Macbook - er den det værd?

  • Heyho folk.


    Jeg er en knægt på 15 år, som desværre står i den situation at min bæbare computer er gået ned. Dvs. at skærmen forbliver helt sort på trods af at jeg kan høre computeren tænde, logge ind og starte Skype. Jeg har nu afleveret den bærbare hos den lokale computer ekspert, og der sagde de at det muligvis var bundkortet, den var gal med, og i det tilfælde ville det stort set ikke kunne betale sig at reparere den.


    Altså skal jeg muligvis ud og anskaffe mig en ny bærbar computer -- forældrene giver mig et tilskud på 5.000,-. Jeg har ikke vanvittig mange penge, men burde kunne skrabe de sidste 2.300,- sammen til en Macbook. Spørgsmålet lyder så: Er en normal Macbook pengene værd og hvor længe vil den holde?


    Taks for forhånd ;)

  • Kommer 100 % an på hvad den skal bruges til. En Macbook er altid dyrere end andre bærbare hvis man sammenligner specs. Skal du bruge den til "det almindelige" + lidt spil ja så ville jeg nappe en pc istedet.
    Skal den bruges til seriøse ting, og være lidt stilet så er det nok mac'en du skal have fat i.


    Vil dog sige at skulle jeg bruge en bærbar lige nu til studie (den alder har du jo / snart) så valgte jeg en alm. pc da jeg ikke synes de ekstra penge for at få en mac er det værd.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2


  • For det førse kan du give din lokale computerekspert et spark i skridtet for at sige, at en computer som starter op med skype osv. fejler noget med bundkortet. prøv lige at koble en ekstern skærm til og se hvordan det går, men derudover så lyder det jo til at spørgsmålet ikke er om den er pengene værd men derimod om lortet holder:)


    ingen tvivl om en macbook er en rigtig fed og stabil maskine, og du vil helt sikkert blive glad for den. Det eneste problem er, at der kun er et års garanti ( gider ikke til at diskutere det, da det er faktuelt ),da reklamationsretten ikke kan ændre på noget.


    Du skal måske overveje at få fingrene i en maskine med 3 års garanti istedet. det kunne eventuelt være en IBM T400 eller T500 eller måske en 8530p eller en 6930p fra hp.


    Du kunne også kigge på noget toshiba portege, som også har 3 års garanti og er utrolig kompakte.


    http://www.edbpriser.dk/Produc…spx?pid=536305&q=t400&sp=


    ellers kan du også kigge på et par af HPs probooks, og dertil købe en 3 års garanti.

  • Altså, jeg bruger mest min computer til at være på nettet, lave lidt grafik, lave skoleting og så spille en lille smule CS eller TF2 engang imellem. Jeg skal i gymnasiet næste år, hvor den også skal kunne bruges. Desuden spiller jeg en del musik, og kunne godt forestille mig at indspille noget, så mulighed for at redigere her, ville da være fantastisk. -- Det er dog ikke noget jeg er begyndt på eller er sikker på vil ske inden for den nærmeste fremtid, men muligheden er jo god at have.


    Jeg vil gerne have en hurtig computer, hvor tingene fungerer. Min gamle computer var jeg ved at være godt træt af -- nogle gange blev den langsom, blæseren larmede og jeg ved ikke hvad. Og man siger jo at Mac gør disse ting bedre -- passer det?

  • @Helmer


    Jeg tror desværre at det første strider mod loven. Jeg har prøvet at sætte en anden skærm til, men også den forblev fuldstændig sort.


    Kigger mig lige lidt omkring, tak for tipsne.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af M.S.
    Jeg vil gerne have en hurtig computer, hvor tingene fungerer. Min gamle computer var jeg ved at være godt træt af -- nogle gange blev den langsom, blæseren larmede og jeg ved ikke hvad. Og man siger jo at Mac gør disse ting bedre -- passer det?


    ingen tvivl om det er sværre at sløve mac os x end windows. sådan er det. men blæseren kan også godt komme til at larme hvis du har mac. den gør det bare ikke, når du kun sidder på nettet. om den gør det bedre kan derfor diskuteres. du kan også vælge en god windowscomputer som ikke larmer og er hurtig.

  • Jeg ved det er forventeligt, men nu poster jeg altså alligevel.


    En MacBook er en dejlig computer, og du bliver rigtig dejlig for den. Den er meget stabil, og bygget til grafisk brug og musikavning. Når du køber en Mac, følger Garageband med. Det er ikke prof, men et ganske udemærket musikprogram. Du kan indspille forskellige instrumenter, ligge effekter på, og spille på softwareinstrumenter. Det understøtter self også MIDI, så du kan sætte eltromesæt eller keyboard til.


    Jo, den er dyr, men du får også meget for pengene. Og det med forsikringen, ja - det er rigtigt, men du får en meget stabil maskine.


    Men valget er jo dit eget. Hvis det skal være en PC, vil jeg nok kigge på en Lenovo eller en DELL.


    De er begge stabile.

  • Efter at have skiftet bæbar utallige gange, kan jeg også kun sige go for en Mac :)..


    .. jeg har en MacBook Air, og det er den lækreste makine, jeg nogensinde har haft ;).. Og muligheden for OSX er jo bare en bonus..

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Men til 7500kr kan du da ikke få den med Alu chasis, kan man? For jeg synes på ingen måde at de hvide og sorte Macbooks er et køb værd. Man skal op i de større modeller, hvis du spørger mig :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Renegger


    Nej, for 2300 kan man få den hvide Macbook, ikke Macbook Pro unibody. Så vidt jeg ved kan den normale Macbook dog ikke fås i sort mere efter den nye kom. Og det er også en del af mine spøgrsmål faktisk: Er den normale Macbook pengene værd eller skal man op på en Macbook Pro?


    Nu gik jeg lige ind på dba.dk og kiggede, og her er der faktisk nogle af de nyeste Macbook Pro's til rimelig billige priser -- bl.a. en til 5500,-. Men er det sikkert at købe sådanne ting brugt? Og hvad er en fair pris?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer
    For det førse kan du give din lokale computerekspert et spark i skridtet for at sige, at en computer som starter op med skype osv. fejler noget med bundkortet. prøv lige at koble en ekstern skærm til og se hvordan det går, men derudover så lyder det jo til at spørgsmålet ikke er om den er pengene værd men derimod om lortet holder:).


    Sjovt du siger det, for jeg har netop fået et opkald derfra, og de siger netop at det er bundkortet. Er du helt sikker i din sag?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af M.S.


    Sjovt du siger det, for jeg har netop fået et opkald derfra, og de siger netop at det er bundkortet. Er du helt sikker i din sag?


    selvfølgelig er jeg ikke det, da jeg ikke har haft den i hånden, men det er jo grafikkortchippen som skal være røget så ( den er naturligvis på bundkortet i mange tilfælde ), men synes bare det er sjovt, at de ikke siger dette. Teoretisk set kunne du bruge maskinen som server med det nuværende bundkort hvis det var og køre remote desktop :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af M.S.
    Macbook Pro unibody


    2 GHz Core2, 2 GB RAM, 160 GB harddisk. Der medfølger en cd med OS X og selvfølgelig kabler, original emballage osv.


    Er dette et godt køb?


    Det kommer vel an på prisen!


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Altså en Mac holder sin pris meget godt. Den falder lidt i starten (fra ny til brugt-tilstand), men eller taber den ikke det store i værdi.


    Det lyder rimeligt, jeg vil dog opgradere til 4 gb ram med tiden. det koster ikke det store.


    fx disse:
    http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=100407



    Husk at tjekke alt igennem mht. forsikring, garanti og hvad stand den er i.

  • MAC= til serøse ting?
    PC= til og tegne i paint?


    lol mac folk er da sjov samling af mennesker, høre den snakke om mac's er som og se handikap OL LOL:)


    hmm tror mac'folk kan bare li og høre sig selv snakke. Du får meget bedre maskine hvis du ofrer 7-8k på en PC. Hurtigere og nyere teknologi osv osv. Nå ja alle mac computere ender med en Windows installeret på dem alligevel så hvorfor overhovedet købe dem... 8o

  • lidt fjollet at man skal købe en skod forsikring til sin Mac bare for at sikre sig den holder, det syntes jeg sq er at hive penge ud af folk uden grund, ved godt der kun er 1 års garanti osv osv, men alligevel at man skal købe en forsikring til en skide bærbar, nej fandme nej, så kan man bare lære at passe på sine ting ! nok OT



    nu bliver jeg aldrig en Mac/Apple freak (selvom jeg har en iPod :$ (den var gratis :razz: )) så jeg ville nok råde dig til at hoppe på en Asus eller MSI maskine i stedet,da det sq er gode maskine de laver, har selv en MSI og den er jeg rigtig glad for, ikk den vilde spille maskine, men kan sagtens køre TF2 og CSS og dejlig at arbejde med osv :) + lækkert design...eller også skal du vælge en Samsung de nye maskiner er kanon fede :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af zippydk
    MAC= til serøse ting?
    PC= til og tegne i paint?


    lol mac folk er da sjov samling af mennesker, høre den snakke om mac's er som og se handikap OL LOL:)


    hmm tror mac'folk kan bare li og høre sig selv snakke. Du får meget bedre maskine hvis du ofrer 7-8k på en PC. Hurtigere og nyere teknologi osv osv. Nå ja alle mac computere ender med en Windows installeret på dem alligevel så hvorfor overhovedet købe dem... 8o


    Og du mener Macfolk lyder som retarderede fanboys ? - hurraaayy!!!


    Macs er fine - jeg har bare ikke råd til en, så det måtte blive en pc istedet... det er sgu sådan jeg ser på dem.

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af zippydk
    MAC= til serøse ting?
    PC= til og tegne i paint?


    lol mac folk er da sjov samling af mennesker, høre den snakke om mac's er som og se handikap OL LOL:)


    hmm tror mac'folk kan bare li og høre sig selv snakke. Du får meget bedre maskine hvis du ofrer 7-8k på en PC. Hurtigere og nyere teknologi osv osv. Nå ja alle mac computere ender med en Windows installeret på dem alligevel så hvorfor overhovedet købe dem... 8o



    hvor har du fra alle macs får installeret Windows på ? jeg ville aldrig bytte Osx ud med windows