CPU eller motherboard dødt

  • Kort sagt: hvilken af de to er det som er stået af?


    Symptomer:
    Det starter med at vista en dag ligepludselig siger at jeg har fået ny cpu, og derfor skal aktivere igen.
    Senere på dagen, laver jeg en reboot i forbindelse med noget software update. -> maskinen booter ikke :rolleyes: ...der kommer bare nogle tynde grønne linier i toppen af skærmen, i et kort glimt, og så ellers sort skærm!
    Siden har den ikke villet boote. -starter ikke engang på POST :finger:


    Når jeg tænder sker der følgende:
    *Skærmen detecter at mit gfx får strøm, (går fra "check kabel" til "looking for signal"). har desuden prøvet at sætte en blæser til fanstikket, og den starter.
    *Har selvfølgelig prøvet samtlige kombinationer af de fire ramblokke. -både dual- og singlechannel.
    *Lydkortet får strøm, (lampen tænder ihvertfald).
    *Der er strøm i fanstikkene


    Det er som om den slet ikke "detecter" cpu'en. Prøvede for sjov skyld at tage cpu'en ud, og den opførrer sig, (forvented nok, når det er uden cpu :razz:), på præcis samme måde.


    Er det cpu'en som er stået af, eller er det mit bundkort?
    Mit eget bedste bud er cpu'en, men vil meget gerne lige ha' bekræftet, at det højst sansynligt er der problemmet ligger, inden den ryger afsted til Intel.

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


  • hmm det er godt nok ikke særlig tit at det er Cpu'en som er defekt. Hva med dit grafikkort, hvis den lavede de grønne streger ?? Du har ikke mulighed for at teste det ?

    Three swiss witch-bitches, which wished to be switched swiss witch-bitches, wish to watch swiss Swatch watch switches. Which swiss witch-bitch which wishes to be a switched swiss witch-bitch, wishes to watch which swiss Swatch watch switch?"

    Rettet en gang, sidst af Artisan ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Artisan
    hmm det er godt nok ikke særlig tit at det er Cpu'en som er defekt. Hva med dit grafikkort, hvis den lavede de grønne streger ?? Du har ikke mulighed for at teste det ?


    Jeg ville nok også skyde på grafikkortet pga. de grønne streger.. Hvis der ikke kommer noget på skærmen, kan det også være rammene :(


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

    Rettet en gang, sidst af Exxon ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Artisan
    hmm det er godt nok ikke særlig tit at det er Cpu'en som er defekt. Hva med dit grafikkort, hvis den lavede de grønne streger ?? Du har ikke mulighed for at teste det ?


    Så burde skærmen jo slet ikke reagere på at jeg tænder. Den registrere at jeg tænder, der kommer bare intet billed.
    Men vil lige se om ikke jeg kan finde en køler til mit gamle X1900XT og teste med det.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Exxon
    Jeg ville nok også skyde på grafikkortet pga. de grønne streger.. Hvis der ikke kommer noget på skærmen, kan det også være rammene :(


    Kan sige med 99,99% sikkerhed at det ikke er rammene. Har testet alle 4 ramblokke, i alle 4 sokler. Har også testet med mine gamle Cellshok = samme resultat.


    Hælder nu stadig mest til at det enten er cpu'en, eller strømmen til cpu'en på bundkortet. (bundkortet har efterhånden fået en del tæv :evil: )

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


    Rettet 2 gange, sidst af Ciric ().

  • Jeg kan se du kører med et 40" TV som skærm, det kunne sagtens medføre at du efter en update ikke længere kan få TV'et til at spille. Hvis din PC booter op med normal enkelt-beep lyd, så tror jeg bare du skal smække en anden skærm på (PC monitor) og se om ikke det virker.


    Har selv haft lign. problemer - kører med et 32" TV

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af xenon
    Jeg kan se du kører med et 40" TV som skærm, det kunne sagtens medføre at du efter en update ikke længere kan få TV'et til at spille. Hvis din PC booter op med normal enkelt-beep lyd, så tror jeg bare du skal smække en anden skærm på (PC monitor) og se om ikke det virker.


    Har selv haft lign. problemer - kører med et 32" TV


    Derfor burde jeg jo stadig kunne se POST ;) ...som jeg siger, begynder den slet ikke på POST!
    Har desuden også prøvet med min 24", og det er samme resultat.

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


  • Har fået testet med mit gamle gfx, uden resultat. PC'en opfører sig på nøjagtig samme måde.
    Nogen som har en idé til hvordan jeg ellers kan finde fejlen? (har desværre ikke umiddelbart mulighed for at teste med en anden cpu :rolleyes: )

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.