Raid System Besværligt???

  • Hey gutter jeg hørte lige sådan efter sådan tilfældigt at Raid det er noget med at 2 harddiske slåes sammen til og så vil en HD hastighed i Teorien Fordobles, jeg har en Samsung F1 Spindpoint på 640 GB.


    Kan man mærke forskel i ydelse Generalt på et System, i kender jo godt det der med at når man lige genstarter så køre ens harddisk for fulde drøn indtil alle programmer er Loaded Osv. Men kan man mærke forskel hvis jeg nu køber en disk mere og køre dem i Raid????


    Hvis ja er det svært at sætte op ??? Og er det i Biosen jeg får dem til at kørei Raid Level 0 eller er det et større projekt ?? :roller: Jeg kære Win7 og score 5.9 med den disk havde håbet på lidt højere score i system ydelse

    CoreI7 5820K@4.5GHz

    32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

    ASUS Msi X99 Sli Plus

    Corsair 1500w

    KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

    120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

    Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

    [align=center] CorsAir Carbide 540

    [align=center]

  • det dejlig nemt med vista/win 7. bare smid raid driveren på usb/cd og load den når du installer win.


    I bios skal man vælge raid i storage controller og trykke ctrl+l under boot for at lave et raid array. Så det første du gør hvis du får diske til raid er sætte bios til raid, boote op med ctrl+l og lave et array og så installer win

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • får du problemer m8, så bare skriv med mig på MSN :cheers:
    hvis du beslutter dig for raid

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hot_fifty
    får du problemer m8, så bare skriv med mig på MSN :cheers:
    hvis du beslutter dig for raid


    Det vil jeg gøre, jeg køber nok en disk i dag eller i morgen, og hvis jeg er helt galt på den skriver jeg da lige over MSN :rules:

    CoreI7 5820K@4.5GHz

    32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

    ASUS Msi X99 Sli Plus

    Corsair 1500w

    KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

    120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

    Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

    [align=center] CorsAir Carbide 540

    [align=center]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KasperB
    Skal du ikke lige en tur forbi vores Guide til RAID


    Hehe tak jeg vidste ikke lige vi havde en guide til Raid, den vil jeg lige læse igennem for bedre forståelse af teknikken :rules:

    CoreI7 5820K@4.5GHz

    32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

    ASUS Msi X99 Sli Plus

    Corsair 1500w

    KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

    120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

    Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

    [align=center] CorsAir Carbide 540

    [align=center]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick
    Hvor er alle lyseslukkerne med dommedagsprofeti´erne omkring RAID???
    Jeg kan kun sige, at har du pengene til det, så gør det. Jeg har kørt med RAID i mange år på forskellige systemer, og syntes nærmest det er et must.
    Hjælper også gerne på MSN..


    :9xo


    Det er jo stort set ens HD der sætter en ydelses begrænsning hver gang, så hvorfor ikke hæve den barriere når man nu kan - og rimelig simpelt endda. Det er jo ikke i NÆRHEDEN af at være så besværligt som "de gamle dage" med XP og en Driver via Floppy.......

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SoulExtreame
    Hey gutter jeg hørte lige sådan efter sådan tilfældigt at Raid det er noget med at 2 harddiske slåes sammen til og så vil en HD hastighed i Teorien Fordobles, jeg har en Samsung F1 Spindpoint på 640 GB.


    Kan man mærke forskel i ydelse Generalt på et System, i kender jo godt det der med at når man lige genstarter så køre ens harddisk for fulde drøn indtil alle programmer er Loaded Osv. Men kan man mærke forskel hvis jeg nu køber en disk mere og køre dem i Raid????


    Hvis ja er det svært at sætte op ??? Og er det i Biosen jeg får dem til at kørei Raid Level 0 eller er det et større projekt ?? :roller: Jeg kære Win7 og score 5.9 med den disk havde håbet på lidt højere score i system ydelse



    Det skal måske siges.. At det kun er teoretisk.. og jeg mener.. (jeg kører ikke selv med raid) men jeg mener, at det kun er skrivehastigheden som fordobles.. Correct me if im wrong..


    og så er det jo altid det med, at det kun er hvis man arbejder med store filer, at det kan betale sig med RAID.. (har jeg hørt)

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Hvis du gerne vil have hjælp så kan jeg komme og supporte dig personligt, måske lettere for dig, hvis du ikke har en ekstra computer, hvor du kan køre msn, imens du roder med at få sat raided op. :)


    Og måske ville jeg råde dig til at få to små harddiske sat op til raid, måske nogle brugte raptor diske også have dine store samsung 640gb til lager, da du resikere at miste alt din data hvis raided går ned, hvilket er noget man kan blive udsat for, men sandsynligheden er ikke så stor, så intet at være nervøs for, bare husk at have backup af dine personlige ting, så som billeder, minder, vigtige dokumenter etc.

  • Den score du taler om, max er jo 6.0 så det er intet du får ud af den bench som sådan ;)


    En system disk er faktisk langsommere hvis den er i raid, hvis vi taler om en raptor disk, da søgetiden vil stige.
    Søgetiden er jo det vigtigste argument for hurtighed. (her vinder SSD med 0.1ms vs en 7200rpm disk som typisk har 0.13ms søgetid per fil)


    Og om noget, hvis du har penge skulle du måske gå raid 5, så du kan få bedre hastighed og mere sikkerhed.
    Dør en disk smækker du bare en ny i og raid systemet vil duplikere resten over fra de andre velfungerende diske.
    Så bliver det ikke sikrere og lettere! men fucking dyrere :P

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick
    Hvor er alle lyseslukkerne med dommedagsprofeti´erne omkring RAID???
    Jeg kan kun sige, at har du pengene til det, så gør det. Jeg har kørt med RAID i mange år på forskellige systemer, og syntes nærmest det er et must.
    Hjælper også gerne på MSN..


    Lyder Super jeg henter nok en disk i dag og begynder at flytte mine filer over på et Backup drev inden jeg kører Windows 7 ind.


    Så hvis det går helt skævt jamen så har jeg jo alle jer andre Experter herinde på Tweak til at give en hjælpende hånd :rules:

    CoreI7 5820K@4.5GHz

    32 GB Quad Channel Kingston HyperX Predator DDR4 2400Mhz

    ASUS Msi X99 Sli Plus

    Corsair 1500w

    KFA2 GTX Titan X SLi Watercooled

    120GB SSD OCZ Sata3 + 240GB SSD + Samsung Evo 850 Evo Raid0 500 GB

    Asus Rog Swift G-Sync 2560x1440 165 Hz og Asus 28¨'4K

    [align=center] CorsAir Carbide 540

    [align=center]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Azjo
    Den score du taler om, max er jo 6.0 så det er intet du får ud af den bench som sådan ;)


    En system disk er faktisk langsommere hvis den er i raid, hvis vi taler om en raptor disk, da søgetiden vil stige.
    Søgetiden er jo det vigtigste argument for hurtighed. (her vinder SSD med 0.1ms vs en 7200rpm disk som typisk har 0.13ms søgetid per fil



    [Blocked Image: http://i226.photobucket.com/albums/dd277/1000BUGs/Untitled-120.png]



    har nu også hørt at raid0 til OS ikke giver noget, hvor det er søge tiden der er vigtig
    men hvad siger de erfarne tweaker ?


    har selv en intel ssd (x25-m) med Windows 7



    cheers


  • Tjaaa.... Jeg vil personligt kalde Azjos påstand noget vrøvl. Jeg startede ud med 1 x VelociRaptor med Win 7. Ok WEI Score. OK ATTO Score. OK HD Tune score. Fin boot tid.
    Senere har jeg først lavet RAID0 med 2 x VR diske, og mit nuværende er RAID0 med 3 x VR diske. Ydelsen + scoren er støt steget, og boot tiden faldet, så min personlige erfaring er at RAID0 som boot er langt at foretrække frem for en single disk !!!!!

  • Ja jeg må også tilslutte mig at 2 "små" og hurtige diske (raptor gode SDD) smidt i raid 0 med enten 2 eller flere diske giver altså en klart forskel i alt fra hverdags brug til tests i de maskiner hvor jeg kører med det.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Jeg har også OS på raid og div. programmer, ellers er alt data på min lager disk.


    2 x 500 gb F1 diske i Raid 0 på Win 7
    og 1x samsung F1 1000gb som lager.

    Three swiss witch-bitches, which wished to be switched swiss witch-bitches, wish to watch swiss Swatch watch switches. Which swiss witch-bitch which wishes to be a switched swiss witch-bitch, wishes to watch which swiss Swatch watch switch?"

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jst


    Tjaaa.... Jeg vil personligt kalde Azjos påstand noget vrøvl. Jeg startede ud med 1 x VelociRaptor med Win 7. Ok WEI Score. OK ATTO Score. OK HD Tune score. Fin boot tid.
    Senere har jeg først lavet RAID0 med 2 x VR diske, og mit nuværende er RAID0 med 3 x VR diske. Ydelsen + scoren er støt steget, og boot tiden faldet, så min personlige erfaring er at RAID0 som boot er langt at foretrække frem for en single disk !!!!!


    det er nu ikke helt vrøvl....kører du i raid vil din svartid øges en smule, og det er netop hurtig svartid som operativ systemet har gavn af, men det er da meget muligt at hastighedsforøgelsen generelt opvejer den ulempe.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Jeg har OS + Spil på RAID0, og resten på en løs 500Gb disk.
    Grunden til at ha mine spil på RAID0, er lavere load/boot tider på spillene, og da jeg aldrig har mere end 3-4 spil installeret, gør det mig intet om de pludselig ryger (Hvis RAID0 bliver U/S).


    [Blocked Image: http://peecee.dk/uploads/062009/ATTO_2x150Gb_WDVR_Intel_ICH9R2.JPG]