Kære gæst, velkommen til Tweak.dk. Hvis dette er dit første besøg her, bør du læse Hjælp. Her forklares i detaljer hvordan denne side fungerer. For at benytte alle funktionerne på denne side, bør du overveje at lade dig registrere. Benyt venligst registreringsformularen for at registrere her eller læs yderligere information om registreringsprocessen. Hvis du allerede er registreret, så log på her.

1

fredag, 7. august 2009, 08:11

Hej med jer.

Min PC har udviklet et sært problem i den seneste tid. Især når den har stået slukket i lang tid har den problemer med at boote op, maskinen kan POST'e og den begynder også at starte hvorefter den rebooter et stykke inde i windows startup sekvensen. Det er ikke samme sted reboot sker så jeg synes det ligner et hardware problem.

Hvis man prøver en 3-4 gange kommer maskinen fint op, og den kører herefter, for det meste, OK selv under tungt load i 3d spil.

Det lader ikke til at gøre nogen forskel om maskinen er overclocket eller ej, samme symptomer om jeg kører 2 eller 3ghz på cpuen. Jeg er ikke 100% sikker men jeg synes det virker som om problemet formindskes hvis jeg skruer op for voltage på CPUen.

Jeg har haft nogle problemer med varme som gav reboots. De kunne afhjælpes med en blæser/gfx fanspeed og en ny cpu køler, men det her ligner ikke varme da problemet også er der når maskinen starter om morgenen efter at have været slukket en hel nat.

Specs:

MSI P35 motherboard
2GB corsair ddr800
E6750 cpu (2.66hz, jeg har kørt den OK mellem 2 og 3ghz uden resultat).
Inno3d geforce 8800 320mb

CPU temperatur ligger mellem 50 og 70 grader alt efter load, men som sagt ses problemet også ved koldstart.

Og nu mit spørgsmål, kan det være min PSU mon? Jeg har en 400w psu som nogle år gammel,så jeg mistænker den - men før jeg begynder at bytte den vil jeg lige høre om andre har set noget lignende.

På forhånd tak.

Simon

2

fredag, 7. august 2009, 09:07

Har lidt samme problem.. Min starter fint, harddisken tænder osv.

Dog får jeg intet skærmbillede. Nogen gange virkede den også efter nogle opstart...

Og jeg tror for mig at det er psu'en der fejler, og de samme ved dig.. Tror ikke den kan nå at opbygge kraft noget til at starte op.. Ved ikke om det er sådan, men bare en teori. :)

Mvh. Mads.

3

fredag, 7. august 2009, 09:44

Hvilket fabrikat er den psu? Måske er 400watt i underkanten til dit system.

Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
Gigabyte GA-Z77X-UD3H
Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
1000gb Seagate 7200.10 (lager)
Gigabyte GV-R797OC-3GD
T&T 850watt
LG GGWH20L Super Multi Blue
Windows 7 Ultimate

4

fredag, 7. august 2009, 10:05

Min PSU er en seasonic 400w, Super tornado mener jeg den hedder.
Og den er som sagt ca 4 år gammel - så den er under stærk mistanke.

Er det ikke korrekt at PSU'er mister kraften med tiden? Altså denne her maskine har kørt upåklageligt i omkring 2 år, så jeg tror ikke at den som sådan er underdimensioneret. Men hvis den bliver ringe med tiden kunne det jo passe med symptomerne.

Mvh
Simon

5

fredag, 7. august 2009, 11:48

det kan være ram fejl.....pil rammene ud og sæt 1 blok i af gangen og se om den bliver ved med det.

Dyas

Lian Li TYR pc-x 2000 full tower - Corsair HX1000W Modular psu - Asus Rampage II Extreme
Intel® Core™ i7 965 Extreme Edition @3,6 Ghz + Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.c
gigabyte GTX570 "super overclock" - 6 GB Kingston HyperX 16000
80GB Intel SSD - Samsung Syncmaster TA950 27" - Logitech Z5450 THX Sorround + Sennheizer HD650

Laptop
PS3
Wii

6

lørdag, 8. august 2009, 10:06

Hej igen.

Jeg har byttet PSUen nu - intet resultat. Præcist samme opførsel.

Jeg har kørt memtest86 igennem uden nogen fejl så det udelukker vel en ram fejl.

Det eneste mønster jeg synes jeg kan se er at maskinener en smule mere stabil hvis jeg underclocker til 2ghz og sætter voltage op til 1.5v på cpuen. Men det hele virker lidt tilfældigt så det kan være indbildning.

Jeg tror mit næste forsøg er at geninstallere windows, selvom jeg ikke synes det ligner en software fejl når jeg hverken får bluescreens eller nogen som helst fejl i windows loggen :-/

puma99dk|

Bent u genieten van de tijd van de vooravond?

7

lørdag, 8. august 2009, 10:36

prøv evt. at reset hele bios på dit MSI P35 board og se om det vil hjælpe.

8

lørdag, 8. august 2009, 10:50

Reset bios, altså via clear CMOS jumperen?

Windows reinstall er i øvrigt ikke muligt - den rebooter mens installeren kører. Så mon ikke man kan udelukke at det er et problem med OS.

puma99dk|

9

lørdag, 8. august 2009, 10:56

Citeret

Oprindeligt indlæg af simonp
Reset bios, altså via clear CMOS jumperen?

Windows reinstall er i øvrigt ikke muligt - den rebooter mens installeren kører. Så mon ikke man kan udelukke at det er et problem med OS.

ja os kaldet CLR_CMOS / Clear CMOS ja, efter det ka det godt ske du ska prøve at gi dine ram lidt mere end stock evt. tjekke hva de er rated til at volt og måske sæt dem til det og se om det så stadig funker.

evt. prøve med en anden OS cd at installer fra el. prøv Windows 7 se om den vil.

10

lørdag, 8. august 2009, 11:14

Jeg har opdateret til seneste bios nu - det må vel tælle som et cleare biosen'en - og det hjælper ikke noget. Den kan stadig kun boote ved 2ghz / 1.5 volt på cpuen.
Jeg har desværre ikke andre OS, den har kørt XP i 2 år så det er vel næppe et problem...

Er nogen metode til at teste CPU og motherboard? Der er nok snart kun dem tilbage.

puma99dk|

11

lørdag, 8. august 2009, 11:19

Citeret

Jeg har opdateret til seneste bios nu - det må vel tælle som et cleare biosen'en - og det hjælper ikke noget. Den kan stadig kun boote ved 2ghz / 1.5 volt på cpuen.
Jeg har desværre ikke andre OS, den har kørt XP i 2 år så det er vel næppe et problem...

Er nogen metode til at teste CPU og motherboard? Der er nok snart kun dem tilbage.

ik ens betydning med du har CLEAR CMOS har selv været ude for samme problem på min fars P35 at man selv skulle trykke Clear Cmos af i flash programmet :)

12

lørdag, 8. august 2009, 12:30

Det er nu forsøgt, stadig intet resultat. Semi-stabil ved 2ghz/1.5 volt, andre settings når den sjældent frem til desktoppen og crasher under alle omstændigheder efter kort tid.

Det må vel næsten være cpu eller motherboard, jeg tænker også på at skille det hele ad og rense delene for at være sikker på at det ikke er støv eller lignende.

puma99dk|

13

lørdag, 8. august 2009, 13:57

:rolleyes: underligt Intel skriver selv VID Voltage Range: 0.85v-1.5v

http://ark.intel.com/Product.aspx?id=30784

14

lørdag, 8. august 2009, 14:35

Ja, standard voltage er 1.32 eller sådan, og det har den kørt med i et par år, det har aldrig været nødvendigt at give den mere da jeg ikke har OC'et den.

15

lørdag, 8. august 2009, 14:46

Det kommer ved brug, ting bliver slidt. Du skal bruge cpu-z til at aflæse dine volt i windows, så sammenligner du med hvad du har givet den i bios.....forskellen er det man kalder v-drop, den spænding, som du mister på dit bundkort, det kompenserer du for i bios og aflæsning i cpu-z.

Kan du ikke hæve dine volt i bios højere, som må du bare acceptere at dit bundort ikke vil føde din cpu, ergo ikke højere OC, den vej. Sænk din multiplier og hæv din FSB i stedet for og hold øje med dine temperaturer.

Mvh
Sam

Intel I7-5820K, MSI X99S gaming7 Polimatech Megahelem 2 Bitfenix Spectre 120mm ,Crucial 4x4GB Sport 24ooMhz DDR4 ram,Sapphire R9 290 Tri-x OC ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Seagate Momentus XT 500GB,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-P50R, Iiyama 26" skærm. JBL Creature III black, Win 10 64 bit.

16

lørdag, 8. august 2009, 15:50

Ok, så du synes det lyder som almindeligt slid Ebo? Den har kørt intensivt i den periode jeg har haft den, og den har også være godt varm da jeg ikke har haft særlig god køling i mit kabinet indtil for nylig.

Jeg tror prøver at fyre voltage helt op og ser hvad det kan betyde for maskinens stabilitet, idle temps ligger i 50'erne nu, det skulle vist være nogenlunde forsvarligt.

Jeg rapporterer tilbage :)

17

søndag, 9. august 2009, 11:44

Nå, nu har jeg har sat voltage til lige under 1.6, og med den setting kører den ganske stabilt.

Jeg fik i hvert fald kørt 3dmark6 og prime95 i går uden crashes og diverse spil fungerer også.
Temps ligger på 50 idle og 78 ved absolut max under prime, det er måske i den høje ende men tilsyneladende ikke noget der får maskinen til at gå ned.

puma99dk|

18

søndag, 9. august 2009, 12:00

Citeret

Nå, nu har jeg har sat voltage til lige under 1.6, og med den setting kører den ganske stabilt.

Jeg fik i hvert fald kørt 3dmark6 og prime95 i går uden crashes og diverse spil fungerer også.
Temps ligger på 50 idle og 78 ved absolut max under prime, det er måske i den høje ende men tilsyneladende ikke noget der får maskinen til at gå ned.

køre du med standart køleren?

19

søndag, 9. august 2009, 12:02

Nej, en scythe ninja 2.

puma99dk|

20

søndag, 9. august 2009, 12:08

Citeret

Nej, en scythe ninja 2.

oki, synes nemlig bare tempratur var høj, men ka være mig som synes forkert.

Nyeste Videoer og Trailers

Partner sider
Indsend nyhed
Har du fundet en fed nyhed så indsend den så alle andre på Tweak.dk kan få glæde af den.