Strømforsyning med lavt Off-forbrug

  • Hej Tweakers.


    Jeg skal snart samle mig en ny computer med indholdet, Phenom II X3/X4 CPU, AMD 785G Bundkort, 4 GB DDR3 RAM og en standard 7200 rpm 1 TB HDD. Det eneste jeg er i tvivl om er valg af strømforsyning, og her har jeg et ganske klart ønske; den skal have et lavt strømforbrug i slukket tilstand (off forbrug), og må meget gerne have ditto egenskab på standby siden.


    For nogle måneder siden samlede jeg en i7 maskine til min Far. Her til købte jeg en Crosair TX650W strømforsyning. Min store overraskelse kom, da jeg brugte et wattmeter på den i slukket tilstand; den havde et off forbrug på 13 W!
    Det er senere hen gået op for mig, at det kan være meget værre for strømforsyninger, og har således konstateret værdier op til godt 30 W.


    Den sorg til side. Jeg har hørt at det er muligt at komme ned omkring 1 watt off forbrug, men bevågenheden på problemet er desvære vag i det internationale testunivers; i det mindste så vidt jeg kan konstatere. Som bevis på at off forbruget kan komme ned på 1 watt kan jeg fremføre Dezen strømforsyningen her, som vidst bliver produceret af SHG, http://shg.dk/p/1820200.


    Desvære kender jeg ikke til andre modeller. Derfor vil jeg spørge jer her, om i kender til andre modeller der er værd at overveje med mine krav. Jeg er på udkik efter en rimeligt billig enhed, og jeg vil mene at mit system skal have en forsyning på omkring de 400 W. Så er der også plads til lidt opgraderinger.


    Jeg har tidligere diskuteret dette emne på Eksperten, og lavede i den sammenhæng en lille opgørelse over økonomiske besparelser ved at tænke over dette problem. Her er et uddrag med link til opgørelsen, hvis i er interesseret:



    Post nogle svar, håber på at blive lidt klogere :D

  • Det er en meget fornuftig tankegang du har dig der.


    Jeg vil dog tilføje at hvis du napper en stikbox med en afbryder, og slukker hver gang du slukker computeren så er du helt ude over det problem. Måske sparer du endda også lidt på en billigere psu.


    Desuden har du jo helt sikkert også en skærm, højtaler mm. som kører på en standbystrøm når din computer er slukket der også bruger strøm.


    Det er vigtigt at huske på at selvom man slukker på knappen på diverse aparater med transformer, er det 99% sikkert man kun slukker på sekundærsiden af transformeren og derved står den stadig og bruger strøm ! :)

    -- Amd Phenom II 720BE X3/X4 @ stock GHz -- Gigabyte MA790XT-UD4P --
    -- 9600 GT -- DDR3 2x2gb Corsair XMS 3 pc126000 @ 8 8 8 24 --
    -- Laing DDC pro -- EK-Supreme water block (cpu) --
    -- AC Aquaero usb unit -- Alphacool NexXxoS Pro II (dual) --

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JrhJeg vil dog tilføje at hvis du napper en stikbox ...


    Det er vigtigt at huske på at selvom man slukker på knappen på diverse aparater med transformer, er det 99% sikkert man kun slukker på sekundærsiden af transformeren og derved står den stadig og bruger strøm ! :)


    Det med stikboxen vil jeg også sørge for, tak for svaret.


    Jeg er helt enig mht. sekundærsiden af PSU, som du kalder den. Humlen ved mit indlæg er, at nogle strømforsyninger har et meget lavt strømforbrug (>1 watt), selvom de kun er slukket på sekundærsiden, mens andre har et absurd højt forbrug. Desvære kan man ikke regne med at der er tænkt på dette, selvom man har købt en kvalitetsforsyning - se mine Crosair, Cooler Master og Antec forsyninger.

  • hva med bare at slukke maskinen på PSU'en, de fleste PSU'er har jo en on/off knap, lettere kan det da ikk være...


    det har jeg altid gjord med mine pc'er så slipper man for de der latterlige strømspareskinder og det er 100% nemmere bare lige at trykke på en knap bag på maskinen (ved mindre den er gemt totalt væk)



    jeps Chill er sq gode nok jeg har selv haft et par stykker og de kørte som en drøm uden nogen problemer overhoved, også ser de nice ud ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BPMhva med bare at slukke maskinen på PSU'en, de fleste PSU'er har jo en on/off knap, lettere kan det da ikk være...


    Det er hvad jeg gør med min nuværende maskine; eller jeg slukker faktisk bare "på kontakten" for alle enheder i et hug.
    Kald mig fanatisk, men mit ønkse er at jeg kan slippe for dette, uden at det vil koste mig noget betydeligt beløb. Som du kan se af mine beregninger koster det kun ~13 kr pr år at have PCen på standby, hvis man har en 1 watt standby PSU og har den på std. by 20 timer om dagen i snit. Med det omtalte Crosair PSU bliver det til 144 pr år.
    Det bliver dejligt at få et system, hvor man ved at dette er i orden :)


    Tak for anbefaling af Chill. Skriv endelig hvis I kender andre ~1W stdby forsyninger.

  • Jeg er stødt på LC forsyninger i mellemtiden. De har en Green Power serie, som skulle ligge >1W stdby. De har 420 W, 550 W og 600 W i serien, men 600 W er faktisk den billigst på EDBPriser. Den koster kun 423 DKK incl. fragt.


    Jeg synes umiddelbart at det er ret billigt for en 600 W PSU. Er der nogle her som kender til kvaliteten af LC?