Udskiftning af plader i harddisk

  • Eller ja, det er jo nok omvendt, man flytter pladerne over til en ny harddisk i håb om at det så virker.


    Som i ved er der idag mange platters på en nyere harddisk.
    Jeg har ladet mig fortælle af ældre nørder at det kunne lade sig gøre at tage pladen ud af en harddisk og så lægge pladen ned i en fuldstændig ens harddisk, hvor man så kunne tage en backup. (og så smide ud bagefter)


    Men, kan det lade sig gøre på en ny harddisk hvor der er flere plader? Altså, så er der jo flere nåle (læsere) indimellem pladerne og såvidt jeg kunne forstå så er det sådan at hvis der kun er EN plade, så kan man bare tage den op og væk.


    Eller endnu bedre, nogle der kan fortælle om erfaringer?
    Det er en 1tb Caviar green hd.

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • Mit spørgsmål er mere om disse plader kan tages ud? Nålene sidder vel midtimellem så det er vel ikke så let i forhold til da der kun var en plade?

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • Der skal i givet fald gøres i et renrum...


    Hvis det alligevel skulle lykkedes dig at tage dem ud og flytte dem over uden at skade dem (og uden at der kommer støv eller andet på), så får du ret svært ved at få dem sat så godt på at de er fuldstændigt afbalancerede. Hvis de ikke er det kan du godt regne med at de dør med det samme de bliver taget i brug.


    Drop det, medmindre du har de helt rigtige faciliteter (og det er der ikke mange i DK der har).


    Hvis det ikke er skiver og læsehoveder der er noget i vejen med, så kan du være heldig at finde en disk i samme serie (meget samme, ikke kun samme mærke og navn) hvor du som Pinky skriver kan flytte printet over på den defekte.


    /ask

  • ja drop det med pladerne, det er ikke realistisk.. mig og en ven prøvede det engang og det er så godt som umuligt at gøre dette.. Altså du kan godt få pladerne ud, men det er utrolig sværer og få i en anden disk.. hvis din data er så vigtig for dig så få det gjord af et proff-firma, altså noget data recovery.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW