P6T deluxe v2 og raid

  • Har nu fået sådan et fint bundbræt hjem og det hele er oppe at køre.


    Jeg har dog et problem. Jeg har to diske som gerne skulle køre lager plads via raid. Det er 2x500gb diske som skal kører i raid0.


    Jeg havde på mit gamle bræt dem fint til at kører godt nok som raid1.


    De skal ikke bruges til noget boot eller andet bare slåes sammen så det bliver til 1tb og mere speed.


    Jeg har gjort følgende:


    Gået ind i bios og sat SATA til raid.


    Gået ind i raid menu med ctril+i under boot


    Lavet et disk array med de to diske


    ______________


    Problemerne...


    Når jeg tænder maskinen er den mega lang tid om at komme videre der hvor den detecter diske lige efter ram osv.


    Den kan ikke boote ind i windows.


    Slår jeg raid fra kan jeg fint boote ind i windows.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jst
    Måske dit RAID Array står som 1. boot disk i BOS ??


    Har jeg tjekket og det er ikke tilfældet desværre.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_


    Har jeg tjekket og det er ikke tilfældet desværre.


    Øv :(


    Hvad med konfig af SATA RAID i BIOS - kan man vælge hvilke porte der skal køre RAID, eller er det
    All or Nothing ?? (Jeg har set begge dele, men kender ikke dit MB). Det må absolut være et eller andet i BIOS der står forkert... Har du installeret Windows før du lavede dit RAID Array ???
    Hvis ikke, kunne det være sjovt at prøve det sådan. Vil den boote op på dit DVD drev ??


    //Jan


    Edit: Står dit RAID Array evt som bootable ?? (Under CTRL+I). Hvis ja, prøv uden !!!

  • Har ikke tjekket, men findes der evt et værktøj i windows du kan styre dine raids med som jeg os har til mit Adaptec raid.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Så vidt jeg kan se er det all or nothing i bios. Kan vælge imellem ide, raid og achi. Syntes ikke jeg kan finde andre indstillings muligheder i bios. Må lige prøve og kigge under ctrl+i og se om der kan sættes noget med boot ting der.


    Raid er lavet efter jeg har installeret windows.


    Jeg ved ikke om der findes noget til windows, ville da være super optimalt hvis der var noget hvor jeg bare kunne lave det inde fra windows ville da være meget nemmere.


    Tak for jeres bud og kom endelig med flere hvis i har noget, er ikke noget jeg er klog på det her.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Raided står som bootable under ctrl+i, men jeg kan ikke rigtig se om det kan ændres nogen steder.


    Når jeg booter og er på vej ind i windows kommer den load screen man normalt ser også crasher den ud med bluescreen som jeg ikke har en mulighed for at se den er der max ½ sekund :(


    Alle forslag er meget meget velkommende.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Har nu læst noget om at den skal være sat til raid før man installerer windows.


    Nu er jeg så ved at formatere igen for at se om det kan få liv i systemet, fingers crossed plz :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Ser sgu ud til at virke jeg er nu i windows med to raids kørende.


    Skal jeg bare finde ud af hvorfor den er en evighed om at komme forbi auto detects discs under boot.


    Nogen der har en ide om det +?

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Ser sgu ud til at virke jeg er nu i windows med to raids kørende.


    Skal jeg bare finde ud af hvorfor den er en evighed om at komme forbi auto detects discs under boot.


    Nogen der har en ide om det +?


    Når du siger en "evighed", snakker vi så 30 sek. eller flere minutter ???
    Man kan sætte en detect disk time i BIOS, men ved ikke om det osse gælder et RAID setup.
    Det er lige mit 1. bud.....

  • Det tager altid enn smule ekstra tid når man køre med raid, den skal nemlig først finde discs og så bagefter lave et hurtigt tjek af om dit raid fungere. Gør altid boot tager en 15 sec ekstra, vær du bare glad for du ikke bruger en rigtig controller. Specielt min server med SCSI raid setup er en krig om at initialisere.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SShadowS
    Det tager altid enn smule ekstra tid når man køre med raid, den skal nemlig først finde discs og så bagefter lave et hurtigt tjek af om dit raid fungere. Gør altid boot tager en 15 sec ekstra, vær du bare glad for du ikke bruger en rigtig controller. Specielt min server med SCSI raid setup er en krig om at initialisere.


    :crazyeyes: He He He.... Kender jeg godt... Vi har en gammel filserver til internt brug på mit arbejde. Det er sådan en gammel svend i et KÆMPE kabinet. Det sidder 2 xtra ATA133 controller kort i, en SCSI controller og en SATA controller. Via .vbs reboot script er boot tiden målt til 4½ min.


    :pokey: - Så er man glad for den sjældent skal rebootes......

  • Kan lige prøve at tage tid på den men syntes godt nok den er længe om det. Jeg har prøvet at sætte den tid ned i bios fra 35 til 5 og det gør ikke nogen forskel.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Fra den begynder at detecte sata 1 til den er færdig med sata 2 går der ca 50 sek hvilket jeg syntes er rimelig meget. De 4 sidste diske hopper den meget hurtigt henover.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Fra den begynder at detecte sata 1 til den er færdig med sata 2 går der ca 50 sek hvilket jeg syntes er rimelig meget. De 4 sidste diske hopper den meget hurtigt henover.


    Det lydder altså som om der er noget galt. Er det en Onboard controller ? Hvis ja, findes der så en BIOS update ? Hvad med drivere.... Kører du med stadard, eller dedikeret driver ?


    Mit RAID1 setup på min ICH8R Chip bruger til tider 30-40 sek om at boote forbi disk detekt delen, men det er kun 1/10 gange den gør det. Mit RAID0 setup på min ICH9R chip booter ganske fint forbi det, stort set uden pause..... Uden at skulle gøre mig klog på det, lugter det af at der er et eller andet galt.....


    Der må da være et RAID geni herinde med de vise ord :finger:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Fra den begynder at detecte sata 1 til den er færdig med sata 2 går der ca 50 sek hvilket jeg syntes er rimelig meget. De 4 sidste diske hopper den meget hurtigt henover.


    Ja det virker godt nok temmelig længe.. Da jeg kørte Raid 0 på 2 x SSD kunne jeg ikke mærke det på boot tiden.. Har også førhen kørt med WD RE diske i både raid 0 og 1 på mit bundkort som har en ICH9R controller..


    Jeg kørte med driverene fra Asus-hjemmeside og nyeste bios.


    Dit har så vidt jeg ved en ICH10 som burde være endnu bedre..

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Ja det er onboard ICH10R jeg kører med.


    Vil prøve og se om der er kommet noget bios update når jeg kommer hjem, for syntes godt nok det er længe den hænger der og det hvergang jeg booter maskinen.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy