1

mandag, 10. august 2009, 23:08

Efter at have tilbragt en del tid på diverse support forumer for Fallout 3 og lign spil pga. problemer med lyd I vista, har jeg fået mig fortalt at Vista slet ikke bruger hardware baseret lyd (Directsound, EAX osv..) længere og istedetfor emulerer alting over CPU'en.

Betyder det så at Soundblaster Æra'en er ved at være forbi og at diverse Realtek onboard kort kommer til at yde nogenlunde det samme eller er der stadigvæk noget at hente fra dem idag og imorgen? - eller er jeg blevet misinformeret? :crazyeyes:

The Hoff - Mansens 80er Retro PC
| NZXT S340 Elite | Gigabyte Aorus X370 Gaming 5 | Ryzen 1700 @4.0GHZ | 4x8GB Trident RGB 3200Mhz @2933 Mhz RGB | MSI 1080 Armor OC 8GB | Be Quiet Dark Power Pro 11 650W | 1x256GB, 1x512GB SSD | 6TB NAS Harddisk | Vandløling fra EK, Hardwarelabs og Enermax |

2

mandag, 10. august 2009, 23:13

Der er bestemt noget at hente! At smide et 5.1 anlæg af bedre kvalitet til et onboard lydkort er direkte synd. Lyd kvaliteten er ikke den samme overhovedet.

B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

3

tirsdag, 11. august 2009, 06:48

Nej æraen for separate lydkort er bestemt ikke ovre, selvom onboard er blevet bedre hen af vejen, så kan de ikke stå op imod et godt lydkort for sig.

Lydkort som kan dække de flestes behov både i musik og spil er Creative's med x-fi chip, Audiotrak og Auzentech.

Du kan se lidt om dem her, der er både highend gamerkort og lydkort til de mere audiofile fx. Ht's Omega serie.

http://www.xs-sound.dk/

Mvh
Sam

Intel I7-5820K, MSI X99S gaming7 Polimatech Megahelem 2 Bitfenix Spectre 120mm ,Crucial 4x4GB Sport 24ooMhz DDR4 ram,Sapphire R9 290 Tri-x OC ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Seagate Momentus XT 500GB,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-P50R, Iiyama 26" skærm. JBL Creature III black, Win 10 64 bit.

4

tirsdag, 11. august 2009, 06:54

Jeg har selv købt et billigt lydkort, da jeg kun bruger dets optiske udgang..

Når man bruger optisk, er der ingen grund til at bruge mange penge
på dyre lydkort, da lydkortet kun skal levere den direkte bitstream optisk.
Lys er lys.. Uanset om det sendes igennem et dyrt eller billigt kort..

Er mit surroundsystem der bearbejder signalet, og derfor den der
laver alt arbejdet..

Men bruger man stadig analog, og især analog surround, er der stadig
fordele i at købe et godt lydkort.

5

tirsdag, 11. august 2009, 09:00

Jo jo. Men hvis Vista og W7 behandler alt lyd (Musik, Effekter osv) over softwaren på CPU'en istedetfor lydkortets diverse chips og EAX, hvad har en X-Fi fks. tilbage at lave I kabinettet udover måske at have bedre lydudgange til et 5.1 anlæg eller lign?

Alchemy giver magten tilbage til SB kortet, mén hvis microsoft laver en standard for software behandling, forsvinder EAX og alt det andet lir så ikke af sig selv med tiden - deraf min pointe/spørgsmål?

The Hoff - Mansens 80er Retro PC
| NZXT S340 Elite | Gigabyte Aorus X370 Gaming 5 | Ryzen 1700 @4.0GHZ | 4x8GB Trident RGB 3200Mhz @2933 Mhz RGB | MSI 1080 Armor OC 8GB | Be Quiet Dark Power Pro 11 650W | 1x256GB, 1x512GB SSD | 6TB NAS Harddisk | Vandløling fra EK, Hardwarelabs og Enermax |

6

tirsdag, 11. august 2009, 09:24

Citeret

Oprindeligt indlæg af Illanair
Jo jo. Men hvis Vista og W7 behandler alt lyd (Musik, Effekter osv) over softwaren på CPU'en istedetfor lydkortets diverse chips og EAX, hvad har en X-Fi fks. tilbage at lave I kabinettet udover måske at have bedre lydudgange til et 5.1 anlæg eller lign?

Alchemy giver magten tilbage til SB kortet, mén hvis microsoft laver en standard for software behandling, forsvinder EAX og alt det andet lir så ikke af sig selv med tiden - deraf min pointe/spørgsmål?

well, alle os der går meget op i at spil / programmer mm skal køre så hurtigt som muligt, er overhovedet ikke intereseret i at CPU bruges til andet end selve afviklingen af dette program. alt hvad eksterne controllere kan køre såsom lyd, grafik, harddiske er meget vigtigt. netop når din cpu er presset vil dine eksterne controllere vise sit værd og stadig leverer top kvalitet.

jeg tror aldrig lyd / grafik kort eller scsi kort eller andet vil forsvinde....men microsoft gør det jo let for den "normale" bruger at få et simpelt system der kan klare de fleste behov. surfe, skrove dokumenter, se youtube video'er mm... men os der kræver toppen vil altid have mere end de kan tilbyde

Dyas

Lian Li TYR pc-x 2000 full tower - Corsair HX1000W Modular psu - Asus Rampage II Extreme
Intel® Core™ i7 965 Extreme Edition @3,6 Ghz + Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.c
gigabyte GTX570 "super overclock" - 6 GB Kingston HyperX 16000
80GB Intel SSD - Samsung Syncmaster TA950 27" - Logitech Z5450 THX Sorround + Sennheizer HD650

Laptop
PS3
Wii

7

tirsdag, 11. august 2009, 11:27

Spørger du herinde hvor mange der har highend lydkort og især højtalere koblet til deres pc, så tror jeg du vil blive overrasket.

Der er jo ingen ide i at have et sæt Z-5500 og et onboard lydkort med AC97 codec, det hænger jo slet ikke sammen, så passer et sæt bilka højtalere til 50,- bedre.

Jeg har et Audiotrak lydkort og et sæt 5.1 højtalere sat i/til min maskine, og i FPS spil viser det sig uovertruffent i forhold til det onboard osse med x-fi understøttelse, som sidder på mit bundkort, ikke bare i lydvolumen, men osse retningsbestemmelse og afstand.

Jeg bruger ikke min pc til musik, der har jeg anlægget i stuen. Undtagen når jeg hører online radio og osse der holder det vand hele vejen, der er ingen spiks og ingen knas, da lydkortet har separate udgange og er designet til at tage sig af problemer som dette.

Det eneste onboard lydkort, som jeg kan komme på der leverede varen var Nvidia's Soundstorm chip tilbage i Nforce2 dagene på Abit's bundkort bla. det kunne byde daværende topkort fra creative op til dans.

Microsoft's måde at gøre ting på, gør det let og enkelt, men det er "kun" mainstream og bundkortproducenterne smider jo normalt heller ikke highend lydchip's på deres bundkort, måske lige undtagen i ultra highend udgaverne, men vil folk betale prisen for dem ?, nogen vil men det er et smalt marked.

Så separate lydkort har stadigvæk en fremtid for de folk der ønsker sig lidt mere af alt det goe ;).

Mvh
Sam

Intel I7-5820K, MSI X99S gaming7 Polimatech Megahelem 2 Bitfenix Spectre 120mm ,Crucial 4x4GB Sport 24ooMhz DDR4 ram,Sapphire R9 290 Tri-x OC ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Seagate Momentus XT 500GB,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-P50R, Iiyama 26" skærm. JBL Creature III black, Win 10 64 bit.

8

tirsdag, 11. august 2009, 11:52

Jeg kører med et Creative Xtreme Music på min Stationære pc og onboard realtek på min htpc. De er begge sluttet til samme forstærkersæt, der kører analogt quadrofoni med fire Bose højtalere og en sub af samme mærke.

Der er lysår af forskel på ydelsen af de to kørt og bare et Audigy 1 kort, jeg midlertidigt havde sluttet til htpc'en, gav dybere lydbilede der kunne høres tydeligt med det bare øre.

Håber det er ok jeg bruger tråden til at stille et spørgsmål, for leger med tanken om at kører lyden igennem mit HD2400Pro i stedet for gennem onboard lydkort.
Ville det være en bedre ide for mig at anskaffe et lydkort som f.eks. Creatives PCI-E lydkort (det billige), eller giver ATIs lyd gennem HDMI godt nok lydbillede?

Kører som sagt analogt signal fra tv til anlæg, men måske DTS og DDigital er på vej senere ;)

Silverstone ML08 - Silverstone SFX-L 700W - i5-6600K - Gigabyte GA170N-WIFI - 16gb DDR4-3000MHz - EVGA GTX 1080 SC - Samsung 850 EVO 512GB - Asus 27" IPS 1440p MG279Q - Razer Mamba TE

9

tirsdag, 11. august 2009, 12:03

Renegger chech PM.

MVh
Sam

10

tirsdag, 11. august 2009, 12:43

hvis det du beskriver er sandt.

forstår jeg simplethen ikke hvorfor en producent som asus en af de største bundkort producenter vælger at smide et creative x-fi supreme lydkort med i købet når man køber deres store gamer bundkort så som Asus Rampage II extreme som jeg selv har. det vil ikke give nogen mening så eftersom at det bundkort er lavet til i7 920 cpu så det burde være up to date.

CPU: core i7 3.2 Ghz
bundkort: Asus Rampage II Extreme
PSU: coolermaster Real Power M1000.
GFX: 2 x Sapphire Toxic HD 4890
memory: 3x 2GB ddr3 corsair 1666 mhz
Lydkort: Creative X-Fi
HDD: WD raptor 80 GB og WD 750 GB
Cpu cooler: Noctua NH12
skærm: samsung syncmaster T200
kabinet: Lian Li PC - S80

11

tirsdag, 11. august 2009, 13:13

Citeret

Oprindeligt indlæg af TWinther

forstår jeg simplethen ikke hvorfor en producent som asus en af de største bundkort producenter vælger at smide et creative x-fi supreme lydkort med i købet når man køber deres store gamer bundkort så som Asus Rampage II extreme som jeg selv har. det vil ikke give nogen mening så eftersom at det bundkort er lavet til i7 920 cpu så det burde være up to date.

Software emulerede X-Fi egenskaber mener jeg det er, og selv ikke det kort når op på et diskret lydkort.

Silverstone ML08 - Silverstone SFX-L 700W - i5-6600K - Gigabyte GA170N-WIFI - 16gb DDR4-3000MHz - EVGA GTX 1080 SC - Samsung 850 EVO 512GB - Asus 27" IPS 1440p MG279Q - Razer Mamba TE

12

tirsdag, 11. august 2009, 14:58

ATIs HD4XXX serie har indbygged lydkort, og support for Blu-Ray audio (DolbyDigital True HD + DTS HD MA)
og skal man udnytte det, kan man godt glemme PC anlæg, der skal en rigtig surround forstærker til m/HDMI

og ville til hver en tid vælge onbord audio + forstærker, frem for seperat lydkort + pc anlæg

cheers

13

tirsdag, 11. august 2009, 15:01

Jeg kører med et Creative Live drive 5.1 digital og et sæt Cambridge DTT3500.
meget bedre end onboard.

PC: Defini Mini, Asus GENE VIII Maximus, 6700 K , Noctura 12S, 2 x 8 gb Vengance 3000 MHz

Samsung pro 850, GTX 970 KFA 2 , 750 W psu EVGA G2

Server/TV PC:Silverstone Sugo SG05 Black,Intel H57 M-ITX mobo 2x2 gb ram
slimdvd, 80 SSD+ 1500 gb lager

14

tirsdag, 11. august 2009, 17:09

Citeret

Oprindeligt indlæg af Renegger

Citeret

Oprindeligt indlæg af TWinther

Software emulerede X-Fi egenskaber mener jeg det er, og selv ikke det kort når op på et diskret lydkort.

men det er vel stadig bedre end onboard lydkort hvilket var det pointen gik ud på jeg er skam godt klar over at det ikke nærmer sig samme kvali som deres store champion series og for ikke at nævn andre producenter.

CPU: core i7 3.2 Ghz
bundkort: Asus Rampage II Extreme
PSU: coolermaster Real Power M1000.
GFX: 2 x Sapphire Toxic HD 4890
memory: 3x 2GB ddr3 corsair 1666 mhz
Lydkort: Creative X-Fi
HDD: WD raptor 80 GB og WD 750 GB
Cpu cooler: Noctua NH12
skærm: samsung syncmaster T200
kabinet: Lian Li PC - S80

15

tirsdag, 11. august 2009, 18:05

Lydverdenen er desværre lidt større end som så.

Man skal veje ens soundhardware op i ens anlægs kunnen. Det nytter heller ikke man bruger fx. RME HDSP AES-32 til noget Cerwin Vega.

Som jeg har nævnt et par gange før, så er lys lys, som Bubbi skriver, men OS'er har en k-mixer som upsampler og nedsampler lyden helt tilfældigt. For at ungå dette så skal der bruges lydkort med ASIO.

Hdmi-lyd fra gfx kører ikke udenom MS mixer. Godt nok kan hdmi køre en højere bitrate, men det kan ikke betale sig, hvis samplingen af bit ikke er "ren" eller hvis signalet i det hele taget ikke er hd.

Det skal dog siges, hvis man ikke bruger .flac kan ASIO ikke betale sig imo.

Onboard lyd er lavet af begrænset og mindre gode komponenter, dog bliver de bedre med tiden. Det er ligesom når man delefilter til højttalere, så er det dét som i allerhøjeste grad afgør kvaliteten. Hvis man smider dårlige komponenter og bruger en knap så gennemført løsning, spiller den efter det.

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "woyer" (11.08.2009, 22:43)

16

onsdag, 12. august 2009, 00:25

Jeg har selv et Creative X-fi XtremeGamer. Desværre har jeg ikke brugt det i over et år, da Creative havde kæmpe problemer med at få fixet deres drivere til Vista. Mit problem var Vista 64 bit + 4gb RAM, hvilket gjorde at lyden ret ofte blev extremt forringet og afgav pinefulde lyde igennem mine højtalere. Har nu brugt mit onboard lydkort siden da, hvilket er et Realtek. Ikke det mest fantastisk kan man sige om denne lydchip, udover den virker upåklageligt. Men lyd kvaliteten er... bleh!

Da jeg har tænkt mig at købe en ny high-end PC til oktober, har jeg kigget lidt på Creatives X-fi Titanium Pro Fatality PCI-e. Men så slog det mig, at det måske vil være lidt overkill da jeg egenligt har et rigtigt godt lydkort liggende, lige bortset fra at det kun er PCI. Men til gaming skulle det vel ikke have det store at sige, spørgsmålet er bare om det vil fungere fejlfrit under Windows 7 (kan se Creative har udgivet drivere der understøtter Win 7 allerede).

Hvad synes I? Skal jeg giver det gamle X-fi Xtreme Gamer en sidste chance, eller bare knække det halv over og købe et Titanium istedet?

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "TolaGarf" (12.08.2009, 00:27)

17

onsdag, 12. august 2009, 02:03

1. onboard lydkort er stadig ikke nået op i en kvalitet hvor de kan følge med selv gamle pci kort..

2. bruger selv x-fi pro @ pci-e og det har virket fint i flere bundkort. lyden er en hel del bedre end det fx supreme eller hvad det var asus havde med til deres bundkort (det skulle ellers være godt, siden det reelt ikke var onboard)

Asrock FM2A88X Extreme6X, Noctua NH-U14S@AMD A10 7800 3,9ghz maz, 2*8Gb DDR3,
700W PSU, WD 500GB backup, 2*250 GB Kingston SSD + Kingston 56 GB SSD, Sapphire R9 270X 4GB OC.

18

onsdag, 12. august 2009, 07:39

Der skulle ikke være nogen forskel på om du vælger PCI eller PCI-E interface på dit lydkort. Det der betyder noget er lydchip og producent (kvalitet), da ingen nuværende lydkort bruger mere båndbredde end PCI kan klare.
Creative brugte det som undskyldning for ikke at være så hurtigt ude med et PCI-E lydkort samt at PCI interfacet var nemmere at køre lyd igennem.

TolaGarf:
Prøv om ikke de nuværende drivere giver dit lydkort mulighed for at køre ordenligt, hvilket jeg kan forestille mig at de kan.
Mit Xtreme Music laver samme numre som dit, men kun i XP x64 (hvilket er det værste OS jeg nogensinde har prøvet).
Under Vista x64 og Windows 7 x64 (i skrivende stund) spiller alt min hardware som det skal. Kan selvfølgelig være at driversupporten til dit kort ikke er så god, men hvis det er et år siden du prøvede sidst, så er der nok sket en hel del.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.