Active directory - rettigheder

  • Hej


    Jeg er ved at skrive en opgave omkring AD. Men er blevet i tvivl om det er muligt at bestemme rettigheder på systemet ned på applications niveau. Hvis vi forstiller os at en gæst er logget ind, vil det så være muligt for mit virus program at være "Super Bruger" og ikke være begrænset som min gæst er?


    Mvh

  • Ja, AV programmer kører tit deres service som brugeren "SYSTEM" hvilket er en administrativ konto type som anvendes til super rettigheder.


    Du kan se hvad der kører under SYSTEM via Task Manageren

  • Det er muligt at bestemme under hvilken bruger et program skal køre. Det kan man angive for hvert eneste program man har installeret.


    Man kan altså godt logge på som gæst og starte et program op som administrator eller en hvilken som helst anden bruger.

  • brugeren SYSTEM har dog ikke noget med AD og gøre, det er en lokal kontotype som findes på alle nyere Windows systemer.


    Omkring programbegrænsninger på klientcomputere, så kig lidt på Gruppe Politiker (Group Policy - aka. GPO) herigennem kan man lave alverdens ændringer på de klienter der er underlagt en givne GPO. Så vidt jeg ved, kan man også definere hvilke programmer der må startes på computeren. Det er meget anvendt på Terminal servere hvor man vil begrænse brugere til bestemte arbejdsfunktioner.