Syg pc - diagnose søges..

  • Jeg har i længere tid døjet med problemer med min pc.


    Jeg har en mistanke om det måske et noget med bundkortet, men jeg håberi herinde kan hjælpe mig med at finde ud af det?


    Følgende symptoner har vist sig, her skriver jeg bare alt hvad min computer gør som jeg syntes er lidt underligt, kan sagtens være forskellige problemer:


    - Tænder af sig selv
    Tror det har noget med usb portene og gøre. Hvis jeg sætter en usb ting til pc'en tænder den nemlig. Så evt. noget løs forbindelse et sted dér? har ikke selv kunne finde noget. Men er begyndt og blive meget irritrende at den tænder midt om natten.


    - Ofte "forsvinder" harddiskene.
    Når jeg starter computeren op kan den ikke finde en primær harddisk. Før i tiden skulle jeg bare lige ind i bios og ændre den til at starte op fra den rigtig harddisk. Men det seneste stykke tid har jeg ikke kunne ændre det. Faktisk er "harddisk drives" forsvundet fra bios så jeg ikke har kunne ændre det. Efter et par genstart er den så vendt tilbage og jeg har kunnet ændre det.
    Jeg har 3 stk. harddiske i computeren. Den ene kører OS, den anden filer og den tredje bruges til backup. I lang tid har den 3. disk været sådan lidt uberegnlig. den har vel været til at se (I denne computer), ca. hver 5. gang jeg starter op . Jeg bruger den ikke, og har derfor ikke taget mig af det.



    Umiddelbart virker det på mig som om det kan være bundkortet den er gal med... eller kan dårlige kabler til harddiskene påvirke noget?


    Jeg kan lige tilføje at mit bundkort er et Asus P5w DH deluxe (MEner jeg).
    Derudover ved jeg ikke om det kan have nogen indflydelse at min OS harddisk er en sata disk mens min fil harddisk er en IDE. Den 3. backup disk er igen en sata.


    Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig. Er begyndt og blive rigtig irriteret på min PC! og har desværre ikke lige råd til en ny, ellers var den her smidt ud for længst!


    *Edit*
    Jeg har lige to små tillægs spørgmål hvis nogen er friske :boxing:
    - Mit internet explorer er begyndt og fryse meget ofte når jeg er på en side der viser en film af den ene eller anden art (youtube, filmtrailer.dk osv osv...) JEg kører med vista og IE 7


    - JEg har logitech mus og tastatur og har derfor installeret setpoint på pc'en. Men hver gang pc'en starter op popper vinduet op. Kan jeg ikke slå det fra så det bare ligger nede i meddelseshjørnet (nederst højre hjørne, ved ik lige hva det hedder??)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Seab
    Umiddelbart tror jeg at endten din PSU eller dit motherboard har fået AIDS.


    :pokey:
    Til toppic: Kan vi få lidt oplysning om OS evt.

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Måske burde du skifte bios-batteriet. Hvis den er gal hermed, viser det sig jo ved, at tager man den helt fra 220 volt, så glemmer den alle bios indstillinger og skal sættes op forfra.


    I bios under power settings: er der sat noget wake-up med usb ? fjern det. Hvis du ikke bruger usb tastatur og mus er det næppe relevant alligevel.


    Jeg mistænker også din strømforsyning. Sekundært at støv har forplumret din cpu køling og kabinet-udluftning, - i så fald så brug støvsugeren, og afmonter de blæsere for en grundig rengøring.


    Slå indeksering af dine harddiske fra i 'Min computer' og egenskaber for drevene. Det gør Vista lidt mere brugbar. Men glæd dig til windows 7.


    Det der med både en sata og en ide-harddisk er sjældent nogen god ide. Men optiske drev som ide kan dog godt gå sammen med sata harddisk.


  • 1: Hvis den tænder af sig selv, når du sætter et USB-stick eller andet i, er der fordi "wake on USB" er sat til i bios


    2: Kan være mange ting. Blandt andet.
    - Et halvdødt bios-batteri
    - Defekte porte på dit bundkort
    - Dårlig PSU der er ved at tage livet af dine diske
    - Døde kabler


    3: Kan være en simpel bios opdatering der skal til


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Seab
    Umiddelbart tror jeg at endten din PSU eller dit motherboard har fået AIDS.


    Er det noget der kan laves?! :ohmy:


    Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Til toppic: Kan vi få lidt oplysning om OS evt.


    Windows vista home premium 32bit... var det dette du tænkte på? :)



    Quote

    Oprindeligt indlæg af Danemagic
    Måske burde du skifte bios-batteriet. Hvis den er gal hermed, viser det sig jo ved, at tager man den helt fra 220 volt, så glemmer den alle bios indstillinger og skal sættes op forfra.


    Er det rimelig ligetil at skifte dette batteri eller er det et helt specielt batteri der sidder loddet fast el.?


    Quote


    I bios under power settings: er der sat noget wake-up med usb ? fjern det. Hvis du ikke bruger usb tastatur og mus er det næppe relevant alligevel.


    Jeg har prøvet og lede efter dette, men jeg kan simpelthen ikke finde det :S jeg prøver lige og give det en chance til nu her, også vender jeg tilbage.


    Quote


    Jeg mistænker også din strømforsyning. Sekundært at støv har forplumret din cpu køling og kabinet-udluftning, - i så fald så brug støvsugeren, og afmonter de blæsere for en grundig rengøring.


    Det lyder ikke så godt med den PSU.. er der nogen måde hvorpå man evt. kan teste om det er den der er den skyldige synder? :)
    Det er ikke mere end 1 måned siden jeg har haft skilt det meste af computeren ad og rengjort den. Luft på dåse og støvsuger på alle blæserne. Så tror ikke det er her problemet ligger.


    Quote


    Slå indeksering af dine harddiske fra i 'Min computer' og egenskaber for drevene. Det gør Vista lidt mere brugbar. Men glæd dig til windows 7.


    Har dette nogen effekt på computeren som sådan? og skal jeg så også slå indeksering fra på alle undermapper og filer?


    Quote


    Det der med både en sata og en ide-harddisk er sjældent nogen god ide. Men optiske drev som ide kan dog godt gå sammen med sata harddisk.


    Jeg må se og få sparet sammen til en ordentligt sata disk så :)
    Har også overvejet og få kørt noget raid på ens filer, så man har lidt mere sikkerhed. Kunne være man skulle prøve og undersøge dette med det samme...




    1. Som skrevet lidt længerre oppe så kan jeg simpelthen ikke finde det der "wake on usb" nogen som helst steder :(
    Og forresten... hvis jeg nu finder det og slår det fra, vil det så påvirke at min fjernbetjening til computeren ikke vil kunne tænde den mere? Det er en remote der fulgte med bundkortet.


    2.
    Puha... det lyder ikke så lovende.. kan man teste nogle af disse ting?


    3.
    Jeg har hørt/læst lidt om at disse bios opdateringer kan være noget farligt noget at rodde med hvis man ikke har helt forstand på det??



    og tusind tak til alle fordi i prøver og hjælpe mig :)

  • bump bump....


    Siden sidst er der nu sket det at min mus ikke virker... den lyser som den skal, men reagere slet ikke... Jeg har desværre ikke en mus jeg kan prøve og sætte til istedet for :S
    jeg har heldigvis en digitizer jeg kan bruge midlertidigt.


    Min nuværende mus kører ikke på usb, men på den der museport på bundkortet (er ikke så teknisk :P).. så er lidt bange for at det måske er endnu en ting som bekræfter at det evt. er bundkortet den er gal med??

  • efter et par genstart og lidt rodden med stikket til musen virker den nu igen. Ved ikke lige hvad problemet har været.. :(


    Nogen der vil byde ind og med mere hjælp til at de andre problemer? :S