Hvilke RAM, Hardisk osv. til ny saml-selv

  • Hej!


    Er ved at samle mig en ny computer, men har ikke fulgt med i hardware udviklingen i lang tid - så det er lidt af en jungle!


    Kan starte med at sige at budget er omkring 8.000,-


    Har overvejet følgende (kommentarer modtages :D )
    Motherboard: Asus Rampage II Extreme
    CPU: Intel Core I7
    Grrafik:
    Her er jeg lidt i tvivl. For det første er det spørgsmålet om Nvidia vs. ATI. Jeg går ikke kun efter rå-styrke, men også driver kvalitet er vigtig for mig.


    Har læst godt om Radeon HD 4850 X2 (omend måske lidt dyrt til mit budget). Så her modtages forslag gerne!


    Harddisk: Skal man her satse på en hurtig SSD til at køre spillende fra, eller kan det ikke betale sig i forhold til traditionelle diske? Kan det betale sig at købe flere diske, og få lidt performance ved hjælp af RAID?


    RAM: Her er jeg helt blank. Går ud fra man skal tage trippel channel?


    Som sagt er budget omkring 8.000,- men hvis jeg for bare få ekstra penge kan få forholdsvis mere performance, gør det ikke noget at det skrider.


    På forhånd tak!

  • Kabinet har jeg. Strømforsyning havde jeg helt glemt, men skal også med.


    Ang oc: Det er ikke noget jeg har overvejet meget, men hvis det er sådan at man uden at miste stabilitet kan hente en performance boost, kan det da godt ske jeg vil lege lidt med det.

  • som strømforsyning kan jeg anbefale corsair. 750 W kan sagtens gøre det for et godt system hvis ikke du skal ha crossfire eller SLI


    Corsair 750W PSU


    som drev kan jeg varmt anbefale en Raptor den koster lidt men er super som system disk


    og så ellers en samsung F1 spinpoint HDD som storage. eller en western digital black eller green caviar


    så skulle du være på


    Rampage II extreme : 2500
    I7 920 : 2000
    psu : 755
    hdd ; 2700 for begge


    ja du skal helt klart ha tripple channel ram. kører selv med kingston, men der er mange andre gode mærker, så tjek evt pris kontra hastighed. og ellers se hvad de andre melder ind :9xo


    må jeg spørge hvorfor du vil ha en rampage II extreme ? når du nu ikke vil OC ?


    jeg mener ikke det pt kan betale sig at købe en SSD.

    Dyas


    Lian Li TYR pc-x 2000 full tower - Corsair HX1000W Modular psu - Asus Rampage II Extreme
    Intel® Core™ i7 965 Extreme Edition @3,6 Ghz + Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.c
    gigabyte GTX570 "super overclock" - 6 GB Kingston HyperX 16000
    80GB Intel SSD - Samsung Syncmaster TA950 27" - Logitech Z5450 THX Sorround + Sennheizer HD650


    Laptop
    PS3
    Wii

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JanC89
    Kabinet har jeg. Strømforsyning havde jeg helt glemt, men skal også med.


    Ang oc: Det er ikke noget jeg har overvejet meget, men hvis det er sådan at man uden at miste stabilitet kan hente en performance boost, kan det da godt ske jeg vil lege lidt med det.


    Syntes du skulle spare lidt på bundkortet og evt bruge det på gfx. Men det kommer selvfølgelig an på hvilken skærm du har?

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70


  • Nej men alligevel mener du at han skal smide næsten 2000 kr på bordet for en raptor disk :crazyeyes:


    Altså hallo man kan få 32 og 64 gb ssd harddisk som er hurtigere til den pris..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha


    Nej men alligevel mener du at han skal smide næsten 2000 kr på bordet for en raptor disk :crazyeyes:


    Altså hallo man kan få 32 og 64 gb ssd harddisk som er hurtigere til den pris..


    well yeah, for ud fra hvad jeg har hørt om SSD så kan de ikke klare at blive diskfragmenteret og der er begrænsninger på holdbarheden når man skriver / sletter på dem, så det er ud fra det synspunkt

    Dyas


    Lian Li TYR pc-x 2000 full tower - Corsair HX1000W Modular psu - Asus Rampage II Extreme
    Intel® Core™ i7 965 Extreme Edition @3,6 Ghz + Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.c
    gigabyte GTX570 "super overclock" - 6 GB Kingston HyperX 16000
    80GB Intel SSD - Samsung Syncmaster TA950 27" - Logitech Z5450 THX Sorround + Sennheizer HD650


    Laptop
    PS3
    Wii

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dyas


    well yeah, for ud fra hvad jeg har hørt om SSD så kan de ikke klare at blive diskfragmenteret og der er begrænsninger på holdbarheden når man skriver / sletter på dem, så det er ud fra det synspunkt


    Du slår bare defragmantering fra så er den skid slået..


    Holdbarheden på den er også forbedret en del nu du kan jo slv se hvor mange timer de er sat til før MTBF træder ind.


  • Har læst gode anmeldelser af det, og så kan jeg godt bruge det indbyggede 7.1 lyd. Men ja, det kan godt ske i har ret og at det er lidt overkill - og evt. bruge det på grafikkort. Men i såfald, hvad kan i anbefale?


    Ang. OC: Selvom jeg ikke tænker på at OC nu, er det jo ret at have noget der er "god" til det, hvis man senere skulle få lyst til at lege med det :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JanC89


    Har læst gode anmeldelser af det, og så kan jeg godt bruge det indbyggede 7.1 lyd. Men ja, det kan godt ske i har ret og at det er lidt overkill - og evt. bruge det på grafikkort. Men i såfald, hvad kan i anbefale?


    Ang. OC: Selvom jeg ikke tænker på at OC nu, er det jo ret at have noget der er "god" til det, hvis man senere skulle få lyst til at lege med det :D


    Du kan feks kigge på det Rasmus_yamaha har i sin signatur, det er biligt og skulle oc ganske fint.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

    Rettet en gang, sidst af dasjap ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dasjap


    Du kan feks kigge på det Rasmus_yamaha har i sin signatur, det er biligt og skulle oc ganske
    fint.


    Bare husk at køb nogle andre ram de er ikke ret gode de her corsair ram jeg bruger..


    Men bundkortet er virkelig i en klasse for sig bedre bundkort for du ikke for pengene.


    Og med et simpelt lille mod og en anden bios så kan man få det op på omkring 240 mhz blck :D

  • de lydkort der er til de asus bundkort er desværre ikke særlig gode, så hvis du køber et bundkort til 700kr mere end du har brug for pga det, så er det meget bedre at købe et x-fi pci-e løst......jeg troede også det ville være bedre end mit gamle audigy2 , men det var det ikke engang.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.


  • På edbpriser.dk kan jeg ikke finde præcis det bundkort du har opgivet, men til gengæld fandt jeg: EX58-UD5 (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=479441) - er tilsvarende også et godt kort til pengene?


    Nu når jeg frigiver lidt ekstra penge ved at vælge et billigere bundkort, hvad kan i så anbefale af grafikkort?

  • ati 4890 er et utroligt godt kort til pengene....blæserne kan dog godt larme lidt så et kort med en anden køler end den normale kan godt være en god investering...har bundkortet crossfire mulighed, kan man jo smide et kort mere i senere, hvis man ikke føler det er nok....tvivler dog på det bliver nødvendigt.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JanC89


    På edbpriser.dk kan jeg ikke finde præcis det bundkort du har opgivet, men til gengæld fandt jeg: EX58-UD5 (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=479441) - er tilsvarende også et godt kort til pengene?


    Nu når jeg frigiver lidt ekstra penge ved at vælge et billigere bundkort, hvad kan i så anbefale af grafikkort?


    Ja det skulle også være ganske udemærket. Enten det her. http://www.edbpriser.dk/Produc…ls.aspx?sp=all&pid=533134 eller http://www.edbpriser.dk/Produc…ls.aspx?sp=all&pid=511369 eller http://www.edbpriser.dk/Produc…ls.aspx?sp=all&pid=512083


    Det er bare nogle muligheder, kan være der er andre forslag.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Jeg har det 4890, som Rasmus linker til, det kører bare derudaf ;), dog har jeg valgt at sætte en anden køler på den


    http://www.coolerkit.dk/arctic…ero_twinturbo-p-1189.html


    Det fik både temperaturer til at falde med 14-15 grader, samt der blev fred det lille hjem ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.