Hvordan finder jeg ud af hvor meget min computer kan opgraderes?

  • Hejsa


    Jeg er ret meget newbie med det der. Ikke praktisk da jeg har rodet rigtig meget med computer for 5 år siden, men har ikke rigtig fuldt med siden.


    Hvordan finder jeg ud af hvor stor processer jeg kan smide i dyret og hvor mange ram den kan tage osv?


    Min processer er AMD athlon 64 x2 duel core 4200+:


    De koster ko ikke penge så der kunne jeg godt tænke mig den største der kan smides i min sokkel. Hvad er det for en?


    Mit bundkort er ASUS a8r32 mvp deluxe:
    Jeg mener det er et crossfire bundkort. Jeg har 2 gb ram men ved ikke hvad slags. De sidder i den blå sokkel.


    Jeg vil gerne have 4 eller 6bg ram men skal de ændre skrottes og hvilke nye skal jeg købe?




    Mit graffikkort er ATI radeon x1950:
    Kan jeg ikke bare købe et mere og køre crossfire?


    Mvh
    Kasper


    (newbie)

  • Du skal først finde ud af hvilket bundkort du har, og hvor nye cpu'er det kan tage, og der tager du så den hurtigste :P Du finder nok max GB ram understøttet, det samme sted.


    Jeg vil tro at du vinder mere ved at købe et enkelt men nyere gfx. Jeg ved ikke helt hvordan de gamle skalerer i crossfire, men der skal vidst snart en del til for at de gamle x1950, kan følge med et nyt 4890.

    Kabinet : Silverstone Raven

    MB : Gigabyte EX58 UD5 - RAM : Corsair Dominator 6*1GB - 1600MHz CL8

    CPU : Core I7 920 @3.7GHz - Køler : Scythe Mugen 2 - GFX : 4890

    HDD System : OCZ Vertex 2*30GB Raid0 - HDD Storage: Samsung F1 - 2*750GB

    Lydkort: Auzentech X-plosion - PSU : Antec True Power Quatro - 1KW

  • Tjae jeg kigger jo lige lidt på edbpriser og det virker da ikke så voldsomt. Det må vi jo kigge på hen ad vejen. Men ram og processer koster jo ikke det vilde.
    Hvor godt er graffikortet egentlig?


    Jeg bruger den kun til spil

  • 4 x DIMM, max. 4GB, DDR 400/333/266, ECC and non-ECC, un-buffered memory



    Lidt nedern. Men jeg forstår stadig ikke hvorfor de 2 af slotsne er blå og de 2 andre sorte.
    Kan jeg bare købe 2x1 gb mere og smide i kassen?
    Hvordan får jeg fat i de samme som de andre og vil det overhovedet virke eller vil det være bedre vare at købe 2x2gb og skrotte de andre

  • Jeg kunne ikke finde nogle hurtigere X2 på edbpriser!
    Var det mig havde jeg gjort et af følgende:


    1: OC cpu,el betal dig fra at en gør det,køb 2x512mb extra ram og et Radeon 4770 el 4870,førstnævnte gfx bruger ikke mer strøm end dit x1950,så med det vil du kune genbruge din strømforsyning.


    2: Sælg din nuværende maskine,evt i dele,og køb ny el ny brugt core2duo.


    NB,hvis du bruger 32bit os nu vil du ikke kunne udbytte 4gb ram alligevel.


    Nitan,det er forskelligt afh af platform.

  • spar dine penge ,hvis der noget der kører godt, lad være med pille ved det.
    du har rimligt system lige nu ,hvis kan køre alle spil ,så er der ikke grund opgradere
    2 gb ram er nok, til de fleste spil da har et mimimumkrav på 1gb ram.
    det 1950 er rimligt graffikkort
    spar hellere op til super pc i 2010 da nvidia ,intel, ati ,kommer med nogle hefigt graffikkort

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Du kan bruge programmet cpu-z til at få oplysninger om CPU, bundkort, ram mv.


    http://www.cpuid.com/cpuz.php


    Så er du nået lidt hen at vejen mht. evt at finde en anden CPU og hvilke ram du kan bruge på det kort.


    Her står osse de mere overordnede ting om dit bundkort


    http://dk.asus.com/products.as…=0&model=1042&modelmenu=2



    Her er alle DL tl dit bundkort, se om du har den sidste bios, der er lavet. Skal du opdatere driver, så husk lige at ændre OS i venstre hjørne, så det passer til dit.


    http://support.asus.com/downlo…&model=A8R32-MVP%20Deluxe



    Ang. farver på dine ramsokler, kig i manualen, har du ikke den mere, så ligger den under DL, men umiddelbart vil jeg mene, at farvekoderne bestemmer hvilke sokler, der arbejder sammen hvis du vil køre dualchannel.



    Som Madz skriver OC din CPU, smid lidt mere ram i og et 4770, så kan du køre lidt igen ;).



    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.