Grafikkort, dvi->hdmi hva med lyd?

  • Går og planlægger indkøb af en stationær computer, og er kommet lidt i tvivl på dette punkt.


    Jeg har kig på et 4890 kort og på amd's side står der:

    Quote


    HDMI output support

    • All display resolutions up to 1920x1080^3
    • Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including AC-3, AAC, DTS5, enabling a plug-and-play audio solution over HDMI



    Men når jeg kigger på diverse 4890 grafikkort ser jeg 2 dvi udgange.


    Spørgsmålet lyder så på: Hvis jeg køber dvi til hmdi får jeg så lyden med?

  • min kammi installerede XP på en ny samlet Core 2 Duo E8500 med XFX Radeon HD4890 Black Edition det gjorde han via hans 37tommer Samsung hvor han brugte en DVI til HDMI om former med så bare et DVI kable og der kom der lyd med da han havde installeret GFX driveren til XP :)

  • Er det noget du gider undersøger nærmere puma99dk|?


    For der kan IKKE kommer lyd igennem et DVI kabel..
    Heller ikke hvis du laver DVI om til HDMI..


    Jeg bruger selv DVI over til mit TV, med en DVI-til-HDMI konverter.


    Til lyden bruger jeg et optisk kabel fra computeren over til mit surround anlæg.


    Mit bud, er at undersøge om du ikke har en optisk lydudgang enten på dit bundkort
    eller dit lydkort, og så en optisk indgang på enten dit TV eller dit surround anlæg.


  • jeg hørte det selv den dag Bubbi og så der kun var DVI til HDMI adapter på så de kørte fra den til HDMI kable og kiggede os indeni ingen kabler fra bundkort til gfx for at få lyd ud og min kammi og min ven der kiggede lidt os da der kom lyd ud uden der var lydkabel i så.

  • Man skal have en speciel DVI til HDMI adapter, der også kan medtage lyd. Jeg har selv kørt med en, hvor lyden kom fint igennem, men min bror har desværre smidt den væk.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Man skal have en speciel DVI til HDMI adapter, der også kan medtage lyd. Jeg har selv kørt med en, hvor lyden kom fint igennem, men min bror har desværre smidt den væk.


    ja det er nederen, men ja ka godt ske den er special den som følger med til XFX Radeon HD4890 Black Edition, det tør jeg ik svare på om den så ka købes i løs salg i dk ^^


  • er det ikke fordi det er et billigt DVI-kabel hvor ikke alle pins er med?.. Så vidt jeg ved benytter ATI og Nvidia sig af de udbenyttede pins på DVI stikkene til at lave lydud via deres kort.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Det har ikke noget at gøre med at de er billige. Det skal være et lavet til at overføre lyd, da den bruger nogle specielle pins til lydoverførsel.


    Jeg havde nemlig først købt en traditionel adapter, men den kunne ikke.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Det har ikke noget at gøre med at de er billige. Det skal være et lavet til at overføre lyd, da den bruger nogle specielle pins til lydoverførsel.


    Jeg havde nemlig først købt en traditionel adapter, men den kunne ikke.


    du har 2x8800GT ka de tage lyd med? :boxed:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Det har ikke noget at gøre med at de er billige. Det skal være et lavet til at overføre lyd, da den bruger nogle specielle pins til lydoverførsel.


    Jeg havde nemlig først købt en traditionel adapter, men den kunne ikke.


    Med billig mente jeg et der ikke var full-pins kan ikke huske om det er DVI-D eller I hvor storset alle pins er viderført i kablet.. ;)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho


    er det ikke fordi det er et billigt DVI-kabel hvor ikke alle pins er med?.. Så vidt jeg ved benytter ATI og Nvidia sig af de udbenyttede pins på DVI stikkene til at lave lydud via deres kort.. =)


    Jeg tvivler, da DVI aldrig har været lavet til at bære lyd..
    Men kun billede..


    Men det kan da være jeg tager fejl..


    I må meget gerne komme med et link til sådan en der virker med lyd,
    da jeg aldrig har set det før.
    DVI har altid KUN været til billede..


    Er dog ikke noget jeg vil bruge, da jeg stadig hellere vil have mit lyd optisk over til mit surround..


  • Jamen jeg kører da lyd via mit GT9600 kort.. Der har jeg bare sat det sammen med mit X-Fi Extreme Music og så bruger jeg den adaptor som var med i kassen til det.. Ved at Søndergård også kører lyden ud fra hans Extreme Music og over på hans Nvidia kort (kan ikk huske hvilket han har)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|
    bruger du ik et kable fra lydkort til gfx for at få det til at funke på Nvidia's 9x00 serien?


    Jo ellers kan jeg jo ikke sætte dem sammen.. =P Der var et fint lille kabel med til mit gfxkort som jeg bare satte på onboard SPDIF out på lydkortet og så ned i stikket på GFX kortet, dejligt let og det spiller max.. =)


    Plus det belaster ikke preformance på samme måde som ATI's løsning gør, og efter min mening er lyden også noget bedre.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho


    Jo ellers kan jeg jo ikke sætte dem sammen.. =P Der var et fint lille kabel med til mit gfxkort som jeg bare satte på onboard SPDIF out på lydkortet og så ned i stikket på GFX kortet, dejligt let og det spiller max.. =)


    Plus det belaster ikke preformance på samme måde som ATI's løsning gør, og efter min mening er lyden også noget bedre.. =)


    oki, nu sidder jeg så selv med et 8800GT og synes ik jeg har sådan et kabel og heller mulighed for at smække det på mit gfx.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|


    oki, nu sidder jeg så selv med et 8800GT og synes ik jeg har sådan et kabel og heller mulighed for at smække det på mit gfx.


    Nej det har du ikke.. Det kom først fra 9xxx serien fra Nvidia.. De nyere GTX2xx kort har også stikket .. du kan se det er et lille tit hvid stik som sidder på siden af kortet.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|


    du har 2x8800GT ka de tage lyd med? :boxed:


    Nej nej :)
    Jeg havde et media center med et HD2400Pro, der kunne :)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Lækkert med så megen diskussion, og tak for svaret :)


    Ser ud til at det jeg så skal se efter er et dvi->hdmi hvor dvi stikket benytter så mange pins som muligt - det var faktisk også den tanke der strejfede mig til at starte med, eftersom man kan se på edbpriser at det er vidt forskelligt hvor mange pins et dvi stik har :S


    Der skulle vel ikke være en der med sikkerhed ved hvor mange pins det dvi stik så skal have?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Try-this
    Lækkert med så megen diskussion, og tak for svaret :)


    Ser ud til at det jeg så skal se efter er et dvi->hdmi hvor dvi stikket benytter så mange pins som muligt - det var faktisk også den tanke der strejfede mig til at starte med, eftersom man kan se på edbpriser at det er vidt forskelligt hvor mange pins et dvi stik har :S


    Der skulle vel ikke være en der med sikkerhed ved hvor mange pins det dvi stik så skal have?


    Du skal bare købe et grafikkort fra Ati der har HD. Dvs det starter fra HD2400 og op til HD 4890.
    Et nyt retail kort vil altid have en sådan med i æsken og når du installere dit nye kort så check din enhedshåndtering efter du har lagt driver ind.
    Der vil garanteret være en enhed der mangler at blive opdateret det gør du så med din support cd i.
    Så kan du få lyd ud i igennem den adaptor.
    Ellers skal du vente lidt og købe det nye HD5870 der vil være en såkaldt native hdmi port på.
    Dog skal den driver som jeg omtalte før til lydkort applikation stadig skulle opdateres.
    Du skal ikke høre på dem der skriver at man ikke kan få lyd igennem et Dvi stik. Det er simpelthen vrøvl. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

    Rettet en gang, sidst af Baloo ().


  • der følger en DVI->HDMI adapter med alle HD4890 kort som også understøtter audio
    men vent -> på onsdag udkommer HD5870



    vedr. DVI kabel
    så er der no-way at et DVI kabel kan overføre audio, et HDMI kabel er et DVI kabel inc. audio