FSB og tweak

  • Jeg er vist lidt begrebsforvirret, efterhånden som jeg læser om FSB og clocks. Jeg er ikke ude på at overclocke, bare "tweake" mit system så det kører optimalt og der ingen flaskehalse er. Håber, at nogle derude kan hjælpe.


    Min ydmyge fattigmands-rig ser sådan ud:
    500W noname PSU
    Gigabyte GA-EP43-DS3 bundkort
    Intel E8400 core2duo 3.0 CPU
    2x2GB Corsair XMS2 PC-8500 DDR2 ram
    +et gammelt Club3D X800XL gfx


    Sat i et miditower med 2x120mm fans og en intel stock køler.
    CPU temp er omkring 40 grader, 43 under load. Systemtemp svinger mellem 30 og 45. Det er vist ok..


    Jeg har sådan set styr på CPU´en og dens FSB, men fatter ikke lige rammene. BIOS siger, at de kører 800mhz men jeg ved, at de snildt kan køre 1066mhz, men det vil de ikke.
    Ville det ellers ikke være optimalt at sætte FSB på CPU ned til 1066Mhz og hæve multiplieren, så det hele kører med samme hastighed? Hvor er det lige jeg kløjs i det?

  • Dine temps er umiddelbart fine. Og kan ikke se at der skulle være en flaskehals med det gfx? Tværtimod skulle det være gfx der er flaskehalsen:-)

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

    Rettet en gang, sidst af dasjap ().

  • Du skal bare ændre din ram multiplier/divider.



    Men du vil nu ikke få noget performance boost ud af det.


    /Thomas

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

  • Nej, du har ret, The Brain. Jeg fik både cpu og ram fsb fra 333 op på 400. Men selvom cpu nu ligger på 3.2 og ram ligger på 1066, er den her "effektive fsb" på 1333 i cpu låst og samtidig er multiplieren også låst mellem 6 og 9. Performance er faktisk dalet, så hev begge busser ned på 333 igen. Og ja, det er jo nok fordi gfx ikke kan følge med..


    Men burde jeg egentlig udskifte mit 32-bit OS til 64-bit og smide noget ram i de to sidste slots? Så skulle ram´en jo ryge dobbelt op i båndbredde, så man får mest muligt ud af dem(har jeg læst).
    Men er det egentlig rigtigt?

  • Her er en anmeldelse af bundkortet.. http://www.tweakup.dk/article/1471/dk/
    Der står lidt om hvordan du skal indstille den i Bios., og overclock. Du skal ikke bekymrer dig så meget om system temp, men hellere nordbro temp. Det er den og cpu der har det med at blive varme.


    Du skal ikke skrue ned for FSB'en. Det sænker din cpu hastighed, hvilket kun vil gøre den langsom.
    Det jeg gjorde med mit E8400 system, var at finde den hastighed jeg ville kører med cpu'en, ved at hæve FSB. Da jeg var tilfreds, havde jeg så 2 par muligheder med ram hastigheden.


    Jeg tvivler på at du vil kunne mærke nogen stor forskel på om du kører 800MHz, eller 1066. Det eneste er bare at du har lidt flere MHz at lege med, da du med 800MHz ram hurtigt støder mod en mur.


    Allerede med en FSB på 400 MHz, er den laveste hastighed rammene kan kører, 800MHz.. Så fra 400MHz og op efter på FSB, er overclock på rammene.

    Kabinet : Silverstone Raven

    MB : Gigabyte EX58 UD5 - RAM : Corsair Dominator 6*1GB - 1600MHz CL8

    CPU : Core I7 920 @3.7GHz - Køler : Scythe Mugen 2 - GFX : 4890

    HDD System : OCZ Vertex 2*30GB Raid0 - HDD Storage: Samsung F1 - 2*750GB

    Lydkort: Auzentech X-plosion - PSU : Antec True Power Quatro - 1KW

  • Jomo_88 tak skal du have. Jeg har nu clocket FSB op igen på 400, men har nu fået et andet problem.
    BIOS godtager mine indstillinger og maskinen starter perfekt. Jeg kører nu med 3.2Ghz og 1066 på rammene, samt sat timings ned til 5-5-5-15.


    Men i mit windows påstår samtlige programmer(EasyTune6, cpu-z, speedfan, System Information mm) at CPU kører med 2.40Ghz og multiplier er 6, og ikke 8 som jeg har sat den til?! Ydelsen er ikke faldet synligt i hverken Cinebench, 3DMark06 og GeekBench.


    Nu fatter jeg altså hat..kan win7 ikke læse bios rigtigt, eller kan E8400 bare ikke overclockes?

  • Jeg vil tro at det er din bios der er sat til at sparer på strømmen, hvilket også er godt nok, men den skruer så ned for hastigheden når cpu'en ikke bliver belastet.


    Jeg er sikker på at den stiger til 8 igen, lige så snart du begynder at benche.


    Hvis du gerne vil have det ændret skal du vidst ændre en paramet i bios der hedder C1. Kan ikke huske om det er den der styrer spænding eller multiplier. Ellers hedder den nok intel speedstep eller sådan noget.

    Kabinet : Silverstone Raven

    MB : Gigabyte EX58 UD5 - RAM : Corsair Dominator 6*1GB - 1600MHz CL8

    CPU : Core I7 920 @3.7GHz - Køler : Scythe Mugen 2 - GFX : 4890

    HDD System : OCZ Vertex 2*30GB Raid0 - HDD Storage: Samsung F1 - 2*750GB

    Lydkort: Auzentech X-plosion - PSU : Antec True Power Quatro - 1KW

  • Du skal deaktivere EIST i bios, så kører den fuld skrald hele tiden ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    Du skal deaktivere EIST i bios, så kører den fuld skrald hele tiden ;).


    Mvh
    Sam


    Ingen grund til at gøre det for at OC. Man kan udemærket have EIST til og oc alligevel. Slår han det fra bruger den mere strøm da den jo yde max hele tiden. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo


    Ingen grund til at gøre det for at OC. Man kan udemærket have EIST til og oc alligevel. Slår han det fra bruger den mere strøm da den jo yde max hele tiden. :)


    Nej den gør da ej,faktisk gir det kun en besparelse på 5-8 watt at køre med eist.Bortset fra det har jeg også altid oc med coolnquiet og eist,kan godt li tingene justerer ifh til load.