. Hvis du har PCI lydkort, netkort - ud med det også. Kun én enkelt RAM klods i ad gangen. Så lidt belastning som muligt (strøm) og så få fejlmuligheder som muligt. Hvis du har pillet ved din BIOS f.eks. ved overclocking eller andre justeringer, så stil tilbage til standard.


    Start med at sætte en anden PSU til systemet (en der selvfølgelig har power nok) og ikke en gammel 300 watt du fandt i skuffen. Herefter ville jeg teste ram klodserne af en ad gangen og så er det ellers bare videre. Noter hvad du har gjort i forløbet med de forskellige kombinationer, da du ellers lige pludselig ikke kan huske hva faen du egentlig har fået testet sammen.


  • Lyder som defekte ram på grafikkortet..


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fredek
    Ok. Hvordan stresser jeg mit graffikkort? Bare ved at spille eller....


    Furmark, kort og godt. Der kan du også følge temperaturen i selve programmet.

  • Lige da jeg havde salmet computeren prøvede jeg furmark og alt crashede :(


    Edit: Glemte at fortælle at når jeg starter computeren siger den at den har fundet et ny PCI Device. Den kan ikke indentificere det.

  • Jeg har et 8800gt fra min gamle computer...


    Edit: Jeg spille cod 4 i 25 min og temperaturen peakede ved 72 grader.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fredek
    Jeg har et 8800gt fra min gamle computer...


    Edit: Jeg spille cod 4 i 25 min og temperaturen peakede ved 72 grader.


    Øhhh, på dit gamle 8800 kort eller dit ATI kort ??