rams betydning på grafikkort

  • Hej,


    Jeg ved godt jeg spørger om rimelig meget herinde, sorry :)
    Men har prøvet at google på div. artikler vedr. mængden af rams betydning for spilleoplevelsen på et gfx og hvilken type, der er bedst. Men de er allesammen fra 2003-2005 og vi skriver jo altså 2009, så noget må der være sket siden.


    Sluger spillene idag så meget ram, at der er betydning på forskellen mellem 512MB og 1GB, hvis man spiller med max opløsning 1280x1024? '
    Og har ram overhovedet noget at sige for AA, isotropisk filtrering og PhysX?
    Og så er der jo også SLi/Crossfire, kan man tale om en direkte fordobling af den samlede mængde ram og hastighed ved sådan en konfiguration?
    Er der iøvrigt nogen fordel ved at vælge GDDR5 fremfor DDR3 ram på gfx?
    Jeg har hørt nogle nævne, at man kan bruge sit gamle gfx som PhysX og sit nye til at rendere spillet, er det virkelig rigtigt?


    Det var en ordentlig smøre, men I ved sq alt herinde - så på forhånd tak :)

  • en ting ad gangen.. heh


    Nej.. spil der har en opløsning på 1280x1024 kan ikk mærke forskel på 512 eller 1024mb ram.. du skal op over 1680x1050.. nogen højere..


    skulle ikk mene ram har noget at sige med PhysX, AA eller Iso filtrering..


    SLI/CF.. tja.. du kan på en måde godt fordoble ram mænge.. men self ikke hastigheden.. den er og bliver den samme.. men man kan heller ikk kalde det en fordobling.. for de bruger hver deres.. i hvert fald på de lidt "ældre".. på nye ATI (CF) mener jeg de kan koble over hinanden og bruge den samlede mængde..


    GDDR5 vs GDDR3.. som forbruger kan du ikke mærke forskel.. og det er bare endnu en title som man må lade gå gennem hovedet... og kortet er nu en gang produceret som det er.. så du kan ikk selv bestemme og det skal være 5 eller 3..


    NVIDIA´s gamle kort, kan faktisk bruges som PhysX kort.. hvor meget det hjælper i forhold til at sælge det og bruge de penge på en opgradering man alligevel skal ha.. ved jeg ikke.. men tror ikk det er det værd..


    Håber det kan hjælpe.. og du spøger bare alt det du vil.. det er det vi er her for...

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650