Mp3 afspiller med bedste lydkvalitet?

  • Hey,


    Jeg håber at der er nogen der kan hælpe mig med dette problem. Har ikke været opmærksom på denne side før i dag.


    Jeg er DJ og arbejder for et dansk pladeselskab. Det seneste stykke tid har jeg ledt efter den mp3-afspiller, som passer bedst til mig, men det virker som om der er stor uenighed om hvilken der er "den bedste", hvis der overhovedet er en som kan kaldes "den bedste". Jeg har i de sidste 12 år brugt discman, eftersom jeg går meget op i lydkvaliteten. Jeg har ikke følt at diverse mp3-afspillere har kunne leve op til den samme lydkvalitet, men det har ændret sig i løbet af de sidste par år. Spørgsmålet er hvilken mp3 afspiller der har den bedste kvalitet, og det er her at jeg ikke kan finde nogen konkrete svar.


    Lydkvaliteten er virkelig det som betyder mest for mig. Jeg er ligeglad med radio, video, lan og andet, bare der er virkelig god lydkvalitet. Jeg lægger specielt vægt på bass, eftersom jeg beskæftiger mig med de elektroniske genrer. 2. prioritet er nok kapaciteten, alt med 8 gb eller derover er fint. En mulighed for "shuffle" er selvfølgelig også rart.


    Lydkvaliteten er et og alt. Jeg har kigget på 4 forskellige mærker, men meningerne er så forskellige at jeg kun er blevet endnu mere i tvivl.


    Apple Ipod Nano 8/16 GB. Den er mainstream, og mainstream betyder sjældent at den er det bedste.


    Sony Walkman NWZ-S738F - Har set en del gode anmeldelser af denne, men der findes så mange andre lignende NWZere. Lydkvaliteten skulle være god.


    Samsung YP-K5JAB - Har kke hørt meget om den her, men den er blevet nævnt.


    Creative Zen X-FI - Har både hørt meget godt om denne og meget negativt, specielt lydkvaliteten er meget svingende i anmeldelser. LAN-delen og IM delen har ingen betydning dog, kun musikken kvalitet og kapacitet.


    Hvilken foretrækker I? Og hvilken tror I der bedst passer til mig? Penge har ingen betydning.


    Jeg har ikke undersøgt headsets/høretelefoner endnu, men jeg går ud fra at de har lige så stor betydning.


    Håber I kan hjælpe.


    Desuden har jeg lagt mærke til at der er flere på dette forum der er til de elektroniske genrer. Hvis I er interesserede er i velkomne til at høre eller downloade mine seneste mixes på http://xenoth.podomatic.com/


    Stort set alt mellem trance, progressive og hardstyle. Kan dog kun have 3 mixes uploadet ad gangen. Håber det er i orden at reklamere for sig selv :)


    Tak.


    - Xenoth

  • Som du også selv siger, så har headsettet min ligeså stor betydning som selve afspilleren.


    Jeg bruger p.t. Følgende:
    mp3:
    Ipod Classic 80 GB - Masser af plads til de 72GB musik ( bruger Apple Lossless format, for at opnå god kvalitet ), rigtig god lydkvalitet minus: kan have svært ved at spille større headsets op.
    headset:
    Sennheiser HD555 - virkelig god og naturlig bassgengivelse modsat så mange andre "dj"-headset. dertil kommer en utrolig god dynamik i lyden.


    hvad jeg ville tage i din situation:
    Ipod Classic 120GB - nye version :)
    Sennheiser HD595 - nye version :)


  • Af nysgerrighed, hvorfor så lige Classic'en ? Nu skriver han jo at der bare skal være minimum 8gb, så er det fordi du mener at classic'ens lyd kvalitet er bedre end andre alternativer? :) Jeg har aldrig brugt iPod's så ved intet om deres lyd kvalitet.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Hvis man går lidt op i lyden er det vel ikke iPod's man skal have fat i? Skulle man ikke hellere kigge efter nogle af dem der kan afspille ogg-vorbis for ikke at miste så meget i komprimeringen som man ellers ofte gør?


    Jeg har ikke selv tjecket markedet det sidste år til halvandet, så kan desværre ikke give nogle mere konkrete råd.


    /ask

  • Ipod classic er klart en af de bedste Mp3'er man kan købe i danmark, dermed ikke sagt det er den bedste. Har erfaringer både med Jens of Sweden, Ipod classic, ipod nano, ipod touch, iphone, en stort antal creativeafspillere samt en enkelt Iaudio player ( kan ikke huske navnet ), og fandt ipod classic mest interessant især pga. lydkvaliteten. i mine øre lyder Classicen bedre end iphonen, men iphonen har en kraftigere forstærker indbygget, hvilket gør den bedre til store headsets som eksempelvis HD 650.


    men du kan jo finde mange forskellige mennesker med hver deres holdning til god lyd. Inden jeg fik fingrene i mit HD555 var det for eksempel et creative set som dette, som jeg følte gav bedst lyd.


    [Blocked Image: http://www.techshout.com/images/creative-aurvana-dj.jpg]


    Efter at have lyttet til HD555 i godt og vel en times tid og derefter gået tilbage til Aurvanaheadsettet fandt jeg ud af, hvordan en rigtig bassgengivelse egentlig skulle lyde :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Hvis man går lidt op i lyden er det vel ikke iPod's man skal have fat i? Skulle man ikke hellere kigge efter nogle af dem der kan afspille ogg-vorbis for ikke at miste så meget i komprimeringen som man ellers ofte gør?


    Jeg har ikke selv tjecket markedet det sidste år til halvandet, så kan desværre ikke give nogle mere konkrete råd.


    /ask


    Det kan du sagtens sige, da man begynder at nærme sig lossless formater. Derfor anbefaler jeg også at man bruger alle andre formater end mp3. jeg bruger kun apples eget lossless format, da det giver FLAC-kvalitet lydfiler, hvilket er det samme som en original skive. Fordelen er, at når man bruger apples eget lossless format, kan man bruge itunes, som jeg personligt er rigtig glad for og dertil et genialt samspil mellem de 5 computere, som står herhjemme.

  • Hvis jeg var dig ville jeg ikke vælge ipod. I hvertfald ikke nano'en, da dens lyd imo er ret så ringe.
    Kender ikke rigtig nogen af de andre afspillere der er nævnt, så kan ikke svare på noget ang. det.
    Er selv en del inden for musikken så går også op i kvali af lyden, og der kan jeg da sige at du skal investere mange penge i et par rigtig gode hørebøffer for at få den optimale lyd ud af en god lydkilde.. Men som der bliver sagt længere oppe er sennheiser virkelig kvalitet, både i forhold til holdbarhed og lyd, så det er nok den vej jeg ville gå hvis jeg var dig.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Silasblume
    Hvis jeg var dig ville jeg ikke vælge ipod. I hvertfald ikke nano'en, da dens lyd imo er ret så ringe.
    Kender ikke rigtig nogen af de andre afspillere der er nævnt, så kan ikke svare på noget ang. det.
    Er selv en del inden for musikken så går også op i kvali af lyden, og der kan jeg da sige at du skal investere mange penge i et par rigtig gode hørebøffer for at få den optimale lyd ud af en god lydkilde.. Men som der bliver sagt længere oppe er sennheiser virkelig kvalitet, både i forhold til holdbarhed og lyd, så det er nok den vej jeg ville gå hvis jeg var dig.


    som du siger Silas, så er Nanoen ikke bygget til god lyd. den er bygget for Mainstreamusers, som kun har de seneste numre på boogielisten eller MTV :) der er stor lydforskel på ipod classic og ipod nano, Har dog ikke hørt den helt nye ipod nano, men tror det er samme ydelse.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer


    som du siger Silas, så er Nanoen ikke bygget til god lyd. den er bygget for Mainstreamusers, som kun har de seneste numre på boogielisten eller MTV :) der er stor lydforskel på ipod classic og ipod nano, Har dog ikke hørt den helt nye ipod nano, men tror det er samme ydelse.


    Nemlig ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask
    Hvis man går lidt op i lyden er det vel ikke iPod's man skal have fat i? Skulle man ikke hellere kigge efter nogle af dem der kan afspille ogg-vorbis for ikke at miste så meget i komprimeringen som man ellers ofte gør?
    /ask


    Altså nu er jeg ikke en Ørn men skulle AAC's muligheder ikke være bedre end hvad Oggie kan tilbyde? Man skulle nok nærmere lede efter en FLAC afspiller hvis bitraten virkeligt er så vigtig. Høretelefoner gør også en stor forskel. De earphones jeg fik med min Touch 2'Gen er ret tamme at høre på i forhold til mine Icemat Siberia høretelefoner. Please correct me if I'm wrong. :D


    Anyway, hvis musik og lidt video er det eneste man vil bruge sin afspiller til så vil jeg da klart mene at de klassiske iPod's er bedre både kapacitetsmæssigt, batteritid og faktisk også stabillitet. Min Touch går ned bare jeg stirrer ondt på den, og kræver jævnligt en kold reboot for at virke ordentligt. X(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Er ikke blevet mere sikker siden sidst, men har opdaget at der ikke burde være nogen forskel mellem iPod Nano og Classic. Jeg havde hidtil troet at Nano havde den bedste lydkvalitet, så kan lige så godt købe en classic med 120 gb.


    Det der bekymrer mig ved køb af iPod er iTunez. Jeg får gang på gang at vide at jeg skal holde mig fra iPod netop pga. iTunez og at dets spyware vil smadre min pc. Desuden er der en del der mener at den ikke har speciel god lyd-kvalitet. Men hvilken har så? Det behøver selvfølgelig ikke at være "den bedste" jeg køber, men i det mindste én som fokuserer på god lydkvaltiet til elektronisk musik. Jeg ender nok med at købe en Sennheiser, når jeg har beslutet mig for en mp3.


    Er begyndt at undersøge Cowon iAudio S9, da den får meget ros får lydkvaliteten, men det er svært at finde information om den. Valget står stadig mellem iPod, Sony NWZ, Samsung YP, Creative Zen og Cowon iAudio.


    Måske skulle jeg bare bide i det sure æble og følge mainstream ved at købe en iPod classic. Jeg føler dog at den lægger mere vægt på design og interface end kvalitet. Ved ikke hvor meget Sennheiser kan rede.


  • Hvis du nogensinde får Itunes med Spyware så tro om :) itunes er noget af det mest stabile og er virkelig glad for det. både på windows og mac. dertil er delingsfunktionen også i top, og jeg bruger kun min server til lagring af musik. og jo der er ganske udemærket lydkvalitet i itunes. det kræver bare du bruger de rigtige formater.

  • Jeg vil uden tøve sige du bør kigge på f.eks. en Samsung P3 - både på grund af lydkvaliteten som sådan, men helt sikkert også fordi den understøtter overflod af formater, her iblandt FLAC og OGG!


    Samsung P3


    Skal du samtidig tvinge det uden tvivl sidste ud af den eller en anden lille bærbar afspiller, så ville jeg vælge Denon hovedtelefoner.
    Jeg har selv pt 2 forskellige sæt og står for at skulle have et 3. sæt fra dem, nemli enten AH-C710 eller AH-NC600 med aktiv støjreduktion.


    Alternativt hvis du foretrækker "cans" så vil jeg helt sikker anbefale AH-D2000 som kan drives med selv noget så ringe som en iPod Shuffle (super let drevne) mens de hjemme på hjemmestereo headamp / DAC systemet her hos mig kommer til deres fulde ret og levere superb detaljering med dyb dyb dyb bas fylde.



    EDIT: Skal måske lige nævnes at jeg allerede har prøvet AH-C710 som bl.a. har fået Editors Choise i MacWorld, den lille fyr overraskede mig en del og fik mig til at indse der er bedre mini headphones end mine i forvejen AH-C551... Hmm... Men AH-NC600 er i princippet den samme, bare med støjdæmpning og da jeg personligt rejser meget i tog kunne det egentlig være meget rart.


  • Samsung P3 lyder da godt nok for god til at være real :) i hvert fald, hvis man høre nogle af de kommentare der kommer til anmeldelser.


    Ved godt T3 er et lorteblad til lydkvalitet, men de taler ikke meget om selve lydkvaliteten. http://www.t3.dk/samsung_p3_medieafspiller


    Cnet roser den dog som en af de bedste med Superb sound quality.


    har du hørt den i virkelighede atomac?

  • Efter hvad jeg lige har kunnet snuse mig frem til, er det nok Cowon I7 du skal gå efter, og så ligge din musik ind som FLAC, så burde du få den bedste lyd ;)
    Link: http://www.cowonamerica.com/products/iaudio/7/
    ...men opret en tråd på hifi4all.dk, de har lidt mere styr på det.


    Edit: og så selvfølgelig brug et par ordentlige hovedtelefoner ;)

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


    Rettet en gang, sidst af Ciric ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ciric
    Efter hvad jeg lige har kunnet snuse mig frem til, er det nok Cowon I7 du skal gå efter, og så ligge din musik ind som FLAC, så burde du få den bedste lyd ;)
    Link: http://www.cowonamerica.com/products/iaudio/7/
    ...men opret en tråd på hifi4all.dk, de har lidt mere styr på det.


    Edit: og så selvfølgelig brug et par ordentlige hovedtelefoner ;)


    og det er så der jeg siger at Flac og ALE begge er lossless formater som giver god lyd. det eneste er at flac er open source mens apple lossless er apples eget format.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer
    ...flac er open source......


    ...og det er så en af hovedårsagerne til at jeg foretrækker FLAC.
    Jeg er som sådan ikke uening med dig, er bare PERSONLIGT ikke til Ipods.
    Men er OP til Ipod, så "go for it", bare sørg for at bruge Apple Lossless, når du ligger din musik ind ;)

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ciric


    ...og det er så en af hovedårsagerne til at jeg foretrækker FLAC.
    Jeg er som sådan ikke uening med dig, er bare PERSONLIGT ikke til Ipods.
    Men er OP til Ipod, så "go for it", bare sørg for at bruge Apple Lossless, når du ligger din musik ind ;)


    det er godt vi når til enighed ;)

  • Kan forstå at lydkvalitet og mp3-afspiller ikke hænger meget sammen, men derimod at det hele handler om hovedtelefonerne. Jeg er bange for at afspilleren ville "blokere" eller sætte "restriktion" på lyden, så hovedtelefonerne ikke kunne bruges optimalt, hvis I forstår hvad jeg mener. Det er netop derfor jeg gerne ville have fat i den rette.


    Så er det nok mere kapaciteten jeg burde gå efter. Da jeg har en del gb musik og cder, kunne det være rart at få en på 120 gb, men de eneste, så vidt jeg ved, der kan rumme så meget er iPod Classic og Zune.


    Jeg får dog igen og igen at vide at jeg skal holde mig fra iPod og iTunes. Zune kræver at man betaler hver måned for at få de gode features. Microsoft vil altid være microsoft.


    Efterhånden står valget mellem Cowon, Samsung, Sony eller Creative. Jeg ser en del brugere der peger på Sony på nettet, men de fleste af mine venner og bekendte peger på Creative. Et par af jer nævner Samsung og Cowon, bl.a. pga. spilformater, men jeg er ikke nogen techy techy, så vil helst have det simpelt. Må se om jeg kan finde information omkring dem.