Bærbar til mutter

  • Hej!


    Min mor gider ikke længere bruge min gamle stationær, så nu vil hun have en bærbar.


    Hun bruger computeren til tekstbehandling, internetbrowsing og let billedredigering i samarbejde med hendes kompakte digitalkamera og en print-scan-kopi-maskine. Hun har altså ikke det store behov. Skærmen skal være 15,4''. Prisloftet er 5000 kr, gerne lidt mindre. Byggekvaliteten skal være i orden (f.eks. at tasterne ikke laver mærker på skærmen), men bærbaren vil ikke blive transporteret meget i en taske.
    Jeg forestiller mig en bærbar med Vista, og så er 3 Gb ram et must, hvis man spørger mig.


    Har I nogle forslag til denne bærbar?


    Har selv tænkt på en Dell Studio 15 med 3 Gb ram til 4.790 kr, men jeg kan vist ikke vælge 64-bit Vista, og så kommer man jo ikke langt med 3 Gb ram.


    Hav en god dag :)


  • Huh? Vista 32-bit kører glimrende med 3GB RAM. Umiddelbart lyder den Dell som et rigtig godt bud.

  • Er du sikker på, at en bærbar er det rigtige valg?
    Hvis den alligevel mest kommer til at stå på et bord, er en stationær bedre med hensyn til ergonomi. Man får større skærm og et bedre tastatur med en stationær end en bærbar. Ens holdning er bedre når man sidder ved en stationær end en bærbar.
    En bærbar kommer efter min mening først til sin ret, når man vælger den fordi man vil have en transportabel computer, og det lyder det jo ikke helt til, at din mor kommer så meget til.


    Derudover vil jeg nu mene, at 2 GB RAM er nok, når der ikke er noget stort behov for kraftig ydelse. Så slemt er Vista altså heller ikke.

  • ikke så slemt? :pokey:
    - Min bærbar har 4gb ram, og dens vista river nemt 35-40% til bare at stå på skrivebordet! så 2gb ville ikke være skide optimalt med vista, men selvfølgelig vil det kunne køre.


    Og det fleste "forældre" der ikke har den største computer viden hader at vente, især pga man ville spare 300kr på lidt ram.

    1090T @ 4.0 Ghz
    PowerColor 5870 @ 950/1200
    Asus Republic of Gamers IV.
    Corsair Dominator 1600MHz 8-8-8-24
    Corsair 850W

  • Okay, troede kun 32-bit kunne klare 2 Gb ram.


    Hun insisterer på, at det skal være en bærbar. Så hun kan sidde i stuen og bruge den, eller hvor hun nu lyster. Hun har også en fladskærm til stationæren, så hun kan jo sætte den til, hvis der er brug for en større skærm.


    Jeg tror det bliver den Dell Studio 15, men har nogen andre forslag?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af sENITY
    ikke så slemt? :pokey:
    - Min bærbar har 4gb ram, og dens vista river nemt 35-40% til bare at stå på skrivebordet! så 2gb ville ikke være skide optimalt med vista, men selvfølgelig vil det kunne køre.


    Og det fleste "forældre" der ikke har den største computer viden hader at vente, især pga man ville spare 300kr på lidt ram.


    Og smider du 2gb i bruger den også op mod 50% af dem, hvilket ikke gør det utilstrækkeligt. Det har noget at gøre med den måde Vista er skruet sammen på. Jo flere ram, desto mere vil Vista lægge beslag på.
    2 gb er nogenlunde til Vista og 3 er rigeligt. Jeg oplevede kun at mine 2gb var utlistrækkelig under Vista, når Crysis skulle køre.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().