På udkig efter nyt hardware til min nuværende PC, men stødt på spørgsmål.

  • Hej Tweak.dk


    Jeg er på udkig efter opgradering af min nuværende PC, og er så faldt over en masser spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig ud med :)


    Jeg vil gerne kunne kører Vista 64bit på den uden det mindste problem, har kørt XP 32bit indtil nu, så vil mene det er på tide jeg kommer lidt på mode igen :)


    1. Processor, jeg bruger min computer meget til Spil og Billedbehandling, så hvad vil være mest anbefalet en AMD Processor eller Intel Processor?


    2. Igen Processor, er Quad Core bedre end de nuværende Duo Core processor, eller er Duo Core stadig det bedste på markedet?


    3. Bundkort, selvfølgelig skal bundkortet passe til den overstående processor, men er der noget man bør være meget opmærksom på ved valg af bundkort?


    4. Ram, har hørt lidt om det nye Trio Channel, er det bedre at købe 6gb Trio channel end at købe 8gb ?


    5. Grafikkort, hvad ville kunne svare sig mest, et Radeon eller Geforce?


    6. Grafikkort :), nu hedder de fleste grafikkort noget med GT eller GTS eller GTX til sidst, ville jeg få mere ud af et grafikkort som er nogle model numre større i rækken med GT, i forhold til et GTX ?


    7. Grafikkort, er GDDR5 langt bedre i forhold til GDDR3, eller er forskellen ikke så stor ?


    8. Grafikkort, kan det betale sig at bruge SLI i forhold til at købe 1 ordenligt grafikkort istedet ? (ny tilføjet efter edit)


    Dette skulle kunne dække de umiddelbare spørgsmål jeg har, håber der er nogle gavede nørder derude som kan hjælpe mig ind på banen igen :)


    På forhånd tak
    Victor

  • skal du køre med en eller to skærme til den?

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pvt.P.Nutz
    Hvor meget vil du bruge? Hvad med skærm? og hvis du har skærm hvilken opløsning? Kabinet? Strømforsyning?


    lige pt. har jeg min 17" Samsung skærm, som er udemærket lige fortiden, det er mest det indre jeg vil have opgraderet:)


    penge mæssigt, er det lidt et vidt begreb, for da jeg bruger stort set alt min fritid på computeren, så er jeg også villig og give lidt til det, så noget fornuftigt til mellem 6-8 kilo burde være muligt :)


    karbinet har jeg et fint gammel Termaltake tower, som klare arbejdet fint.


    Strømforsyning har jeg en 750W lige pt, burde være nok til at trække de nye dele :)

  • 1: intel men kommer også an på hvad man bedst kan lid
    2: hvis du har penge nok så quad core eller i7
    3: kig efter om cpuen passer
    4: tripple ram er mest til i7 og den nye serie fra AMD
    5: geforce men som ved cpuen kommer an på hvad man bedst kan lid
    6: er jeg meget usikker på.
    7: er jeg også usikker på men tro ikke der er stor forskel
    8: heller køb et ordelidt gfx. da sli og cf kun giver mellem 30-60% mere ydelse

    Asus Maximus V Gene - Intel i5 2500k @ 4,5GHz + Corsair H150i
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB (16GB) - Gigabyte geforce GTX970 G1 4GB
    750GB Samsung Spinpoint f2 - Corsair hx620
    3TB Seagate barracuda - 250GB Samsung 840 pro
    Fractal Design Define R5 Black
    Logitech G502 og G710+
    2x Dell u2713hm

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pvt.P.Nutz
    Hvilket mærke er den strømforsyning?


    er jeg lidt usikker på, da der bare står Power hen ad siden på den :)


    men kan dog fortælle det er en billig en, da jeg tænkte at bare den har 750W burde prisen mærket ikke have nogen effekt, 750W er vel bare 750W :)

  • 1: AMD(phenom II) hvis du vil holde dig fra den absolutte top... ellers intel med deres I7.
    2: duo = spil, quad = video/billedbehandling.... under alle omstændigheder bør du nok gå quad.
    3: ?
    4: ?
    5: det står virkelig tæt... ren preferance.... dog får man PhysX i spil med geforce.
    6: generelt ikke... fx en 9800GT vil aldrig slå en GTX 260.
    7: ? (personligt foretrækker jeg enkelt kort og har aldrig prøvet SLI før)

  • 1: intel men kommer også an på hvad man bedst kan lid
    Har også altid kørt Intel, men når jeg checker diverse sider med deres Gaming computere, bruger de AMD processore


    2: hvis du har penge nok så quad core eller i7
    Hvis en 2.66Ghz i7 er fornuftigt, så skulle jeg nok kunne lægge penge til det :)


    3: kig efter om cpuen passer
    Det vil sige, bare CPUen passer, så er det andet stortset lige meget?


    5: geforce men som ved cpuen kommer an på hvad man bedst kan lid
    Har samme indstilling her, har også normalt brugt Geforce, hvad kan du anbefale af deres 200 serie, kan en 275GTX gå an?


    Og mange tak for svarende:)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af nitan


    er jeg lidt usikker på, da der bare står Power hen ad siden på den :)


    men kan dog fortælle det er en billig en, da jeg tænkte at bare den har 750W burde prisen mærket ikke have nogen effekt, 750W er vel bare 750W :)


    Det er en kendt fejl... en god en på 450 er formentlig meget bedre end den noname 750w, men nok om det. Til spil, og billedbehandling for den sags skyld, er en dual core stadig rigeligt, men det er en døende platform.


    De nye phenom skulle være udemærkede til spil (3 cores hvis jeg ikke tager fejl)
    Med den skærm er der ingen grund til sli eller et grafikkort der er større end f.eks. GTX 275 eller 260. Lad være med at tænke på hvilken type ram der er på grafikkortet.

  • Nu har jeg forsøgt mig lidt med jeres rådgivning at sammensætte nogle komponenter til min nye opgradering..


    Intel:
    Intel Core i7 920 - Pris 2085kr
    Kingston HyperX T1- 3x1024MB DDR3 - Pris 777kr
    Zotac GeForce GTX275 - Pris 1907kr
    Gigabyte GA-EX58-UD3R - Pris 1498kr


    Så en total pris for Intel baseret computer 6267kr


    AMD:
    AMD Phenom II X3 720 Black Edition - Pris 1036kr
    Kingston HyperX T1- 3x1024MB DDR3 - Pris 777kr
    Zotac GeForce GTX275 - Pris 1907kr
    Asus M4A78T-E - Pris 1040kr


    Så en total pris for AMD baseret computer 4760kr


    Hvilket vil sige, er AMD'en så det værd at spare de penge på, eller er Intel'en mere værd?


  • Jeg vil som intel fanboy gå efter intel selvom prisen er højere.


    Og du skal finde nogle "større" ram hvis du vil køre 64 bit. Så vidt jeg har hørt.


    -Frederik

  • selvom 720 er en virkelig god processor til prisen ville jeg nok gå I7 især med det grafik kort + ddr3 ram.


    hvis du kun vil holde dig inden for 720's rammer skal du nok gå med DDR2 ram + en HD4850 eller lignende... eller købe en bedre processor som fx phenom II 955 men i så fald burde du nok vælge I7 da den kun koster en lille smule mere.

  • Jeg ville nok tage et phenom system nu da folk er meget begejstrede for ydelsen især i spil. Tror ikke der skal tripple ram til det, men kan være jeg tager fejl da jeg slet ikke har sat mig ind i den platform.


    Køb en Corsair 750 eller 850 (som min) for et stabilt system.
    Skift det Zotac ud med et Gainward GTX 275 pga. bedre køling... kræver at du har en rimelig køling i dit kabinet. Tag evt. nogle 120 mm blæsere med til kabinet. Til spil vil grafikkort altid være mere vigtigt end cpu så lad være med at hoppe på et 4850 el. lign.


    GA-MA790FXT-UD4P skulle være et godt bundkort til phenom... men vent til der kommer nogle af dem der har købt phenom på banen her i tråden :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af nitan
    Okay, så umiddelbart er det 2:0 til intel :)


    Der skulle vel aldrig være nogle AMD Fanboys, som også kunne komme med noget godt input? man skal jo helst have sagen fra begge sider:)


    Ikke fordi jeg er AMD/ATI fanboy, men syntes folk er gået lidt i7-amok herinde. I de test jeg har set, yder en AMD processor lige så godt som i7, når det kommer til spil. Det er i benchmark at i7 virkelig kommer til sin ret, men hvad skal man bruge benchmark til? :crazyeyes:

    AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KamakaziChild


    Ikke fordi jeg er AMD/ATI fanboy, men syntes folk er gået lidt i7-amok herinde. I de test jeg har set, yder en AMD processor lige så godt som i7, når det kommer til spil. Det er i benchmark at i7 virkelig kommer til sin ret, men hvad skal man bruge benchmark til? :crazyeyes:


    Har det på samme måde... har ikke tid lige nu til at finde nogle reviews, men kom på banen I andre...


    Jo, fandt lige hurtigt et par...
    http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=9607
    http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=9610
    http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=9538
    http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=9524
    http://www.tweak.dk/nyheder2.p…B-M3H5_mod_MSI_790DX-GD70
    http://www.tweak.dk/nyheder2.p…_955_og_Dragon_platformen

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KamakaziChild


    Ikke fordi jeg er AMD/ATI fanboy, men syntes folk er gået lidt i7-amok herinde. I de test jeg har set, yder en AMD processor lige så godt som i7, når det kommer til spil. Det er i benchmark at i7 virkelig kommer til sin ret, men hvad skal man bruge benchmark til? :crazyeyes:


    så måske ville en Phenom 955 Processor være mere værd i sidste ende end i7 920 ?