Ustabil samsung HD

  • Hey


    Jeg købte i februar, en ny computer i samlesæt.


    Efter 2 måneder, begynder windows at opføre sig mærkeligt, i og med, at jeg får at vide at windows ikke lukkede ned rigtigt, og får mulighed for at starte i fejlsikret tilstand eller normalt. Vælger hver gang at starte normalt, og tænker ikke mere over det.
    Efter en uge med den opførsel kan jeg en dag ikke starte windows, som stopper med en fejl om at registreringsdatabasen er korrupt.


    Jeg sætter disken i en anden computer, får repareret filsystemet (via windows chkdsk) og konstateret at disken har ~1900 KB i bad sectors.


    Okay, min 2 måneder gamle Samsung HD322HJ har problemer og jeg gør klar til at sende disken tilbage til butiken hvor jeg købte den. For god ordens skyld, overskriver jeg disken med 0'er, genskaber et NTFS filsystem og kører igen en chkdsk for at være sikker på at jeg stadigvæk kan dokumentere at disken har problemer. Til min store overraskelse: 0 KB Bad sectors.


    Ingen dårlige sektorer. Ikke engang spinrite level 4 kan registrere nogle problemer


    Nogen der har et bud på en forklaring på den opførsel?


    anyway, efter at jeg har set, at jeg ikke længere kan dokumentere et problem, kan jeg kun tage disken i brug igen, og se om disse dårlige sektorer dukker op igen. (NEJ, jeg har ingen vigtig data på denne disk, kun OS og programmer)


    Her, en lille måned efter, kan jeg konstatere at disken igen er begyndt at vise bad sectors. Dette falder dog sammen med at jeg aktiverede sleep mode i mit OS, Windows Server 2008 x64.


    Nogen der kan be-/afkræfte min ide om at systemets power management kan spille en rolle i sagen?


    til sidst; Følgende citat er taget fra http://datacent.com/datarecovery/hdd/samsung/HD322HJ


    "There is one more problem that is typical for all hard drives and Samsung drives particularly: bad sectors."


    er der nogen der kan be-/afkræfte ovenstående påstand, om at samsung er være end andre?



    Sig til, hvis I har brug for mere info om systemet, teorier eller andet der kan hjælpe mig, med at stabilisere mit system.


    ps. Sleepmode er slået fra, men systemet er stadigvæk konfigureret til at slukke for harddiskene efter 15 minuter.

  • Har osse haft flere Samsung diske og jeg har ikke haft en med bare antydningen af en fejl, de har altid kørt upåklageligt. de eneste diske jeg har haft, som ikke leverede varen, har været IBM's "deathstar" for meget længe siden, og så 2 seagate, som ikke har holdt længere end 6 mdr.


    Samsung eller WD har derefter altid været mit valg, og dem jeg har haft/har kører bare der ud af ;).


    Check evt dine dske med dette tool


    http://www.samsung.com/global/…rt/utilities/ES_Tool.html



    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • der har faktisk været nogle problemer med deres F1 serie her for nylig.....sådan er det måske når man begynder at sælge for meget på en serie...for at få dem ud er man nogengange nødt til at teste dem mindre o.l. ....men generelt er samsung imo på højde med WD på området.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Guy N. Cognito


    jeg vil hente programmet og se hvad det siger til min disk.


    Jeg hentede estool_fdd.zip og brugte et DOS image fra http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm (Dos 6.22 under Non-Windows Based Image Files W/ImageApp)


    Jeg kan ikke starte programmet. Jeg får en Access violation


    Nogen der kan fortælle mig hvilken dos version jeg skal bruge og hvordan jeg får den?

  • Jeg måtte sætte et gammelt floppydrev maskinen, oprettede en dos-diskette i windows, DL ez-tools, eksekverede. Det virkede for mig.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Okay, fik det til at virke ved at oprette en dos start diskette i windows.



    Anbefalingen fra estool er at jeg laver en HDD ERASE, hvilket jo nok er en low-level format, hvilket jo tidligere har vist sig at fjerne(/skjule!) problemerne


    Jeg ville nu helst nøjes med at genskrive ecc værdierne i de enkelte sektorer. Findes der et program der kan dette fra windows? Spinrite lvl 5 burde vel kunne, men det tager jo timer at køre disken igennem, så er interesseret i et hurtigere alternativ.
    (Tilstedeværelsen af disse bad sectors har fået min computer til at genstarte spontant... tror jeg. Jeg vil i hvert fald gerne have dem væk hvis det ikke er hardware fejl)


    Er derudover lidt på herrens mark med hensyn til hvad jeg skal gøre. På den ene side plejer bad sectors at være et hardware problem, men ved nærmere undersøgelse, virker det ikke som om hardwaren er defekt, hvilket peger på uspecificerede software problemer.


    Hvis min teori om at sleepmode er synderen, så skulle det være forholdsvist let at efterprøve, men hvis ikke ... ???