Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

mandag, 10. august 2009, 17:10

Hey folkens

Normalt plejer jeg ikke at have nogle problemer med at få en sekundær skærm på min computer, men noget er gået galt, så nu er jeg på den :/
Jeg har lige købt et 40" Sony tv med HD og hele svineriet, som jeg connectede til mit nye ATI 4870 via DVI>HDMI adaptor fra grafikkortet og så et HDMI kabel til tv'et.

Fra start virkede det helt fint (winXP) jeg var glad, og nået at se et par film, men jeg begyndte at blive lidt irriteret, da lyden var hoppet med over på tv'et, og den eneste funktionelle måde jeg kunne skifte lyden tilbage til mine højttalere, var ved at rodde med driverne og genstarte computeren, hvilket tog alt for lang tid.

Jeg tænkte så at en upgrade til Windows 7 RC ville være sagen, da den måtte være endnu sejere med drivers og des lige. Jeg tog backup, og formaterede mit C drev og smed W7 ind.

Generelt virkede det fint, men da jeg kom til udvidelse af skrivebordet, måtte jeg give fortabt, den nægtede fuldstændigt at give mig et billede på mit tv som clon/udvidet/primær skærm, simpelthen alt.

Så jeg tænkte: "ok, W7 er ikke klar til dualscreen endnu, jeg går tilbage til xp og venter til senere med W7"

Jeg installerede XP igen, opdaterede og smed alle de drivers ind jeg mente var nødvendige til alt mit hardware, og tænkte at nu måtte mit tv da virke igen. MEN... Det vil det ikke :(

Så mit spørgsmål, efter lidt baggrundsinfo til jer er:
Hvorfor vil min computer nu ikke udvidde skrivebordet til mit tv, som sidder i via DVI til HDMI, det virkede i går, men dum som jeg var, så formaterede jeg i stedet for at teste W7 på en harddisk ved siden af. Min computer vil ikke se tv'et, så selvom jeg i Egenskaber for Skærm kan se en sekundær skærm, så kan jeg ikke udvide til den. Og mine catalyst driver kan ikke se tv'et heller. Jeg har prøvert flere versioner af drivers, og endda prøvet med mit gamle nvidia kort som jeg havde på computeren før jeg fik tv'et.

Jeg har win XP, jeg har et Sapphire Radeon 4870 1gb ram, jeg har et abit IP35 bundkort, og jeg har 4gb DDR2 ram. Det virkede ved første installation, så hvorfor ikke nu?

Please hjælp, jeg er ved at være desperat :(

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "Timmah" (10.08.2009, 17:12)

2

mandag, 10. august 2009, 17:36

Meget mystisk..
Dual screen virker fint med mit Sony 46" og mit Sony 40"..
Og fra Windows 7..

3

mandag, 10. august 2009, 17:37

Tjek først i Bios at kortet virker helt som det skal...

Hvis det gør, så prøv at starte computeren op kun med din Sony skærm tilsluttet. Så burdu du tvinge den til at vise billede.

Jeg går ud fra du har sat TV på rigtig indgang, lg ordnet opløsning og opdateringshastighed, så det passer med dit TV... ;D

4

mandag, 10. august 2009, 17:45

Hvordan vil du have at jeg skal tjekke i BIOS at det virker som det skal?

Sidst jeg prøvede at starte op med tv alene, fik jeg intet billede.

Indgange, opløsninger og det skulle være i orden, jeg er ikke helt amatør, det er blot at jeg er blank for hvorfor den gør det her, og ikke kan finde på mere for at løse det :)

5

mandag, 10. august 2009, 20:15

kunne godt lyde som om du har brændt HDMI->DVI adapteren af

det har jeg selv prøvet, og det virkede efter jeg skiftede den
det sker pga. al strøm skal cuttes inc. strøm til tv og pc skærme, når du connecter HDMI

brændte faktisk også HDMI svitch boxen på tv af senere, netop pga. dette.. lol
men havede heldigvis total garanti

BTW. kan man ikke installere Win7 RC med mere ind en skærm tilslutted
også for lamt at win 7 har overtaget display settings fra grafikkort driveren

Dette indlæg er blevet redigeret 1 gange, senest redigeret af "BUGz" (10.08.2009, 20:15)

6

mandag, 10. august 2009, 20:44

Hmm, ja hvis det er en mulighed at brænde converteren af, så er det da muligt. Jeg prøver ellers at være påpasselig med strømmen, men jeg ved da at jeg har set nogle bitte små gnister når jeg har prøvet at bytte kabler omme bagved mit kabinet.

Hvis den er gået sig en tur, kan den så byttes hos forhandleren? Den er vel en del af købet af grafikkortet.

Jeg havde tv'et tilsluttet da jeg installerede W7, da jeg ikke tog det som et problem, men hvis jeg måske har futtet adaptoren inden, så er det intet under at w7 ikke fandt mit tv, da jeg har hørt fra andre at w7 kan tage et tv. Som fx Bubbi der har skrevet her i tråden.

Man kan stadig godt bruge sine driver settings i W7, jeg kunne i hvert fald godt bruge catalyst, men naturligvis har W7 sin egen.

7

mandag, 10. august 2009, 20:49

Hvis ikke du kan bytte den kan du købe adaptere billigt her:
http://www.av-cables.dk/hdmi_kabel/hdmi_adapter_185_da/

8

mandag, 10. august 2009, 22:02

ja hvis der kom gnister er den næsten helt sikkert brændt af, jeg bestilte et nyt gfx og ombyttede adapteren og sente det retur :$

og jo jeg har skam også et HDTV + PC skærm tilslutted i win7 RC, det bare under installation man ikke kan med RC

jeg siger ikke at alle settings er flytted fra gfx driver til win7 men den vigtigste -> display options
i vista og xp kunne man drag and drop de tilsluttede skærme i CCC under display options, men det er slut :crazyeyes:

9

mandag, 10. august 2009, 22:32

Jeg vil ikke kalde det store vilde gnister, men mere de der små som man nogle gange spotter hvis der er strøm i systemet når man sætter et kabel til. Jeg har set dem gentagne gange gennem min tid som computerbruger, men hvis det er dem der har været skyld i problemet, så er det første gang jeg er blevet straffet med upåpasselighed. Selvom jeg ellers har slukket bag på min strømforsyning hver gang jeg har skiftet rundt på stikkene, men tror faktisk jeg glemte at slukke tv/skærmen en af gangene.

/offtopic
Men det gør mig ikke så meget at ryge tilbage på xp. Jeg ville have win7 for grafikken og noget directx 10, men så meget spiller jeg ikke de nyeste 3d spil, og det nye design af baren i bunden med ens åbne vinduer, jeg kan godt lide den, men så alligevel ikke, for det er ekstra klik hver gang jeg skal vælge et vindue, så lige den del er jeg ikke fan af.

10

tirsdag, 11. august 2009, 12:03

Når jeg sætter mig et mål, er jeg lettere utålmodig, så i stedet for at vente på en bestilling, tog jeg sagen i egen hånd og ville teste mit hdmi kabel og adapter.

Første besøg hed Expert, hvor jeg overraskende fik lov til at teste MIT hdmi-kabel på deres udstyr. Thumbs up til expert for den gestus :9xo. Hdmi-kablet virkede, så selvom det var billigt i Harald Nyborg, var det ikke helt noget junk ;)

De havde ingen computer stående tæt på et tv, så jeg kunne ikke teste min adapter, derfor smuttede jeg en tur i Harald Nyborg og købte en til 40kr. Og nu da jeg er kommet hjem, ser jeg min smukke windows xp standard baggrund på mit tv :dance: :clap:

Hvis jeg kunne, ville jeg give BUGz og Bubbi et stort kram som tak for hjælpen, I har fjernet en del af min frustation ved at komme med jeres indlæg :)

Nu er der så kun frustationen over en statistikeksamen tilbage :ohmy:

/Timmah

11

tirsdag, 11. august 2009, 12:05

LOL godt at du fik det løst :9xo

Det med examen kan vi jo ikke rigtig hjælpe dig med, der må du sgu selv præstere, men læs godt og god vind med det ;).

Mvh
Sam

Intel I7-5820K, MSI X99S gaming7 Polimatech Megahelem 2 Bitfenix Spectre 120mm ,Crucial 4x4GB Sport 24ooMhz DDR4 ram,Sapphire R9 290 Tri-x OC ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Seagate Momentus XT 500GB,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-P50R, Iiyama 26" skærm. JBL Creature III black, Win 10 64 bit.

12

tirsdag, 11. august 2009, 15:26

kanon :cheers:

jeg have godt nok også hoved i blød for at finde frem til at det var hdmi->dvi adapter der var defekt

testede også grafikkorted og hdmi ledningen først

så mit næste grafikkort SKAL have ægte hdmi port :pokey: hehe

13

tirsdag, 11. august 2009, 20:36

Forhåbentlig kan jeg vente med at skifte grafikkort i et stykke tid nu :)

Regner ikke med at nogle vigtige spil udkommer med directx 11 lige foreløbig :)

Jeg ville gerne have haft hdmi port på kortet, men jeg ofrede den funktion for at få bedre køling, og mindre støj fra en bedre blæser.

Men imens jeg får min adapter skiftet, må jeg leve uden lyden på tv'et, da den jeg købte hos harald nyborg ikke kan overføre lyd ligesom den der fulgte med ATI kortet.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.