Skal jeg prøve raid?

  • Har 2 seagate barracuda 7200.12 500gb på lager og overvejer at smide dem i raid. Men har overhovedet ingen erfaringer i de retning, så ville høre hvad jeres pros and cons er? Har læst den udemærkede guide om raid her på siden og ved sådan nogenlunde hvad det handler om, men kunne godt tænke mig at høre jeres personlige erfaringer. Hvor meget "vinder" jeg ved det og ikke kun i teorien?


    Håber i kan gi lidt input og gode råd :)

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70


  • Jamen det vil jeg da overveje, takker for info.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Som BUGz er inde på så stiger overførsels hastigheden men acces tiden forbliver den samme hvis vi snakker om raid0


    SSD harddiske vinder en smule på overførsels hastighederne men det de virkelig vinder på er den ekstremt lave acces tid som BUGz også siger er vigtigst for dit OS


    Du kan jo sagtens købe sådan en ssd disk og bruge som system disk også have dine seagate diske til at køre som lager i raid0 så kommer det virkelig til at spille :D

  • mht pris kontra ydelse er det imo stadig de almindelige diske der vinder stort....og har du nok i 500gb så kør da en gang raid 1 så har du da stadig dine data hvis en af hdd står af....vil du have alle 1 tb eller mere hastighed så kør raid 0 ......eller køb 1 hdd mere og kør raid 5 og få både plads og hastighed...


    og smid så operativ systemet på en raptor evt....nej den er ikke så hurtig som en gang ssd, men mere driftsikker i længere tid stadigvæk.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

    Rettet en gang, sidst af Fragman ().

  • tager alle jeres gode råd til eftertanke, tror måske jeg prøver fragman´s forslag og kører raid 1, har ikke brug for 1 tb plads, har mere brug for fart og sikkerhed. Kigger lige det hele igennem en gang til og vender tilbage med resultatet:-)

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dasjap
    tager alle jeres gode råd til eftertanke, tror måske jeg prøver fragman´s forslag og kører raid 1, har ikke brug for 1 tb plads, har mere brug for fart og sikkerhed. Kigger lige det hele igennem en gang til og vender tilbage med resultatet:-)


    hvad med og kører raid 5?.. der får du jo mere plads ud af det(ja du skal self købe en disk mere)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho


    hvad med og kører raid 5?.. der får du jo mere plads ud af det(ja du skal self købe en disk mere)

    '


    Så er jeg tilbage igen, har ligget syg det sidste stykke tid. Men ja raid 5 kunne også være en mulighed, det er jo ikke den store afskrivning at købe en enkelt disk til :D Men jeg vil lige prøve at læse lidt mere på lektien før jeg bestemmer mig.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70