Boot fra en NAS

  • Jeg vil lige høre om det er muligt at ligge et Image op på en NAS og så ghost min PC fra det image via netværket??


    En anden ting, hvor meget plejer en backup af fylde hvis den skal lave backup af 2tb?

  • well det er vel muligt hvis den NAS man har kører noget linux og man henter et af de utal af varianter der er af den slags software. Det kræver dog at du selv kan få lov til at installere ekstra software på din NAS, det tør jeg så ikke sige om det er muligt.


    Tjaa 2TB... det er ikke en mængde jeg ville lave et image af, de kan normalt pakkes ned i et par forskellige typer -> store = 1:1 i størrelse også normalt 2 eller 3 grader af nedpakning. Men det sætter ret store krav til systemet og det tager tid.... De images vi bruger inde på arbejde er pakket ca 10% ned og det tager ca 20 mins at restore på en normal desktop for et 2,5Gb image.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf
    well det er vel muligt hvis den NAS man har kører noget linux og man henter et af de utal af varianter der er af den slags software. Det kræver dog at du selv kan få lov til at installere ekstra software på din NAS, det tør jeg så ikke sige om det er muligt.


    Tjaa 2TB... det er ikke en mængde jeg ville lave et image af, de kan normalt pakkes ned i et par forskellige typer -> store = 1:1 i størrelse også normalt 2 eller 3 grader af nedpakning. Men det sætter ret store krav til systemet og det tager tid.... De images vi bruger inde på arbejde er pakket ca 10% ned og det tager ca 20 mins at restore på en normal desktop for et 2,5Gb image.


    åhh en lille misforståelse.. de 2TB er bare en Backup jeg vil lave..
    Mens jeg ville ligge 2-3 images på NAS serveren som jeg kunne boote fra på mine bærbare/stationærer så jeg ikke skal rundt med CD'er hele tiden.. :D


  • no can do fra sådan en der (tror jeg da). Du skal op i noget QNAP/Synology eller hjemmebygget før du kan.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

    Rettet en gang, sidst af dkwolf ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dkwolf


    no can do fra sådan en der (tror jeg da). Du skal op i noget QNAP/Synology eller hjemmebygget før du kan.


    jep ;) så du kan godt slette tror jeg da ;)

  • Hvilket Program skal man smide på NAS'en for at kunne loade et image.


    Jeg har et image af en windows, som ISO fil..
    Og hvis jeg skal prøve at lege lidt med det før jeg køber en NAS, kan jeg lege med min vens.
    Så Hvilket program eller service skal der køre på min Linux for at jeg kan boote via netværk på min stationær, og finde det image og installere windows..