Opgradering af RAM i HP Compaq Mini 730 - og lidt om HDD's

  • Nu hvor Komplett har valgt at holde udsalg er jeg blevet nødt til at overveje, om det ikke er ved at være tid til at få købt mig en Netbook.


    Det er selvfølgelig HP Compaq Mini 730 jeg har kigget på. Det fremgår dog af HP Compaq's hjemmeside, at maskinen kun understøtter 1 GB RAM, og jeg ville naturligvis gerne have det dobbelte i, så det er her I kommer ind i billedet. Burde man ikke selv kunne udskifte den? Og hvis man kan, betyder det så, at man nærmest skal skille det hele ad, eller er det nemt at komme til RAM-slottet? Jeg har prøvet at finde brugbare reviews af maskinen og billeder af bunden, men det er ikke rigtig lykkedes for mig.


    Mine tvivl omkring det er muligt er bl.a. opstået fordi Lenovo oplyser den samme begrænsning for deres IdeaPad S10e og hvis man køber sådan en hos f.eks. Laptops.dk kan man købe en opgradering til 2GB RAM ved bestilling, og der er næppe ret stor forskel på indmaden i de to maskiner ;)

  • Men spørgsmålet er jo om motherboardet understøtter det. Umiddelbart har jeg ikke haft held med at kunne finde noget omkring det. Men jeg vil tro at du er bundet til 1 gb, ellers ville de vel skrive det. Det giver jo trods alt lidt værdi til så'n lille maskine at man kan bruge 2 gb ram.

  • Hvis den har bare en smule til fælles med Medion Akoya/MSI Wind (hvilket jeg er ret sikker på at den har), så skal den skilles helt ad. Bagklappen skal afmonteres helt, før der er tilgang til ram, HDD, etc.


    Begrænsningen ligger nok i i BIOS (hvis der er nogen)
    Det kan jo også være noget HP har været tvunget til at oplyse, fordi den ellers ikke må køre med Win XP eller med et billigt XP licens of Microsoft.


    Det er hvad jeg fandt: http://www.hsdata.dk/pdf/54671.pdf


    Og det siger også 1gb, så mon ikke det er sådan det er :S

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().


  • Begrænsningen er ikke bios, det er chipsettet.


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Selvom det sikkert ikke ville give de helt store problemer, har jeg ikke umiddelbart lyst til at begynde at skille en helt ny bærbar ad for at tjekke om den kan klare mere end den opgivede mængde RAM :D


    Jeg har også selv kunne finde specifikationer der nævner grænsen på 1GB, så det kan selvfølgelig meget vel være, at det rent faktisk er sandt. Det er dog nøjagtig de samme specifikationer der fremgår til Lenovo's bud på en netbook, så det kunne jo være man også var heldig med den her model.


    Under alle omstændigheder, så er prisen ret tiltalende, selvom man nok er bundet mht. opgradering af RAM. Hvis der er nogen der har haft den mellem hænderne, må de selvfølgelig gerne fortælle lidt mere om den ;)

  • Mig bekendt er det med grænsen på 1 GB fup... I Lenovos S10e står max fx til 1,5 GB, men den kan sagtens køre med 2,5 GB.


    Mener det er et krav fra Microsoft at der står at maskinerne max understøtter 1 GB for at producenterne kan få lov at smide XP på dem...


    Jeg har efterhånden haft en del forskellige netbooks mellem hænderne og ingen af dem har haft problemer med at køre med 2 GB Ram!

    * 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Hampen
    Hvorfor skulle Microsoft være interreseret i at deres program skulle køre langsomt? Det lyder lidt mærkværdigt :ph34r: Det kræver en større efterforskning når jeg kommer hjem.


    Kan ikke svare dig på det, men det er hvad jeg har hørt...

    * 24/7: NUC6 i5, 950 Pro + 840 Pro, 16 GB PC4-2400 * VM/Test: GB Z68X-UD4-B3, i7-2600K, 16 GB KHX1866C9, Vertex 3 *
    * SRV: HP MS G8, i3-2120, 10 GB PC3-12800, Agility 3 + WD Black 2 TB * HTPC: BRIX i3-4010, Intel SSD 530 120 GB *

  • Uden at vide noget om det, så får de sikkert Windows XP billigere fordi det er en netbook. Det har tidligere været fremme, at de har et krav mht. skærmstørrelse, så at de også har det mht. mængden af RAM er på mange måder en plausibel forklaring.


    Men ligemeget hvad I er i stand til at finde ud af, så er jeg utrolig glad for hjælpen :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger
    Uden at vide noget om det, så får de sikkert Windows XP billigere fordi det er en netbook. Det har tidligere været fremme, at de har et krav mht. skærmstørrelse, så at de også har det mht. mængden af RAM er på mange måder en plausibel forklaring.


    Men ligemeget hvad I er i stand til at finde ud af, så er jeg utrolig glad for hjælpen :D


    Som du siger burger er det fordi Microsoft vil give en "rabat", hvis det bliver betegnet som en Netbook. Dvs. de kan købe Home Edition ind til en langt lavere pris end normalprisen. Dette gøres for at undgå at linux overtager Netbookmarkedet. Derfor er der disse faste regler som hedder Maks. 1 GB, Maks 10.2'' ( efter hvad jeg husker ), Maks 160GB harddisk.


    så ja den er god nok.



    Quote

    Oprindeligt indlæg af SpRoX


    Kan ikke svare dig på det, men det er hvad jeg har hørt...


    Microsoft er ikke direkte interesseret i at programmerne skal køre langsomt, men de er interesseret i at få solgt deres vista frem for Xp, hvilket jo siger sig selv. Ydermere er det som nævnt ovenover at man kun giver rabat, så snart Linux kan være en reel trussel.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer
    Som du siger burger er det fordi Microsoft vil give en "rabat", hvis det bliver betegnet som en Netbook. Dvs. de kan købe Home Edition ind til en langt lavere pris end normalprisen. Dette gøres for at undgå at linux overtager Netbookmarkedet. Derfor er der disse faste regler som hedder Maks. 1 GB, Maks 10.2'' ( efter hvad jeg husker ), Maks 160GB harddisk.


    så ja den er god nok.


    Ved du så, om begrænsningen virkelig eksister (i chipsættet som Exxon skriver) eller det rent faktisk er muligt at opgradere som man kan hos Lenovo (der oplyser den samme begrænsning), MSI, ASUS, Toshiba og hvad der ellers findes af producenter på markedet?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Ved du så, om begrænsningen virkelig eksister (i chipsættet som Exxon skriver) eller det rent faktisk er muligt at opgradere som man kan hos Lenovo (der oplyser den samme begrænsning), MSI, ASUS, Toshiba og hvad der ellers findes af producenter på markedet?


    Mener begrænsningen på det chipset hedder 2GB ram, men det kan jo være at der kun er 1 slot..


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Umiddelbart vil jeg da tro, at det virker lidt ligesom readyboost, altså systemet starter hurtigere op, men kan ikke rigtig finde nogen mening i, at der kun er 4 GB SSD ellers. Det kan da ikke rumme mere end lige systemfilerne ?, når ikke den er større.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.