RAID-0 PROBLEMER :-(

  • Jeg har 2 stk. hdd model : Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ - harddisk - 1 TB - SATA-300, som jeg har sat op i RAID-0.


    Det der selvfølgelig ikke måtte ske, er så sket.. Den ene disk har fejlet og jeg har nu mistet alt min data på begge mine diske eller har jeg..???


    Jeg har prøvet at redde data fra diskene ved at bruge en del forskellige programmer, men uden held. :-(


    Jeg har kigget en del på nettet og fået det indtryk at "Raid Reconstructor" fra Runtime Software, skulle være det bedste til at lave images af hver disk og derefter få adgang til mine data ved at bruge programmet "Getdataback", også fra Runtime Software.


    Jeg har rodet en del med dette program, men når ikke længere end til at jeg har fået taget et image af hver disk.


    Da jeg så skal færdiggøre den sidste fase i "Raid Constructor", melder programmet at den ikke kan finde korrekt "Start Sector" & "Block Size".


    Jeg er helt på herrens mark, da jeg ikke komme videre....:-(


    Jeg har selv (mener jeg), fundet ud af at start sector er 63.


    Jeg håber virkelig at der er nogen herinde som har erfaring med:


    1. redning/recovery af data fra et RAID-0 array.


    2. Har kendskab til programmerne "Raid Reconstructor" og/eller "Getdataback" fra Runtime.


    Hvis nogle har erfaringer af den mindste slags ser Jeg frem til at hører fra Jer.


    Med venlig hilsen


    Nicolau Schmidt

  • Jo Dine dataer væk. Der er prisen ved og køre raid 0 og en disk fejler.
    Halvdelen af data bliver skrevet på den ene disk og halvdelen på den anden.


    Så du mangler halvdelen af dine data.

  • Nu skal det IKKE være for at gnide salt i et åbent sår, men helt ærligt, hvem kører RAID0 med 2x1TB diske........ Havde måske været en idé at bruge den ene 1TB disk til safe proof data, og så 2mindre diske til RAID0 !


    Lidt til Topic, så er jeg bange for dine DATA er så ødelagt, at du intet får ud af diverse software programmer. Sorry !


    edit: Nu du alligevel HAR købt 2stk 1TB diske, kunne du måske købe en mere og køre RAID5.


  • Du kan ikke redde et Raid 0. Punktum.

  • Nå... "eleven underviser mesteren" :-)


    jeg har nu med succes efter laaaaaaaang tid, fået scannet et image af hver disk i raid reconstructor.


    Derefter brugt programmet til at lave en destriping af diskene og rekonstruere et nyt virtuelt raid 0 array af de to diske.


    Og er nu i gang med at scanne mit raid 0 array image ind i programmet getdataback for ntfs.


    Forhåbentligt burde jeg have adgang til mine 2tb data indenfor 20 timer.


    Jeg skriver da lige herinde på tråden om det lykkedes.. :-)


    hårdt og beskidt arbejde.. men det er værd hvis det virker :clap: :cheers:

  • Hvis du er i stand til og hive data ud af begge diske. så er de jo ikke defekt/brændt af .
    Så er det jo bare dit raid array det er smadret.