redde hdd indhold fra acer one150 i blinde?

  • hej.


    jeg har smadret skærmen på min acer one150. skaden er selvforskyldt, og efter samtale med acer, har jeg fået at vide at en skærm koster 1100. så med arbejdsløn løber det op i et beløb som ikke kan svare sig, når man tænker på at en ny koster 2100.


    mit problem er egentlig mest, at alle mine skoleting ligger på harddisken. jeg kan ikke sige 100% at den dur. men umiddelbart er det kun skærmen der er smadret. når man tænder computeren, kan man kun se de indvendige skader på skærmen, samt alle regnbugens farver. men den tænder mår man trykker på tændknappen, og slukker også. og når den er i windows (tror jeg, kan jo ikke se det) kan jeg fornemme nogle pixelændringer når jeg bevæger musen. samt at skærmen bliver mørkere, når jeg slukker maskinen, ligesom den bliver i xp, når windows lukker ned.


    jeg har forsøgt at sætte den til min skærm via vga kabel. men når jeg tænder den, viser den kun xp logoet, mens det loader, og derefter sort skærm.
    hvordan kan jeg få indholdet fra hdd'en ud? evt værksted i kbh som kan klare dette?


    mvh Lasse

  • Der er flere ting du kan gøre..


    1. Du kan sætte en skærm eller et TV til den..


    2. Du kan tage harddisken ud, købe en lille omformer, og sætte den til en stationær.


    Det er i hvert fald de to ting jeg ville prøve først..

  • Lige præcis. Hvis computeren stadig virker er det bare at sætte en ekstern skærm til. Hvis signal ikke aut. kommer, kan du jo bare logge på og bruge fn+F5, og få signal den vej.


    Gjorde det engang sidste år for en ven, hvis skær ikke gad at virke. Så formaterede vi den, og den kørte igen.


    Hvis du har en stationær, er det nemmeste nok bare at pille HD'en ud og sætte den til din stationære computer.

  • jeg har som sagt forsøgt at sætte den til skærmen. min fjernsyn at den ikke understøtter det, og min stationære skærm, går i sort efter xp logoet.


    men jeg kan svagt se musemarkøren inde bag ved alt det smadrede. det hjælper ikke at trykke fn+f5, som jeg naturligtvis også har prøvet.


    det er jo en netbook, så vil hdd passe ind i min stationære computer, hvis jeg piller den ud? er den ikke for lille?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Bubbi
    Og du er sikker på det er Fn+F5?
    På min bærbare er det nemlig Fn+F7 og F8...


    Hvis der er billede når den starter op, er det også muligt at få billede på inde i windows..


    På min bærbar er det kombien af fn+f4 der gør tricket, så det er vist forskelligt producent til producent. Men det er jo bare at tage et kig på tastaturet...

  • Så vidt jeg kan se skulle det være fn+F5:
    [Blocked Image: http://www.computercity.dk/archive/se/extraimages/sea3245_2.jpg]


    Du skal først gøre det efter du har logget på. Det går jeg ud fra du kan gøre i blinde. Det er logisk den går i sort efter xp logo. Når du starter op med ti skærme vises der som std. billede på begge skærme indtil xp er startet op. Så overtager xp, og xp tror kun der er en skærm sluttet til som std.


    Hvis du vil sætte disken i en anden computer skulle det være lige til. Så vidt jeg kan se har de ikke fundet på noget sjovt Acer kabel, men kører med ganske alm kabler. Ellers åben og kig...

  • hej. jeg prøvede lige igen. jeg lod bare computeren stå tændt et godt stykke tid denne gang, og så virkede det!


    skulle dog nørkle lidt med det. syns ellers at jeg havde gjort alt. men tak for hjælpen da.. computeren dur fint. men skærmen er kaput. surt at en ny koster så meget.

  • nu ved jeg ikk lige hvad skærmstørrelse den har. men hvis det bare er panelet der er flækket kunne du kigge lidt rundt på nettet og se om du kan finde et panel i samme størrelse enten som nyt eller som noget der er hevet ud af en eller anden defekt bærbar.. men nu ser den skærm godt nok noget lille ud, så det kan godt være det bliver noget sværere end en ældre/mere udbredt skærm størrelse.
    men hvis du finder et panel, og du selv er, eller kender en der er, rimelig fingernem så burde det ikk være så svært selv at skifte det ud... anyways. GL