quad cores, affinity, frapsing og crysis.

  • Hej, jeg har aldrig haft en quad eller dual core før nu. jeg har en i7 920 2.67ghz i min computer jeg har fået.


    jeg kan forstå der er noget der hedder affinity hvor man kan sætte en process til at køre på nogle specifikke kerner og dermed få et performance boost, men jeg ved ikke hvordan man gør det fornuftigt og hensigtsmæssigt og undgår at lave fadæser der kunne resultere i det modsatte.


    derfor har jeg nogle få spørgsmål som at jeg håber i kunne hjælpe mig med at finde svar på:


    spørgsmål 1:


    i windows task manager viser den at min computer har 8 kerner (jeg troede det var 4 kerner) så det er det første spørgsmål, hvorfor viser den 8 i stedet for 4? (viser dem cpu0-7)


    spørgsmål 2:


    i min bios kan jeg se at mine cpu'er er sat i 1 gruppe som standard, er det fornuftigt at ændre på det i nogle sammenhænge?


    spørgsmål 3:


    hvis jeg for eksempel spiller crysis og gerne vil frapse uden at det ligner en gang hakken.. hvordan gør jeg så det på den rigtige måde?


    Mvh.. sjokoladesmåkage ninjaen :p


    PS: hav en rigtig god dag!

  • ja der er fysisk 4 kerner...men fordi der vises 8 er fordi hyper treading er slået til, hyper treading deler sårn set hver kerne over i 2, så derfor. :)

    asus P8P67 evo
    16GB corsair vengeance DDR3 xmp 1600mhz
    core i5 2500k @4.3GHZ- arctic freezer 13 pro
    samsung 840evo SSD 250GB - samsung f3 1tb.
    coolermaster 600m silent pro
    msi GTX970 gaming.
    AOC 24 G2460PG
    steelseries siberia v2-logitech z-2300- creative sb z

  • 1.
    Din cpu har 4 kerner med HT eller hvad de kalder det nu om dage, det blir så til 4 kerner der hver kan køre 2 tråde = 8 tråde i alt.


    2.
    Har jeg ikke lige set eller hørt om.


    3.
    Det burde ikke være nødvendigt at pille ved noget, men som hovedregel kører windows på core0, så der kan være tæt på ingenting at hente ved at køre spil/aps på en anden..


    Du skulle gerne kunne optage med fraps uden det hakker, dog sætter fraps FPS ned til det den optager med, som regel 30.
    Hvis det hakker kan det evt være en sløv harddisk, da der så opstår en flaskehals når videoen skal gemmes.