SATA eller SSD?

  • Situationen er at jeg står og skal til at købe en af de fine nye MacBook Pro 13" her inden for nærmeste fremtid.


    Jeg sidder pt og grubler med om jeg skal ofre de 2500kr for at få en 128GB SSD sat i istedet for den 250GB SATA 5200rpm de leveres med som standard.
    Problemet er at jeg ikke ved om der er nok performance/hastighed at hente ved at investere en så betydelig sum i en SSD. Jeg er trods alt studerende på su der har bil og alt muligt andet gøgl som også koster.


    Men er der nogen der har erfaringer med SSD'er eller er faldet over en hastigheds test eller lignende?

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Grus
    Situationen er at jeg står og skal til at købe en af de fine nye MacBook Pro 13" her inden for nærmeste fremtid.


    Jeg sidder pt og grubler med om jeg skal ofre de 2500kr for at få en 128GB SSD sat i istedet for den 250GB SATA 5200rpm de leveres med som standard.
    Problemet er at jeg ikke ved om der er nok performance/hastighed at hente ved at investere en så betydelig sum i en SSD. Jeg er trods alt studerende på su der har bil og alt muligt andet gøgl som også koster.


    Men er der nogen der har erfaringer med SSD'er eller er faldet over en hastigheds test eller lignende?


    Prøv lige og spørg dig selv følgende:


    Kan jeg leve med den 5200(5400)rpm disk som der ligger i den og alle andre også bruger?.. hvis svaret er ja vil du blot "spilde" penge på at få SSD i den med mindre du har brug for den ekstra batteri tid den kan levere dig med evt?..


    Men hvis det var mig tog jeg 250gb Sata disken. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Overgaard
    Har selv lige købt MAC og valgte en S-ATA disk, dog med 7200 o/min. Det kommer også an på hvad du skal bruge din MAC til. Der sidder jo ikke verdens største GFX kort i den, så går ud fra det er overvejende skolebrug - og der vil du rigeligt kunne klare dig med en S-ATA!


    SSD er sejt, men stadigt for dyrt at inverstere i...


    Lige præcis gaming vil jeg kalde spild af SSD. Det eneste man kan vinde ved SSD ved gaming er lidt kortere load tider.


    Det du vil vinde ved at sætte en SSD er at dine åbnings tider vil blive mindsket, så du ikke skal sidde og vente så længe på forskellige programmer skal åbne.


    Med de nuværende styresystemer, er der dog ikke så meget tid at hente. Jeg kan faktisk ikke rigtig huske at jeg har haft set nogen test af loadtider på et mac styresystem, så jeg kan desværre ikke fortælle dig nærmere.


    Jeg vil istedet sige at hvis det er pga. batteri tiderne at du gerne vil have en SSD, så kan du købe et helt friskt batteri om et års tid, som giver dig den fulde levetid tilbage. NICE NICE :finger: Og så sparer du endog lidt penge.

    Kabinet : Silverstone Raven

    MB : Gigabyte EX58 UD5 - RAM : Corsair Dominator 6*1GB - 1600MHz CL8

    CPU : Core I7 920 @3.7GHz - Køler : Scythe Mugen 2 - GFX : 4890

    HDD System : OCZ Vertex 2*30GB Raid0 - HDD Storage: Samsung F1 - 2*750GB

    Lydkort: Auzentech X-plosion - PSU : Antec True Power Quatro - 1KW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick
    Køb den med en 7200rpm HDD. OS X er hurtigt i forvejen. Hvis du absolut vil have en SSD, så køb den selv et andet sted. Apple Store er vel nok det dyreste sted at købe hardware.


    13" MacBook Pro kan ikke fås med 7200rpm :(

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Grus


    13" MacBook Pro kan ikke fås med 7200rpm :(


    Så køber du bare en disk og sætter i den :D


    SSD er stadig til dels lidt spild af penge.


    Godt nok er hastigheden ved at være rimelig højt oppe men prisen per gb er stadig meget høj :crazyeyes:

  • Syntes du skal overveje:


    1 - hvor meget plads for du brug for på længere sigt?
    2 - hvad skal du bruge maskinen til?
    3 - hvor mange knaster har du?


    Hvis dine svar er:


    1 - mindre end 128 GB
    2 - ikke spil
    3 - nok


    Så syntes jeg afgjort du skal købe en SSD. I modsat fald ikke ;)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Overgaard
    Det er rigtigt at apple store er dyre. Men det er så også urtoligt nemt at skifte HD på en Mac book Unibody (de nye). Det er bedre du køber en HDD (alm HD) og hvis den så ikke er hurtig nok (tror jeg nu nk den er!) så kan du selv skifte. Du kan evt få hjælp hvis det er... Du skriver bare...


    Ahh, det lyder fedt.
    For jeg har læst lidt igennem og det ser ud til at sata controlleren apple har valgt at benytte alligevel begrænser hastigheden så SSD'en ikk kan udnyttes nok ifht en SATA disk.


    Så tror jeg godt valget ku falde på den 250gb disk der er som standard, og så selv købe en 7200rpm og sætte i, hvis det er til at komme ind til disken.

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Overgaard
    utroligt. Løfte en knap, skrue fire skruer ud, og vups, du er klar. Det kan ikke blive mere enkelt. Der er enda vejledning i din MAC manual til det (når du får den)


    Er det den hvide eller unibody?? Kender kun til Unibody (der så faksitk lige har skiftet navn i MacBook Pro - forstår ikke hvorfor...)


    Det er unibody - fandt også lige en guide til hvordan man skiller dyret ad. Frygtelig nemt.
    Det er nok fordi den pt render med stort set samme specs som MacBook Pro 15"

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra

  • jeg siterer -> nu kan alm. laptop brugere endelig opleve farten af desktop med ssd


    total lydløs/vægt løs/og bruger minus strøm


    en hver laptops drøm




    men der er meget stor forskæld på lasting performence, de forskællige ssd imellem


    OCZ vertex og Intel X25-M er de eneste der holder