Studie laptop, Mac vs. Win

  • Hejsa


    Jeg er lige begyndt på en teknisk vidregående uddannelse i Kbh, hvor jeg skal arbejde meget med grafiske programmer (Adobes CS4 pakke, 3D max, etc). Vi har fået et tilbud fra skolen om leasing af bærbar, som samlet kommer til at koste 11.500,- over 2 år, hvor vi derefter kan beholde den hvis vi har lyst. Ellers kan man få depostummet tilbage på 1.500,- ud af det samlede beløb. Med denne laptop medfølger alle de programmer vi skal bruge til studiet, men det skal i se lidt bortfra i dette tilfælde, da de ellers ville kunne skaffes udover.


    Det er en:
    Lenovo Thinkpad W500


    2.53GHz Intel Core 2 Duo T9400
    (1066MHz,6MB)
    6cell batteri
    4GB PC3-8500 DDR3 SDram
    160GB Harddisk 7200rpm
    DVD Recordable Ultra Slim 24x
    Display 15.4 inches 1680x1050
    ATI mobil fire GLV5700 M/512VRam
    accelrator 4500
    Integrated camera with Microphone
    Bluetooth
    WiFi
    Security Chip


    Rygsæk til din pc
    8 GB USB key
    Logitech VX Nano Cordless Mouse
    Windows Vista Business
    3-years on-site guarantee


    Jeg er blevet meget i tvivl om jeg har gjort det rigtige valg, nok mest på grund af de mac-folk jeg har snakket med på skolen, samt min egen interesse for mac produkter.
    Jeg har aldrig haft en mac, men har altid godt kunne tænke mig en. Jeg ved heller ikke om det ville være en stor ulempe ikke at kende systemet så godt, lige når jeg er begyndt på den her uddannelse, selvom jeg bliver fortalt at det går virkelig hurtigt med at komme ind i det.
    Lærerne på skolen underviser på/i windows baserede systemer/programmer, men igen er der rigtig mange mac-folk på skolen der hjæler hinanden med diverse ting. Jeg ved desuden heller ikke hvor meget forskel der reelt er på de programmer på henholdsvis mac/pc.


    Jeg har kigget på:
    Macbook Pro, 13"
    Intel Core 2 Duo, 2.53GHz
    4GB Memory
    250GB hard drive
    SD card slot
    Built-in 7-hour battery
    NVIDIA GeForce 9400M graphics

    Den koster 11.000,-


    og en:
    Macbook Pro, 15"
    Intel Core 2 Duo, 2.66GHz
    4GB Memory
    320GB hard drive
    SD card slot
    Built-in 7-hour battery
    NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT with 256MB


    Pris: 14.000,-


    Jeg er ikke interesseret i at få en fanboy-krig op at køre, men der imod en sammenligning mellem en mac pro og lenovo thinkpad. Hvad siger i til det?

  • Synes klart du skal tage imod tilbuddet om Lenovo bærbaren. Du får cirka samme hardware som i de andre PCer du har skrevet op. Derudover får du lidt ekstra godt tilbehør. Plus du får de grafiske programmer meget billigt hvis tager imod tilbuddet (Når du er færdig med uddannelsen, tror jeg du vil værdsætte meget at du har fået programmerne på denne måde.), ellers er det vel licenser til flere tusinde kroner du skal ud og købe efterfølgende.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af nitan
    Man plejer altid at sige at Mac er bygget til grafisk designere, i forhold til Windows..


    Og programmerne vil jo have de samme funktioner i både Windows or Mac..


    Præcis hvilken del af en Macbook gør den bedre egnet til grafiske programmer, frem for andre computere med samme specifikationer som kører en version af Windows?

    AMD Athlon 64 Processor 3400+
    2048MB DDR PC3200 RAM
    ATI HD4850 512MB DDR3

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af asgerbj
    Synes klart du skal tage imod tilbuddet om Lenovo bærbaren. Du får cirka samme hardware som i de andre PCer du har skrevet op. Derudover får du lidt ekstra godt tilbehør. Plus du får de grafiske programmer meget billigt hvis tager imod tilbuddet (Når du er færdig med uddannelsen, tror jeg du vil værdsætte meget at du har fået programmerne på denne måde.), ellers er det vel licenser til flere tusinde kroner du skal ud og købe efterfølgende.



    Præcis hvilken del af en Macbook gør den bedre egnet til grafiske programmer, frem for andre computere med samme specifikationer som kører en version af Windows?


    Det vel den skrøne Mac folkene bliver nødt til at tro på for de kan forsvare at punge så meget ud for en bærbar. Men spøg til side, de macbooks virker jo som rigtig dejlig maskiner, jeg har desværre ikke selv erfaringer med dem, men kender efterhånden en del som har en macbook, og de er rigtig glade for dem. Synes det er lidt svært, specs på dem er jo rigtig gode og mere eller mindre ens, bortset fra den mac med 13" (jeg sku' ikke nyde noget af grafisk arbejde på en 13"), minus ved Lenovoen må være Vista :p


    Ellers kommer det nok an på om du har mod på at lære at bruge Mac'en , eller blive på windows (hvis du er vant til det). Programmerne må man vel gå ud fra fungerer ens.

  • En anden ting der helt klart er værd at bemærke er, at der stadigt ikke er fuld understøttelse mellem de forskellige office programmer. Bl.a. virker track changes langt fra optimalt mellem Mac udgaven af office og så MS office (det samme går sig gældende for de forskellige Open Source office udgaver). Det er lidt forskelligt hvor meget man bruger disse funktioner, men jeg kan ihvertfald ikke undvære dem når vi er flere der smider et dokument frem og tilbage mellem hinanden flere gange.


    Og den "grafisk arbejde passer bedst til Mac" er en ret gennemtærsket cliche som nok var valid i slut 90erne start 00erne, men som ikke har noget på sig mere.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af asgerbj


    Præcis hvilken del af en Macbook gør den bedre egnet til grafiske programmer, frem for andre computere med samme specifikationer som kører en version af Windows?


    Umiddelbart vil den del af en Macbook gøre sig bedre egnet, at den ikke bruger Windows Vista..


    Dog har jeg aldrig brugt en Macbook før, så skal da ikke kunne sige det.. Sagde også Mac generelt, da jeg har brugt en Machintoch tilbage da XP var så strålende nyt til video redigering, og det må jeg da sige den klarede meget godt..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af nitan


    Umiddelbart vil den del af en Macbook gøre sig bedre egnet, at den ikke bruger Windows Vista..


    Dog har jeg aldrig brugt en Macbook før, så skal da ikke kunne sige det.. Sagde også Mac generelt, da jeg har brugt en Machintoch tilbage da XP var så strålende nyt til video redigering, og det må jeg da sige den klarede meget godt..



    øøøhhhh


    Hvor længe er det nu lige at xp har været rundt om hjørnet ?


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Kan ikke huske præsis dato hehe... Men det må da være hvertfald omkring en 9 års tid..


    Men det var dengang de fleste stadig kørte Windows 98/Windows 2000, som var et kæmpe forskel til Machintoch synes jeg...


    Men tror nu enlig ikke man kan blive enig om hvad der er bedst.. For der er jo flere Windows Fanboys end Mac Fanboys, uden tvivl og fortrækker nu også helst windows nu til dags, da de fleste programmer/spil er lavet til windows som jeg bruger :) ..

  • Jeg synes bare virkelig det er svært..


    Hvis det var ville jeg nok købe en Macbook Pro 15" 2.66GHz, men grafikkortet er altså så kun på 256MB og harddisken er kun på 5200 rpm. Med studierabat inkluderet ville jeg kunne få den til omkring de 12.600,-.


    Hmm ved virkelig ikke hvad jeg gør..