MAC PRO vs. alm stationær

  • Hey.


    Jeg skal bruge en computer til billede behandling/video rendering osv. og ville høre om MAC er det bedste til det eller om en almindelig computer kan være lige så god hvis man køber de rigtige dele selvfølgelig. Mit budget er 10 kg. eks. skærm.


    Må gerne komme med forklaringer på jeres indlæg så der ikke bare står "den kan være lige så god" eller "MAC stinker" osv.


    på forhånd tak.

  • Du kan få dobbelt så meget computer for pengene hvis du samler en selv.


    En mac indeholder stort set det samme hardware som en almindelig pc. Men til 2x prisen.


    Det du får ved en mac, er OS X hvilket mange hævder øger ens workflow i forhold til pc, især mht. grafisk arbejde. Samtidig skulle OS X være stort set virusfri, og være mere stabilt end Windows.


    Så hvis du er villig til at betale en del ekstra for kvalitet, design og stabilitet, så er MAC et godt valg.


    (jeg har ikke en MAC, og får det heller aldrig :) )

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • det er snart årtier siden at en MAC var bedre til billed/video redigering :)


    Der er super gode programmer til begge systemer, så der er ikke nogen fordel i at købe en MAC. Dog vil jeg sige at udbuddet af programmer ret sikkert vil være større til PC, pga. udbredelsen af den jo.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Ja det var også det jeg tænkte, men jeg har tit selv bygget mine computere og jeg synes aldrig de kører så godt som jeg havde regnet med. Det skal være en arbejds computer, så jeg har samlet alt mit arbejde på den. Arbejder primært med photoshop. Dog vil jeg heller ikke bare smide penge i et sort hul, så hvis en alm. stationær er lige så god som MACs 8 core XEON er det en alm. jeg anskaffer mig. Jeg synes bare altid man hører reklamebureauer osv. bruger MAC og at de er bedst til sådanne jobs?!? Det er måske helt udelukket idag? der er ingen forskel mere...?!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BertelDK
    Jeg synes bare altid man hører reklamebureauer osv. bruger MAC og at de er bedst til sådanne jobs?!? Det er måske helt udelukket idag? der er ingen forskel mere...?!


    Der er mange der stadigvæk gør det ja, men i disse tider er det efterhånden mest pga. at det er en gammel vane.
    En ny Mac i dag er samme hardware som en normal PC. I de gamle dage, var der er en ret stor forskel, da de kørte med PowerPC arkitekturen. I dag er det kun softwareen der skiller de to maskiner.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Ja det lyder fornuftigt det du siger, har også lige slået specs op på noget af det hardware der er i en MAC og det er ikke fordi de bruget noget sindsoprivende fedt hardware, tværtimod!?


    Dog er det et stort plus i min bog man ikke kan få virus ved brug af MAC! argh DILEMMA!


    Kan i lave et forslag til en stabil super hurtig alm. PC for omkring 10 kg? En MAC koster omkring 15 så jeg, det er også lige i overkanten af mit budget for jeg skal jo også have en skærm på omkring 30".

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BertelDK
    Ja det lyder fornuftigt det du siger, har også lige slået specs op på noget af det hardware der er i en MAC og det er ikke fordi de bruget noget sindsoprivende fedt hardware, tværtimod!?


    Dog er det et stort plus i min bog man ikke kan få virus ved brug af MAC! argh DILEMMA!


    Kan i lave et forslag til en stabil super hurtig alm. PC for omkring 10 kg? En MAC koster omkring 15 så jeg, det er også lige i overkanten af mit budget for jeg skal jo også have en skærm på omkring 30".


    Det er så direkte løgn og latin!


    Du kan sagtens få virus på en MAC ligesom du kan på en almindelig pc ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha


    Det er så direkte løgn og latin!


    Du kan sagtens få virus på en MAC ligesom du kan på en almindelig pc ;)


    Jeps, der eksisterer ikke noget som en virusfri platform ;)


    Du kan jo kigge på en Core i7 med en 12gb ram og et potent gfx a'la GTX285.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger


    Jeps, der eksisterer ikke noget som en virusfri platform ;)


    Du kan jo kigge på en Core i7 med en 12gb ram og et potent gfx a'la GTX285.


    Windows kan ikke bruge mere end 3 gb kan den? Så er de sidste 9 jo overflødige? Kan MAC bruge flere RAM end windos kan?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BertelDK


    Windows kan ikke bruge mere end 3 gb kan den? Så er de sidste 9 jo overflødige? Kan MAC bruge flere RAM end windos kan?


    Windows kan med 64 bit installation teoritisk læse op til 256 gb ram ;)

  • Der er nogle programmer som kun er lavet til os x, f.eks. Final Cut Pro som er et af de bedste programmer til video-redigering.
    Dog fås alternativer fra Adobe.


    I de gamle Windows XP- dage åbnede osX programmer meget jurtigere end XP, men de dage er efterhånden også ovre, især med Windows 7.

    / OS: Win7 x64 \
    / GFX: PNY GTX570 \
    / PSU: Corsair TX750w \
    / RAM: 2x2 Gb G.Skill Trident \
    / CPU: Intel I7-920 Box-køler \
    / HDD: 240Gb Corsair Force 3 SSD \
    / Lager: 500Gb Western Digital Lagerdisk \
    / Mobo: Asus Rampage II-Extreme Bios v.2101 \

  • Jep. Hvis de programmer du skal bruge kan øre under Win7, såer det vejen. Mener også at der er Win XP emulator indbygget i win7.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Jep. Hvis de programmer du skal bruge kan øre under Win7, såer det vejen. Mener også at der er Win XP emulator indbygget i win7.


    Altså du mener en PCer er det bedste?


    Noget helt andet er, hvordan kan det være den koster 20 kg sådan en MAC når hardware i den er så dårligt??? Umiddelbart kan den jo slet ikke måle sig med nogle af de ting man kan komme i en alm PCer.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BertelDK


    Altså du mener en PCer er det bedste?


    Noget helt andet er, hvordan kan det være den koster 20 kg sådan en MAC når hardware i den er så dårligt??? Umiddelbart kan den jo slet ikke måle sig med nogle af de ting man kan komme i en alm PCer.


    spørg om det samme hos b&o der jo ofte bare er phillips indmad.....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Jeg har været Mac-bruger og syntes stadig OS X er super lækkert. Da jeg fandt ud af at, jeg skulle bløde 13,5 K for en ny 24" iMac med 4GB RAM, 3,06GHz Core 2 Duo, og et GT 120 (??) mistede Apple en kunde.
    Som Fragman skriver betaler du en formue for designet. Og jeg indrømmer da gerne at det ser skide godt ud. Bare synd at hardwaren halter.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BertelDK


    Altså du mener en PCer er det bedste?


    Noget helt andet er, hvordan kan det være den koster 20 kg sådan en MAC når hardware i den er så dårligt??? Umiddelbart kan den jo slet ikke måle sig med nogle af de ting man kan komme i en alm PCer.


    Jeg mener ikke at PC er det bedste. Til prisen får du mere rå ydelse i dette tilfælde. I henseender hvor det ikke kun er dette faktum alene, der afgør valget, ville jeg måske anbefale en Mac.


    Men de to platforme appellerer til forskellige personer, og jeg kan ikke give slip på Windows, da jeg ikke orker at sætte mig helt ind i Mac OS. Så jeg er ikke lige i Apples målgruppe ;)

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H