Crossfire forsøg

  • Hmm... I mit forsøg på at samle en budget computer der kan følge med, tror jeg jeg har sparet lidt for meget... Jeg har et bundkort med et 780g Chipset, og såvidt jeg kan se på en chart jeg har fundet, er mit bundkort ikke kompatibelt med den type kort jeg vil sætte sammen (X1950)


    Da jeg købte kortet, købte jeg det egentligt bare ud fra der stod det var crossfire kompatibelt. Men det er tilsyneladende falsk reklame (Shg) Eftersom bundkortet kun er kompatibelt med få skærmkort i crossfire.


    Jeg vedlægger her et link til charten.


    http://ati.amd.com/technology/crossfire/charts.html


    Al input er velkommen.

    Amd Athlon X2 2.7GHZ BE 7750


    Corsair DDR2 667MHz 4GB


    Gigabyte MA78G-DS3H


    Seagate Barracuda ES2 500GB*2


    Saphire Radeon X1950pro 512 PCI-e *2 (Crossfire)


    X-spice Croon 750w

    Rettet en gang, sidst af Listmann ().

  • Nu skal du jo også lige kigge på hvad der står på charten ;)


    ATI Hybrid crossfire det er en crossfire for der KUN findes på micro atx bundkort med 780G bundkort så vidt jeg er blevet fortalt.


    Du skulle ikke have nogle problemer med at køre crossfire på de grafikkort på det bundkort du køre med.


    Har du prøvet og sætte begge kort i og se om det virker?


    Det kan godt drille lidt og nogle gange skal man lige kilde pc'en de rigtige steder før den ser ens crossfire setup :)


  • Hej Igen Rasmus :-) Okay... Jeg har ikke fået kablet endnu, venter stadig. Mit chipset et ATI hybrid crossfire, eller det står der hvertfald på kassen. Det er nu ikke micro atx.

    Amd Athlon X2 2.7GHZ BE 7750


    Corsair DDR2 667MHz 4GB


    Gigabyte MA78G-DS3H


    Seagate Barracuda ES2 500GB*2


    Saphire Radeon X1950pro 512 PCI-e *2 (Crossfire)


    X-spice Croon 750w

  • Okay, jeg har nu købt et nyt bundkort, samme type bare med et 790 chipset, så nu burde alt virke...


    Det gør det bare IKKE! Under ATI Catalyst Control Center siger den at jeg skal stoppe det 3d playback der kører, før jeg kan enable Crossfire. Jeg kan desuden kun finde et kort på listen over GPU'er... Burde der ikke være 2?

    Amd Athlon X2 2.7GHZ BE 7750


    Corsair DDR2 667MHz 4GB


    Gigabyte MA78G-DS3H


    Seagate Barracuda ES2 500GB*2


    Saphire Radeon X1950pro 512 PCI-e *2 (Crossfire)


    X-spice Croon 750w

  • Det var hurtigt du fik lavet en ny installation af os? Nyt bundkort med andet chipset ny installation. 8)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Hvilket OS kører du med? Sikker på at du har installeret drivere til begge kort?
    HAr kun prøvet SLI, så ved ikke helt hvordan det foregår med ATIs...

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Cyclups
    Listmann i stedet for at smide penge efter et nyt bundkort for at kunne køre crossfire med to aldrende grafikkort, så burde du måske købe et nyt grafikkort i stedet.


    Ja den tanke har også slået mig. Jeg har f eks 2 ældre Geforce som er solgt nu og så køber jeg mig et nyt Ati. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Det var hurtigt du fik lavet en ny installation af os? Nyt bundkort med andet chipset ny installation. 8)


    Heh, nej, det slap jeg for. Bundkortet er af samme type, bare med et lidt nyere chipset. Det accepterede windows åbenbart. Jeg ved ikke om den har installeret driverne korrekt, men det så sådan ud. Den gav sig hvertfald til at installere det andet kort.


    Jeg kører med Win XP.


    Men jeg har efter råd i en tidligere post kun sat en internal crossfire connector på... Nu vil jeg prøve at bestille en mere, og sætte dem begge på... JEg ved også man kan få eksterne connectors, men ved ikke liige hvor...



    Quote

    Oprindeligt indlæg af cyclups
    Listmann i stedet for at smide penge efter et nyt bundkort for at kunne køre crossfire med to aldrende grafikkort, så burde du måske købe et nyt grafikkort i stedet.


    Jamen hvor er det sjove i det?? :)) Nu havde jeg tilfældigvis de 2 grafikkort liggende, og jeg har altid gerne ville prøve hvordan det kørte.


    Og det er skuda også et ripoff at købe et kort med 2 PCI-e porte, opgivet som Crossfire kompatibelt, og så er det tilsyneladende lige det ene kort der kun kan køre crossfire med nogle enkelte bestemte kort?? X(


    Desuden bliver det stadig billigere for mig i sidste ende, for jeg kan ikke finde logik i at købe et middelmådigt grafikkort, hvis jeg f.eks skal vælge mellem 2 gode, skal jeg smide 2000kr for et Asus Radeon 4890 grafikkort med 1.3 teraflops grafikhåndtering og 1Gig DDR5, eller smider jeg 1000 kroner mere, altså 3000 og får (På papiret) Næsten dobbelt ydelse med Sapphire/Ati's Radeon 4870 X2 med ialt 2.4 Teraflops, og 2*1Gig DDR5??


    Jeg havde helt klart købt 4870 X2 :$ Og hvis Kranen ikke hader mig og min computer noki i forvejen, ville hun så helt sikkert komme til det :pokey:

    Amd Athlon X2 2.7GHZ BE 7750


    Corsair DDR2 667MHz 4GB


    Gigabyte MA78G-DS3H


    Seagate Barracuda ES2 500GB*2


    Saphire Radeon X1950pro 512 PCI-e *2 (Crossfire)


    X-spice Croon 750w

    Rettet 2 gange, sidst af Listmann ().

  • Jeg vil bestemt mene at et HD4870 river et CrossFire setup med x1950 rundt. Så hvis det ikke bare er ekstra ydelse men eksperiementet i sig selv du er efter, så kan jeg ikke se mening i galskaben heller!?


    Desuden er et stærkt kort altid bedre end to svage i SLI eller CF. Bl.a. pga. driversupport og spilprogrammering.


    Den ekstra crossfire-bro er da kun til hvis du kører med 3 eller 4 gfx sammen ikke to!!??

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().

  • Fjern alle de gamle drivere med drivercleaner og start forfra. Hvis det stadig ikke lykkes så lav et nyt os. Så skal det nok køre. Ellers er der hardware fejl eller noget helt 3 et sted. :(

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Jeg takker for hjælpen, det kører nu. Disse 2 kort behøver åbenbart 2 broer, for uden kan det ikke sættes op. Med 2 broer, ingen problem.


    Jeg får cirka 10-15 frames mere i GTA IV Egen Benchmark når jeg kører crossfire, og spillet kører da også tilfredstillende og lag-fri med crossfire.


    Der er bare et stort problem, men det er jeg vist ikke den eneste der har... Når jeg kører crossfire, kan den telefon hovedpersonen i spillet har på sig, ikke vises på skærmen! Og det er en ret vigtig del af spillet at kunne se hvad der foregår på den.


    Pointen er, nu kører det. Konklusionen ydelsesmæssigt bliver, det kan helt sikkert ikke betale sig at købe 2 kort for crossfire, så hellere købe et lidt større kort. Men er dit Gamle skærmkort ved at få problemer med at følge med, kan du altid doble op med et extra hvis du kan finde et magen til billigt. Så kan du da strække købet af nyt skærmkort en smule... :9xo

    Amd Athlon X2 2.7GHZ BE 7750


    Corsair DDR2 667MHz 4GB


    Gigabyte MA78G-DS3H


    Seagate Barracuda ES2 500GB*2


    Saphire Radeon X1950pro 512 PCI-e *2 (Crossfire)


    X-spice Croon 750w

  • Det er heller ikke lige frem det bedste kort du har valgt at køre crossfire med :crazyeyes:


    Hvis du skal skifte nu og stadig vil have crossfire men at det samtidig skal være billigt så vil jeg anbefale to styk HD4850.


    Mine to rykker alle de spil man kaster efter dem rundt og vil til en hver tid være bedre ind de kort du har brugt ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha
    Det er heller ikke lige frem det bedste kort du har valgt at køre crossfire med :crazyeyes:


    Hvis du skal skifte nu og stadig vil have crossfire men at det samtidig skal være billigt så vil jeg anbefale to styk HD4850.


    Mine to rykker alle de spil man kaster efter dem rundt og vil til en hver tid være bedre ind de kort du har brugt ;)



    Hmm.. Jeg siger ikke dit ikke kører godt, men jeg har svært ved at se hvordan crossfire skulle give "Mere" bare fordi det var nyere kort. Jeg mener, hvis jeg f.eks får 10% Udnyttelse af min nr2 GPU når de kører crossfire med X1950pro, så hænger det da ikke sammen at jeg får 20% eller mere udnyttelse af kort nummer 2 hvis jeg vælger nogle nyere kort?


    Jeg tror nu stadig du får mere ydelse hvis du tager de penge du ville give for 2* 4850 og smed dem i et 4890 F.eks... Men det kunne da være interessant at se nogle tests på området...

    Amd Athlon X2 2.7GHZ BE 7750


    Corsair DDR2 667MHz 4GB


    Gigabyte MA78G-DS3H


    Seagate Barracuda ES2 500GB*2


    Saphire Radeon X1950pro 512 PCI-e *2 (Crossfire)


    X-spice Croon 750w


  • Value vs. kick ass performence så er 2x HD4850 svær at slå.


    Men med et styk HD4850 med cpu oc'et til 4,2 ghz og gfx der køre 700/1100 for jeg 155xx point i 3dmark06


    Med to styk i crossfire med samme oc på begge kort og 4,2 ghz på cpuen for jeg 228xx point i 3dmark06


    Begge test udført med 9,2 driveren


    Så kan du selv regne procent forøgelsen ud :razz:


    Men det er samme billede der danner sig ved spil jeg for en pæn fps forøgelse ved at slå nummer to kort til i de spil der virkelig kan lide crossfire (COD, crysis osv)


    Du skal jo tænke på at de kort du har testet med er ja hvad tre generationer gamle der er løbet en del vand under broen siden ;)

  • Jah, det er jo det... men det er nok fra person til person, jeg vil stadig hellere købe det større kort, frem for problemerne med crossfire må jeg nok indrømme... Nu har jeg allerede første problem med crossfire i GTA... Jeg må prøve med Crysis, det har jeg også liggende et sted :-)


    Typisk, jeg syntes VIRKELIG ikke det er lang tid siden jeg købte mit X1950pro som noget af det vildeste der var 8o


    En kammerat havde så købt det samme kort, men han opgraderede for et stykke tid tilbage. Det er hans x1950pro jeg har købt for at køre crossfire.

    Amd Athlon X2 2.7GHZ BE 7750


    Corsair DDR2 667MHz 4GB


    Gigabyte MA78G-DS3H


    Seagate Barracuda ES2 500GB*2


    Saphire Radeon X1950pro 512 PCI-e *2 (Crossfire)


    X-spice Croon 750w

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Listmann
    Jah, det er jo det... men det er nok fra person til person, jeg vil stadig hellere købe det større kort, frem for problemerne med crossfire må jeg nok indrømme... Nu har jeg allerede første problem med crossfire i GTA... Jeg må prøve med Crysis, det har jeg også liggende et sted :-)


    Typisk, jeg syntes VIRKELIG ikke det er lang tid siden jeg købte mit X1950pro som noget af det vildeste der var 8o


    En kammerat havde så købt det samme kort, men han opgraderede for et stykke tid tilbage. Det er hans x1950pro jeg har købt for at køre crossfire.


    Det er sku lang tid siden det udkom X1950 pro :))