Behøver man et "eksternt" lydkort for optimal lyd?

  • Jeg har lige bestilt et sæt af disse:
    Edifier S530
    Og mit spørgsmål er om jeg vil få noget ud af at opgradere mit onboard lydkort til et soundblaster x-fi eller noget i den stil?


    Jeg vil også gerne høre hvis i har kommentarer til mit valg, så jeg kan nå at afbestille :D

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

    Rettet en gang, sidst af |Mojo|Jojo| ().

  • Jeg er godt tilfreds med mine to Creative Xtreme Music og Audio. Vil tro du skal have noget i den dur, for at få virkelig nizzle lyd. Det skal dog siges at jeg har hørt surround på nogle af de nyere onboard Realtek lydkort, og de giver altså en rimelig lyd alt taget i betragtning.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Ja, men hvis man tager i betragtning at jeg for det første ikke hører optimalt og ikke er entusiast, og at jeg havde et x-fi kort til 300 kr i tankerne, vil det så give en nævneværdig forskel på lyden?
    Vil jeg kunne spille højere før der forvrænges osv?

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af |Mojo|Jojo|
    Ja, men hvis man tager i betragtning at jeg for det første ikke hører optimalt og ikke er entusiast, og at jeg havde et x-fi kort til 300 kr i tankerne, vil det så give en nævneværdig forskel på lyden?
    Vil jeg kunne spille højere før der forvrænges osv?


    Hvis du har det Asus P5K Deluxe så vil du kunne høre forskel med et x-fi kort. Det behøver heller ikke koste en formue. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Men hvori præcist ligger forskellen, hvis man ser bort fra de ekstre indstillinger man jo nok får adgang til i softwaren til lydkortet?

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • well har man bare et rimeligt headset er forskellen fra selv de bedste asus bundkort altså ret tydelig hvis man køber et billigt x-fi til pci-e istedet.....og nej det behøver ikke koste mere end et par hundrede kr.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af |Mojo|Jojo|
    Men hvori præcist ligger forskellen, hvis man ser bort fra de ekstre indstillinger man jo nok får adgang til i softwaren til lydkortet?


    Det er lidt svært at beskrive, men det nærmeste jeg kan komme det, er det lidt er ligesom at der bliver fjernet et filter for lyden.
    Det hele bliver bare mere klart og "luftigt".
    Kan helt klart anbefale dig at købe et af de billegere X-fi kort.

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


  • Lydkort har meget at sige når man bruger analog lyd.


    Bruger man derimod optisk lyd, har lydkortet ikke så meget at skulle have sagt,
    da det bare vidersender den rå bitstream.
    Ved optisk lyd er det nemlig modtageren der behandler bitstreamen..
    Jeg bruger selv optisk lyd over til mit surroundanlæg..
    Ved også der er mange der bruger optisk lyd over til fx. et Logitech Z-5500..


    Optisk lyd, er efter min mening optimalt lyd ud fra en PC..

  • tusind tak for alle de gode svar!
    Jeg får mig et x-fi kort ;)

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Syntes jeg også er en rigtig god ide, for der er mere hardware som hjælper med til en god lyd, mit bundkort har sit eget lille lydkort medfølgene og det lyder ok.


    Havde før et rigtigt godt lyd kort med guld belæg på alt muligt og det var sindsygt godt, savner det ret meget, men der er ikke plads på min bundkort med mine to gfx'er øv

    Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

    Rettet en gang, sidst af Meinder ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af |Mojo|Jojo|
    Men hvori præcist ligger forskellen, hvis man ser bort fra de ekstre indstillinger man jo nok får adgang til i softwaren til lydkortet?


    Man kan sige at lyden ikke er bedre end det svageste led. Tingene skal passe sammen. Et onboard lydkort har måske en værdi på 50 kr. Man vil på ingen måde kunne udnytte potentialet i et godt sæt højttalere. Derfor vil man få rimelig meget ud af det hvis man køber et lydkort og kommer i maskinen.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna


    Man kan sige at lyden ikke er bedre end det svageste led. Tingene skal passe sammen. Et onboard lydkort har måske en værdi på 50 kr. Man vil på ingen måde kunne udnytte potentialet i et godt sæt højttalere. Derfor vil man få rimelig meget ud af det hvis man køber et lydkort og kommer i maskinen.


    Anders


    Det gælder som sagt kun ved analog overførsel - ved digital har lydkortet ikke noget at skulle have sagt :)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dare_Devil


    Det gælder som sagt kun ved analog overførsel - ved digital har lydkortet ikke noget at skulle have sagt :)


    Men lyden bliver vel stadig omsat til et analogt signal og sendt til højttalerne i langt de fleste tilfælde.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna


    Men lyden bliver vel stadig omsat til et analogt signal og sendt til højttalerne i langt de fleste tilfælde.


    Anders


    Kun hvis du overfører lyden via RCA eller Jack.. Overføres det vis TOSLINK eller COAX eller HDMI bliver det jo sendt digitalt..

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna


    Men lyden bliver vel stadig omsat til et analogt signal og sendt til højttalerne i langt de fleste tilfælde.


    Anders


    Ja jeg bruger jo også toslink til at overføre min lyd. Og så siger de kloge at hvis man gerne vil bruge sin computer som lydkilde er optisk den bedste løsning! http://www.hifiklubben.dk/bibl…ikeloversigt/lyd/2113.htm

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m