hjælp, min cpu bliver for varm.

  • hej.


    Jeg har et problem med at min cpu bliver for varm når jeg spiller. Jeg købte derfor en anden cpu køler i stedet for standart cpu køleren, men det har ikke hjulpet, ret meget.


    Min CPU er:Intel core2duo E6750.
    Mit bundkort er: Biostar TP35D2-A7 6.x
    Jeg bruger Vista 64 bit.
    Min CPU køre er:
    http://www.bbec.dk/produkter.p…o,%20Xtreme%20Performance


    Det der sker når jeg spiller er at temperaturen på CPU langsomt stiger til 75 grader, og så laver computeren en sikkerhedslukning.


    Jeg kan spille Battlefield 2 i op til en time før computeren lukker, men i Far cry 2 kan jeg ikke se indledningsfilmen igennem før computeren lukker. Jeg antager at dette udelukkende skyldes at Far cry 2 kræver mere af processeren mere end Battlefield 2.


    Jeg har ingen problemer med computeren i daglig drift, i følge core temp er temperaturen på min cpu: 35 grader på cpu 0 der bruger 15-25% af ydeevnen.
    34 grader på cpu 1 der bruger 10-15% af ydeevnen.
    Dette er normalt.


    Jeg har taget siden af kabinettet, det har hjulpet.
    Jeg er sikker på at køleren sidder som den skal, og at der er kølepasta imellem.
    (Så sikker man kan være når man selv har gjort det for første gang)


    Jeg har et meget gammelt kabinet, kan det have nogen betydning?
    Kan fan control på bundkortet have problemer med at styre mængden af omdrejninger på køleren?
    Er køleren for dårlig?


    Er der nogen der har en ide om hvad problemt kan være?


    LMG.

  • Når du når op på de temperaturer, så er der et eller andet galt.


    Jeg så på specs for din køler og umiddlevart vil jeg tro, at den ikke kan følge med, når din cpu bliver rigtig varm, ved at spille spil der bruger meget processorkraft.


    Her er et par stykker, som kan holde dn CPU kølig under alle spil


    http://www.coolerkit.dk/xigmat…83___120mm_pwm-p-832.html


    http://www.coolerkit.dk/xigmat…es___120mm_pwm-p-958.html


    godt kølepasta osse


    http://www.coolerkit.dk/arctic…ng_mx_2___4_g-p-1043.html


    http://www.coolerkit.dk/arctic_silver_5___3_5_g-p-938.html


    http://www.coolerkit.dk/arctic…ramique___2_7g-p-940.html


    Husk det skal ikke mere end et meget tyndt lag på ellers virker det omvendt og isolerer.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Det lyder utænkeligt i mine øre. Selv en "in a box" køler burde holde cpu'en på en acceptabel temperatur. Jeg tror nærmere det er airflow, eller mangel på samme. Er der intet airflow, har selv den bedste køler ringe effekt.

  • Det kan være en kombination af dårlig airflow samt skævhed i processorens og kølerens overflade. Optimalt ville være planslibning af begge to, men det er mere en løsning til oc systemer, jeg vil nok starte med en investering i en: http://edbpriser.dk/Products/L…&searchArea=&Soegeord=775 , Arctic Cooling Freezer 7 Pro som er en mindre køler der gør jobbet kanon godt og er nok noget bedre end den du har i dag. Du kan evt. starte med at tage den køler du har og kigge på kølepastaen der er smurt i bunden og se om der er lige fordeling og hele fladen på processoren er dækket til. Køb noget frisk pasta og smør på i tynd lag efter producentens foreskrifter og se om det hjælper. Var det op til mig ville jeg altså bare skifte den ud når det er så billigt. Der er jo kølepasta på den jeg linker til fra ny af ;)
    Du kunne evt. prøve at finde ud af om det er muligt at sætte nogle ekstra blæsere i din kabinet og smide sådanne i for at få mere gennemtræk i maskinen.


    EDIT: der er også en anden mulighed, skift blæseren på den køler du har til en der yder bedre

    ASUS P6X58D-E + Xeon X5675 @ 4400 mHz

    MSI 1080Ti Armor OC ed

    12 gb Kingston Hyper X

    Samsung 840 Evo 120GB + WD 500 3ABYX

    28" Samsung U28D590D

    CreativeSB Audigy 4 ~ Logitech Z-2300 ~ Kingston Hyper X

    1000W Corsair ~ LianLi PC-P60 Armorsuit

    Rettet en gang, sidst af Rafal Pyszko ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af lmg
    Hej.


    Er den nedlukningsgrænsen på 75 grader fornuftig?


    LMG.


    Ja. Prøv at afmontere din køler og monter den så igen. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • ikke nok eller for meget kølepasta kan også være grunden....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    ikke nok eller for meget kølepasta kan også være grunden....


    Nemlig. Det finder han ud af ved at pille køleren af. ;)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Casper Lynge
    Jeg har et antec nine hundred med fyldt blæser og min cpu køler er en scythe minecooler


    Min cpu ligger på mellem 18 0g 20 grader.. :finger:


    og min cpu er overclocket fra 1,8 ghz til 2,01 ghz


    Ja? Og det skal vi bruge til hvad? :$

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Hej.


    Tak for jeres svar.


    Jeg går ned til et computerbutik og betaler dem for at sætte køleren rigtigt på så jeg får den rigtigt mængde kølepasta på. Jeg tror at det kan være problemet.


    LMG.


  • Det er selvfølgelig op til dig, men jeg synes det er lidt spild af penge. Hvis du selv har noget thermisk paste, er det jo bare at forsøge sig frem. Så vidt jeg ved, så er det thermiske paste kun til for at skabe god forbindelse mellem cpu og køler. Derfor bruger jeg kun en lille klat i midten på størrelse med ca en kvart pegefingernegl. Når køleren så bliver monteret, er der alligevel så meget pres på at pasten bliver presset ud på hele cpu`en.

  • det jeg ville frem til var at antec nine hundred er et skide godt kabinet til airflow og at ved hjælp af det og en scythe minecooler og nogle blæser kan man få sine temperature godt ned...!


    Baloo så slap nu lige lidt af ikk :D

  • Den køler du har er ratet til 150W køling hvad det end betyder, men umiddelbart vil mit gæt også være utilstrækkeligt airflow i dit kabinet + at køleren måske er for lille.


    Men der kan også være noget galt med kølerens heatpipes, hvis den er utæt og har mistet indholdet vil det også give problemer.
    For meget eller for lidt kølepasta er også et godt bud, og ujævn CPU/køler er også noget der kan give hedeslag for din PC.


    Men skriv når du har fået din PC tilbage, er nysgerrig om det har hjulpet.

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Casper Lynge
    det jeg ville frem til var at antec nine hundred er et skide godt kabinet til airflow og at ved hjælp af det og en scythe minecooler og nogle blæser kan man få sine temperature godt ned...!


    Baloo så slap nu lige lidt af ikk :D


    Hvis du bare slapper af med de icons så skal du se at så går det alt sammen. Feks: :finger:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Casper Lynge
    Jeg er da ked af du tager det hele sådan var da ikke min mening at støde nogen.


    Som jeg har skrevet var det det jeg ville frem til så lad os lade den ligge der for nu


    og stadig hjælper det slet ikke manden der har brug for vores hjælp i dette topic.....


    påsætning af kølepasta er nemt nok, men hvordan kommer an på hvilken type man bruger, AS5 fx flyder selv ud, mens de fleste kræver at man smører dem ud i et jævnt lag på cpuen med fx et dankort eller lign.....rens dog grundigt flagerne på cpu og køler med isoprophylalkohol og hav gerne nogle handsker på så der ikke kommer skidt på overfladen igen.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Hej.


    Nu har jeg prøvet det som Fragman sagde med at rense både CPU og Køler med isoprophylalkohol og påføre nyt past, jeg brugte. "Xilence Silver cooling paste"


    Temperaturen på cpu 0 der bruger 15-25% af ydeevnen er nu 29 grader.
    Temperaturen på cpu 1 der bruger 10-15% af ydeevnen er nu 28 grader.


    Det er et fald på 7 grader. Jeg har ikke prøver at spillede far cry 2 endnu, men glæder mig til at prøve.


    LMG.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    hav gerne nogle handsker på så der ikke kommer skidt på overfladen igen.


    ja der skulle jo nødigt komme bakterier i pasten - som kan føre til virus - lol