Mærkelig problem med min fars pc

  • Min far har et underlig problem med hans computer, han kan ik brænde i Nero og heller ik altid andre programmer om det er iso, img el. så gar en musik cd går den ned i brænding plus han kan heller ik køre med ATA/IDE Optiske dreve eller harddiske på hans bundkort, men reset jeg Bios kan den godt starte op med XP Pro hvor der er koblet en Asus DVD-Rom til og finde den og bruge den, og så efter 1dag el. mindre el. genstart så vil den simplehen ik starte op når der sidder noget på ATA/IDE porten men tager jeg det fra el. Reset Bios igen så vil den godt nogen som ved hva det problem kan være, fordi hans PCI-E & SATA funker fint.


    Systemet består af:


    Intel Core 2 Quad Q6600 + Box Køler
    Gigabyte GA-P35-DS3 (Mit gamle bundkort)
    Mushkin RedLine 2x2gb PC-8000
    Pioneer DVR-216D (SATA)
    Seagate Barracuda 500gb + Samsung F1 1TB
    His Radeon X1300Pro (Mener jeg det er)


    400-450watt psu navnet kan jeg simplehen ik huske men ka tjekke det når jeg ska hjem til ham senere.


    Systemet er ikke overclocket og der ligger bios F14c på bundkortet.



    Nu søger jeg så lidt hjælp fra dem som er klogere end mig som måske ka gi mig et hent el. hva man siger om hva fejlen kan være, fordi jeg har taget hele maskinen ud af kabinettet så den ik er der i så den er klodset op.

  • Du skriver, at han ikke har det godt med ATA-drev, men samtidig kan jeg læse, at hans optiske drev er et SATA-drev. De sata-kabler kan altså være noget upådelidelige (løse). Prøv med et strammere (nyt) sata kabel.


    Hvis ikke det er det. Så skulle man jo tro, at en reinstallation af windows vil hjælpe. Inden I går så vidt (der skal bruges en sata driver måske under installationen), så prøv lige om en linux live CD kan fungere og brænde noget. Sådan en live CD installerer ikke noget (når du betjener den rigtigt).

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Danemagic
    Du skriver, at han ikke har det godt med ATA-drev, men samtidig kan jeg læse, at hans optiske drev er et SATA-drev. De sata-kabler kan altså være noget upådelidelige (løse). Prøv med et strammere (nyt) sata kabel.


    Hvis ikke det er det. Så skulle man jo tro, at en reinstallation af windows vil hjælpe. Inden I går så vidt (der skal bruges en sata driver måske under installationen), så prøv lige om en linux live CD kan fungere og brænde noget. Sådan en live CD installerer ikke noget (når du betjener den rigtigt).


    Han har et DVD-Rom i ATA/IDE han gerne vil ha til os.


    Nej der skal ik bruges Sata Driver under installering af XP han køre ik Raid el. noget og hans SATA porte er sadt til at køre IDE.